Gå til innhold

under romtemp??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-07 15:01, ^SheRmaN^ skrev:

Nei, det er ikke mulig. er noe fysikk inne i bildet der :razz:

du må tilføre energi for å få kjølt ned lufta.


Trodde at det ble varmere hvis man tilfører energi?? Man må vel trekke bort energi?

Lenke til kommentar

vifterkjøleribber har bare som misjon å flyttespre varmen,og dermed fjerne det vekk fra "produsenten".

 

det er ikke mulig å få temperaturer under romtemp uten å påvirke det, feks med peltier, eller ekstern tilførsel av luft :smile: sorry

Lenke til kommentar

hmm skjønner ikke hvorfor den 3. loven spiller inn her. "Den absolutte tempen i et system kan ikke komme helt ned til det absolutte nullpunkt"

 

men den nulte og 1. loven kan forklare litt.

 

nulte loven handler om temp, og sier at en gjenstand som selv ikke kan regulere sin egen temp, vil etterhvert få samme temp som omgivelsene.

 

1. loven handler om energioverføring, og er:

delta U=W+Q, der U er tempforandringen, Q er varme og W arbeid.

 

ut av formelen ser du at Q=romtemp i ditt tilfelle og ingenting utfører noen form for arbeid så W=O

 

da er U=romtemp+0...

 

ble litt innviklet men

Lenke til kommentar

hmm skjønner ikke hvorfor den 3. loven spiller inn her. "Den absolutte tempen i et system kan ikke komme helt ned til det absolutte nullpunkt"

 

men den nulte og 1. loven kan forklare litt.

 

nulte loven handler om temp, og sier at en gjenstand som selv ikke kan regulere sin egen temp, vil etterhvert få samme temp som omgivelsene.

 

1. loven handler om energioverføring, og er:

delta U=W+Q, der U er tempforandringen, Q er varme og W arbeid.

 

ut av formelen ser du at Q=romtemp i ditt tilfelle og ingenting utfører noen form for arbeid så W=O

 

da er U=romtemp+0...

 

ble litt innviklet men

Lenke til kommentar

Litt enklere kan det vel bare sies at man KAN ikke få temperaturer under romtemp bare ved å dytte på lufta. Det er vel ganske logisk?!?

 

Mener forresten å ha sett på tv en gang et program om en fyr på nordpolen (eller sørpolen eller ihvertfall et kaldt sted) som snakka om effektiv kulde... At det var -30 grader ellerno, men d blåste no jævli så den effektive temperaturen var mye lavere... dette er jo noe helt annet, egentlig... Men er det noen som har lyst til å forklare meg dette så er det bare å gjøre det :smile:

Lenke til kommentar

Effektiv temp, vil egentlig si kjøleeffekt. Om du sitter i en bil og det er -30 og stikker ut handa blir den kald. Hvis du stikker ut handa mens du kjører, kjennes det mye kaldere ut. Det er fordi handa blir "spylt" med luft på -30. Det vil kjøla handa ned fortere, men aldri KALDERE enn -30. Hadde du stukket handa ned i en væske som var -30, ville det kjennes enda kaldere ut (større kjøleeffekt), men den blir fremdeles ikke kaldere enn -30. (bare mye fortere)

Det samme skjer ved temp over referansetemp. (f.eks over kroppstemp) Prøv å blåse på armen din når du sitter i en skikkelig varm badstue, det svir!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-07 19:05, [email protected] skrev:

Effektiv temp, vil egentlig si kjøleeffekt. Om du sitter i en bil og det er -30 og stikker ut handa blir den kald. Hvis du stikker ut handa mens du kjører, kjennes det mye kaldere ut. Det er fordi handa blir "spylt" med luft på -30. Det vil kjøla handa ned fortere, men aldri KALDERE enn -30. Hadde du stukket handa ned i en væske som var -30, ville det kjennes enda kaldere ut (større kjøleeffekt), men den blir fremdeles ikke kaldere enn -30. (bare mye fortere)

Det samme skjer ved temp over referansetemp. (f.eks over kroppstemp) Prøv å blåse på armen din når du sitter i en skikkelig varm badstue, det svir!



 

Blir hastighetne stor nok øker friksjonen. Friksjonen kan da bli så stor att det utvikkels varme. F.eks ved Mach 2,5-3.

US AIR Forces Blackbird som ble utviklet på 70-talet ble ca 50cm lengre ved topphastighet pga. varmeutvikkling som førte til utvidelse av metallet. Kaldeste tempratur på yttersiden var da ca 300 grader C.

Lenke til kommentar

 

Blir hastighetne stor nok øker friksjonen. Friksjonen kan da bli så stor att det utvikkels varme. F.eks ved Mach 2,5-3.

US AIR Forces Blackbird som ble utviklet på 70-talet ble ca 50cm lengre ved topphastighet pga. varmeutvikkling som førte til utvidelse av metallet. Kaldeste tempratur på yttersiden var da ca 300 grader C.

 

 

 

 

Den dagen du begyner å operere med slike hastigheter inne i PC-en din, er det på tide å kle på seg den hvite sjorta med knapper og remmer bak.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-08 11:39, [email protected] skrev:

Quote:



Blir hastighetne stor nok øker friksjonen. Friksjonen kan da bli så stor att det utvikkels varme. F.eks ved Mach 2,5-3.

US AIR Forces Blackbird som ble utviklet på 70-talet ble ca 50cm lengre ved topphastighet pga. varmeutvikkling som førte til utvidelse av metallet. Kaldeste tempratur på yttersiden var da ca 300 grader C.




 

 

Den dagen du begyner å operere med slike hastigheter inne i PC-en din, er det på tide å kle på seg den hvite sjorta med knapper og remmer bak.

 

 

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-08 11:56, simiden skrev:

Da jeg fyra opp maskinen i stad var både CPU og Kabinetttempen på 11,9/12,2 g, mens romtemp på 16,4. Skru av Gulvvarme, det kan gjelpe.



Det hjelper lite å måle temperaturen i ei maskin som står på gulvet og måle romtemperaturen høyere i rommet. Varme stiger... Jeg kunne godt fått prosessoren 30 grader under "romtemp" om jeg plasserte maskina rett på kjellergulvet og målte romtemp en halvmeter over varmeovnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...