aloc-acoc Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Hei, Lurer på om det er noen som har gjort seg opp noen erfaringer med direkte belysning over list som en har sunket. Jeg ønsker å fjerne taklampen, installere dimmer, å kun bruke en form for belysing over listen i TV-stua. Jeg har sett på Philips Hue, men inntrykket etter å ha sett og lest om det, er at Philips Hue egner seg bedre som passiv belysning. Jeg har forsøkt å google, men har så langt ikke funnet det jeg er ute etter, eller om det i det hele tatt finnes direkte belysning en kan ha over list. Jeg skal bruke elektriker for jobben, men ønsker å gjøre noe research før jeg bestiller en fagkyndig. Endret 1. februar 2021 av aloc-acoc Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Å bruke led på den måten du ønsker vedrørende direkte belysning for erstatning av taklampe kan jeg ikke se er mulig. Det skal mange led til for å erstatte en typisk spot pære som ofte er på 3w (led) eller mer. Så sterke er ikke led diodene i en typisk led stripe. Du vil selvsagt få en generell opplysning av rommet, men ingen direkte opplysning av feks. Gulvet eller et speil etc. Philips Hue er svindyrt. Har selv 12 Hue pærer i stua som kostet meg rundt 5.000 kroner for noen år siden. Det funker og appen er veldig bra etc. men det koster skjorta. Kunne fått mange glødepærer for den summen..... eller vanlige led pærer for den saks skyld. LED blir i mitt hode kun brukt som dekorasjonsbelysning. Altså for tøffe effekter, behagelig lys når det er mørkt, lys bak TV etc. men tenker su feks. På og montere led innfelt i listen som lyser mot feks. En kommode etc. som da skal lyse opp denne eller annet så krever det en veldig kraftig led. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Jeg ville montert spotter i taket for direkte belysning og brukt led over list til dekorasjonsbelysning. Du kan også lage dette fint selv siden vi her snakker om 5/12V. Ved å bruke en mikrocontroller kan du styre lysene selv via app og endre farge etc. det du skal se etter da er led stripe med navn SK6812. men for å styre alle led lysene trenger du en led driver. Altså en forsterker. Avhengig av hvor mange led du skal lyse opp. skal du lyse opp over listen i hele stuen/huset med 5v led strip så krever det at du gir power til led stripen flere steder da en 5v strip ikke tåler mye volt drop. Etter rundt 2-5meter (avhengig av hvor mange led det er pr. Meter på stripen) må du kjøre en "volt injection". Bruker du 12/24V slipper du trolig dette, men med 12/24v led strips har man som oftest ikke mulighet til å styre individuelle piksler med tanke på farge etc. ikke sikkert det er viktig i ditt tilfelle. Skal du kun ha hvitt lys og mulighet for dimming så gå for 24V. Da slipper du trolig volt injection. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 En ting til. Ikke regn med at en random elektriker har noe greie på styring av led striper og programmering av dette. Jeg hadde en elektriker her hos meg for noen måneder siden som installerte nye kurser på kjøkkenet. Det gikk selvsagt helt fint, men når jeg sa jeg ville ha en RGB led list i fotlisten så man tydelig at dette ikke var noe han hadde lært på skolen. Jeg sa jeg ville ha en 5v strip på 5m hvor alle led kan programmeres individuelt og en kraftig nok led driver. Led stripen skulle ha 60 led pr. Meter og være vannavstøtende. han kom tilbake noen dager etterpå med en 24V led stripe da dem ikke hadde noe annet. Jeg takket nei og han sa at jeg kanskje kunne bestille denne selv slik at han kunne montere den etc. ok sa jeg, men jeg må ha en led driver som gir strøm nok til 300stk. 5v LED. Det skulle han fikse. noen dager senere dukket han opp med en 24V led driver på 60W..... Dette hadde han slett ikke greie på i det hele tatt. Ikke engang sjefen hans som jeg snakket med via mail kunne hjelpe meg. 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 En aktuell leverandør er nortronic.no. Dem har både kraftige LED-lister som kan dimmes og forskjellige metallskinner med spor for LED-stripen, samt avdekkningsakryl for et penere lysbilde. 1 Lenke til kommentar
aloc-acoc Skrevet 3. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2021 Takker for svar. @Bjerknez har fryktet litt det du sa der, at kanskje ikke hvilken som helst elektriker har peiling på alt av produkter på markedet, og hvordan de programmerer/scripter på en mikrokontroller. Hue er som du også sier meget dyrt når en trenger flere meter med det. @Professor Baltazar, takk for svar. Skal ta å sjekke det ut 🙂 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 aloc-acoc skrev (2 timer siden): Takker for svar. @Bjerknez har fryktet litt det du sa der, at kanskje ikke hvilken som helst elektriker har peiling på alt av produkter på markedet, og hvordan de programmerer/scripter på en mikrokontroller. Hue er som du også sier meget dyrt når en trenger flere meter med det. @Professor Baltazar, takk for svar. Skal ta å sjekke det ut 🙂 Det er stor forskjell på kobling av elektronikk samt programmering av dette til å dra kurser og holde på med 220V. Sistnevnte ser jeg for meg er en langt simplere oppgave. Skal man feks. Ha lysdimmere etc. så bruker dem jo bare ferdige moduler (som koster skjorta). viser du en Arsuino eller en mikrokontroller til en elektrikker så tror jeg neppe dem vet hva det en gang er. Å koble svakstrøm (12v etc.) er jo noe du har lov til selv også, så jeg ville ikke blandet inn en elektriker. Lær deg Arduino og litt C-programmering så kan du lage dette selv, nærmest gratis. En Arduino eller en kontroller med WiFi funksjonalitet så du kan styre lys med app etc. får su for rundt 20 kroner og led striper koster heller ikke mange hundrelappene og det dyreste vedrørende dette er trolig led og led drivere. Hvis du ikke skal ha RGB strip og kun bruke hvite led som kan dimmes så gå for 24V strip. Da slipper du å injisere strøm. skal du ha led strip som har RGB og kan vise all slags farger hvor hver piksel (led) kan endres farge på individuelt så gå for 5V SK6812 LED. Dette er dem beste da disse har en egen LED for hvit. hver LED bruker i teorien 20mA på full guffe. Hvis du feks. Kjøper strip med 60 LED pr. Meter og du trenger totalt 20 meter så vil du trenge en forsterker på 24 ampere (5V). Jeg ville gått for en 30-40 ampere 5V driver. Da slipper den å gå seg varm og du har en del slingringsmonn. Du kan også koble på flere strip på sikt om Ønskelig. hvis ikke du vil ha en led strip med egen hvit kanal så gå for den noe rimeligere WS2812 led strippen. Men denne bruker mer strøm når du fyrer av hvit på full guffe da denne led stripen kun har 3 led pr. Pixel. (RGB) for å få fargen hvit, så vil tre led lyse opp på full guffe og da snakker vi i teorien tre ganger så stort strømforbruk og dermed trenger du også større forsterker etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå