Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir man straffet for å laste ned YouTube til mp3

Gjest bc7cd...04c

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I teorien så kan man bli straffet for brudd på opphavsretten, men i praksis så er ikke det noen kommer til å bry seg om at du laster ned en sang.
Det skal mye til for å bli straffet for noe slikt her til lands, da må du bryte opphavsretten i stor skala.
Med det sagt så vil jeg uansett anbefale å undersøke lovlige måter å skaffe musikken på :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

I teorien kan man bli det, men i praksis er det liten sannsynlighet for å faktisk bli straffet.

Å laste ned 1 eller 1000 sanger til eget bruk er en liten sak, men om man driver stort på å aktiv dele det man laster ned med andre (slik som .torrent-systemet - P2P (Peer-to-peer) - baserer seg på) så kan man havne i problemer uten at jeg vet om det noen grenser man må overskride.

Jeg tenker også at det kommer an på hvor man bor og hva slags ressurser det lokale politiet har. Selv bor jeg ute på landet og føler meg trygg der jeg driver å laster ned omtrent daglig, både fra Youtube (.mp3 og video) og via .torrents (selv om jeg har satt en ganske kraftig begrensing på opplastingshastigheten).

Og nei, jeg gidder ikke bruke VPN.

Jeg bruker 4K VideoDownloader og Youtube-to-MP3 nettlesertillegg i Firefox avhengig av hva jeg ønsker å laste ned (video eller bare lyd).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Så lenge man laster ned fra en lovlig kilde og det kun er til privat bruk, og man ikke videreformidler på noen måte, vil det være lovlig:

https://www.raeder.no/aktuelt/media-opphavsrett/

Å laste ned fra YouTube vil være lovlig hvis det er gjort tilgjengelig der av de som har opphavsretten, men sannsynligvis ikke hvis det er lagt ut av noen som ikke har rett til det. Dette kan være vanskelig å avgjøre...

Å laste ned fra NRK.no vil dermed alltid være lov til privat bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...