Gjest 5fc6a...3e8 Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Hjelper en venn som har kjøpt bolig i sameie hvor det er reist søksmål mot sameiet grunnet skader som følge av manglende vedlikehold. Hun reagerer på at dette ikke ble fortalt om i prospekt. Megler sa at selger ikke kjente til det. Det viser seg at kun styret kjente til dette. En ting er beløpet som bli fellesutgift men mer alvorlig er skade på bygg som bør utbedres. Kan styret holde slik informasjon for seg selv? Bør ikke samtlige sameiere gjøres oppmerksom på kravet? Anonymous poster hash: 5fc6a...3e8 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Det er jo vanlig at megler henvender seg til styret for å innhente slik informasjon. Jeg har vært forretningsfører i "vårt" sameie i mange år, og ved alle salg jeg har korrespondanse på har megler etterspurt slik informasjon: - Regnskap og budsjett - Formue og gjeld - Planlagt vedlikehold - Vedtekter og ordensregler - Utestående fordringer på seksjon(ubetalte fellesutgifter) - Eventuelle tvister/annen relevant informasjon De siste årene har de fleste meglere hatt egne opptrykte skjema som må fylles ut av forretningsfører Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Styret i sameiet er ansvarlig for å informer og fremskaffe dokumentasjon på vedlikeholdsbehov, men uten et årsmøte og vedtak kan ikke styret ta opp lån for utbedring av skader. så dersom beboerer ikke vil betale så vil bygget forfalle. Dette er veldig vanlig spessielt i byene hvor det er dyrt fra før av. Her jeg hvor jeg bor må vi ut med nesten 10 millioner kroner i vedlikehold de neste årene. Vi tok opp lån for 10mil i fjor for utbedring av andre behov og har 10 mill igjen. Endret 1. februar 2021 av -Night- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå