Gå til innhold

Dørskiltprosjekt (led/elektrospørsmål)

Anbefalte innlegg

Holder på å planlegge et aldri så lite dørskilt prosjekt. 

Dvs. det er mere enn et dørskilt. Tanken er et navneskilt innfeldt i en "boks" i veggen (ca 25x25cm) med en ledlist i topp for å belyse navneskilt, samt en innfeldt trykkbryter med lysring som ringeklokke koblet til en god gammeldags "dingdong"-klokka i ganga.

Jeg trenger en transformator/led-driver som kan brukes for å lyse opp både ledlista (12v) og ringen i ringeknappen (12-24v) men finner får drivere som er små nok til å passe i en veggboks i ganga ved ytterdøra.

Har sett på en ELKO e-mini4-w 2-4w leddriver men skjønner ikke helt tegninga med den da volt ut varierer fra 12-4v over tid i pulser. Er dette normalt? Den skal vel kobles til en dimmer sikkert, men hvordan fungerer egentlig dette? Finner ingen datasheets for dette eller koblingsdiagrammer...

Endret av smult76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke så mye spesifikt om slike LED produkter. Men cluet her er nok det som står på den driveren, "Constant current".
Dette er en strømdriver, den gir 350 mA konstant og varierer da spenningen etter belastning.
En vanlig strømforsyning er 'Constant voltage', da varierer strømmen etter belastning.
Pulser er sikkert normalt, PWM brukes til dimming.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Ser jo det står "Constant current" ja, så den er grei. Men stusse litt over at når jeg kobler til et voltmeter starter det på 12v og faller i løpet av ca 1-1,5s ned til 4v før den igjen makser til 12v. Derav disse "pulsene".

Skjønner ikke helt at disse pulsene er normale. 

Hvis jeg kobler til en lengre led-list med noen titalls leds er volt stabilt på ca. 9 uten å fluktuere. Så mulig den pulseringen er på grunn av at det ikke er noen load av betydning på driveren.. Den pulserer også hvis jeg kobler til en "kortklipt" ledlist med kun 4 leds mens den er stabil hvis jeg tar resten av ledlista som sikkert er bortimot 100 leds.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...