Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Var SARS-CoV-2 over hele verden lenge før Desember 2019?

Anbefalte innlegg

Mitt svar på hvorfor det plutselig har blitt en oppblomstring av SARS-CoV-2 smitte er den voldsomme frykten som spredte seg i januar og februar 2020. Dette førte til at at mange brukte de samme biomarkørene først over store deler av kina, deretter i Sør-Korea, Taiwan, Japan og New Zealand og deretter flere steder i Europa. Veldig mange mennesker fikk plutselig tilgang på testing mot SARS-CoV-2. Dermed ble en enorm oppmerksomhet gitt til en hel masse mennesker, særlig eldre mennesker med kroniske sykdommer, fordi de var smittet med SARS-CoV-2. Dette ble noe helt nytt som ingen hadde gjort før. Men dette skjedde ikke mot de andre virusene og bakteriene som også forsårsaker alvorlige lungesykdommer. Det gjelder f.eks Parainfluenza, Influenza, RSV og andre coronavirus.  

Jeg regner med at de fleste mennesker som har luftveisinfeksjoner, har feber med luftveisinfeksjoner eller med lungebetennelse ikke har blitt testet i årene siden 2003.

De som ble testet før mars 2020 er kanskje mindre enn 5% av de som er syke på verdensbasis. Siden de fleste leger antar at den respiratoriske sykdommen er virus når det ikke ser ut som en Streptokokk og at dette ikke kan behandles lar de være med å teste den med PCR. Det er vel bare de aller siste årene at PCR har blitt brukt mere mot denne type virus. Regner det som enda mer sjelden at laboratorier som driver med rutinediagnostikk undersøkte flere forskjellig typer coronavirus. før mars 2020.? Og enda mer usannsynlig er det at rutinediagnostikk laboratorier hadde primere og prober som virket mot varianter av SARS-CoV-2 før desember 2019. Kanskje en del referanselaboratorier hadde tester klare, men subtype 2 er så pass annerledes at de «gamle» primerne som virket mot subtype 1 ikke virket lenger. Direkte sekvensering krevet også at primere virker….Jeg antar at det bare er nå de siste 4-5 årene at det er gjort direkte sekvenser på kliniske rutinelaboratorier?

For meg ser det fortsatt ut til at rene teorier eller antagelser ligger til grunn for å konkludere med at en nytt influensavirus oppstod i Wuhan. Jeg kan ikke finne noen bevis baserte vitenskapelige publikasjoner som kan begrunne dette.

For meg ser det fortsatt ut til at en immunitet mot SASR-CoV-2, en rekke muterte former eller tilsvarende subtyper er til stedet over hele verden. Jeg kan ikke finne noen bevis baserte vitenskapelige arbeid som kan dokumentere noe annet.

Til spørsmål fra Espen: Antistofftestene er svært lite nøyaktig og kan gi mange falske svar,

Spørsmål 3: Veldig bra spørmål Espen: Slik jeg har forstått det ble det gjort PCR med biomarkører for å detektere SARS-CoV-2 uten å sekvensere hele gRNA med en gang eller sekvensere alle PCR positive. For meg er det sannsynlig at SARS-CoV-1 har fortsatt å mutere helt siden 2002 fram til flere ser ut som SARS-CoV-2 varianter. 

Endret av Frank Karlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank Karlsen skrev (2 timer siden):

Dette ble noe helt nytt som ingen hadde gjort før. Men dette skjedde ikke mot de andre virusene og bakteriene som også forsårsaker alvorlige lungesykdommer. Det gjelder f.eks Parainfluenza, Influenza, RSV og andre coronavirus.  

Jeg regner med at de fleste mennesker som har luftveisinfeksjoner, har feber med luftveisinfeksjoner eller med lungebetennelse ikke har blitt testet i årene siden 2003.

FHI analyserer rundt 7-8000 prøver i uka under influensasesongen, som kommer inn fra omtrent 70 fastleger rundt i Norge, som er fyrtårn-leger. Hvor mange som er positive for influensa varierer åpenbart.

Testingen pågår hele året, men trappes noe ned når det ikke er sesong. Det gis ut ukesrapporter om dette fra FHI, du kan finne et eksempel her -> Ukesrapport 2017/2018 uke 3

Denne testingen inngår i WHOs verdensomspennende influensatesting, som utgjør grunnlaget for influensavaksinen og hvilke strenger som blir utvalgt i vaksinene i de forskjellige verdensdelene.

Det pågår fortløpende intensiv PCR-testing av influensa globalt, hvor mange prosent det utgjør vet ikke jeg, men dersom det skulle være 5% som du anslår, så er vel det rundt 35 millioner mennesker, og det er åpenbart de sykeste som oppsøker lege eller sykehus som blir testet.

Hvorvidt det testes for HPIV og RSV vet jeg ikke, men disse to angriper vel for det meste små barn, og sistnevnte er mer som en forkjølelse om jeg husker rett.
Ingen av disse er heller veldig vanlige, selv om HPIV forekommer ganske hyppig i enkelte verdensdeler?

Andre coronavirus er enten forkjølelse, eller i samme familie som SARS-CoV-2, som betyr enten SARS eller MERS, to sykdommer som knapt eksisterer.

Frank Karlsen skrev (2 timer siden):

Og enda mer usannsynlig er det at rutinediagnostikk laboratorier hadde primere og prober som virket mot varianter av SARS-CoV-2 før desember 2019.

Det er åpenbart helt usannsynlig at laboratorier kunne teste for SARS-CoV-2 før 2020, ettersom viruset først ble sekvensert i januar det året, og primere for Rt-PCR ikke eksisterte på noe tidligere tidspunkt.

Det betyr ikke at sykdom med ukjent opphav, som ikke slår ut på tester, men som gjør folk alvorlig syke, ikke raskt ville blitt oppdaget, de aller fleste sykehus og helsemyndigheter er alltid på utkikk etter den slags, selv om de ikke innehar spesifikk testing for nye virus.

Å hevde at disse virusene ikke har blitt oppdaget tidligere, fordi det ikke fantes tester for de tidligere, blir helt motsatt logikk av det som trolig er korrekt.
Årsaken til at det ikke fantes tester, var nok mer trolig fordi viruset ikke eksisterte tidligere, ellers ville det blitt oppdaget når tusenvis av mennesker ble uforklarlig syke.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med 0laf👆

At koronaviruset Sars-CoV-2 skulle spre seg ubemerket i årevis blant mennesker er utenkelig. 

De fleste epidemologer antar at Sars-cov-2 oppstod i nærheten av Wuhan sent oktober tidlig november 2019.

Sitat

1st known case of coronavirus traced back to November in China

A 55-year-old individual from Hubei province in China may have been the first person to have contracted COVID-19, the disease caused by the new coronavirus spreading across the globe. That case dates back to Nov. 17, 2019, according to the South China Morning Post.

That's more than a month earlier than doctors noted cases in Wuhan, China, which is in Hubei province, at the end of December 2019. At the time, authorities suspected the virus stemmed from something sold at a wet market in the city. However, it's now clear that early in what is now a pandemic, some infected people had no connection to the market. That included one of the earliest cases from Dec. 1, 2019 in an individual who had no link to that seafood market, researchers reported Jan. 20 in the journal The Lancet.

Scientists now suspect this coronavirus, SARS-CoV-2, originated in a bat and somehow hopped to another animal, possibly the pangolin, which then passed it on to humans. The disease is now spreading between people without any animal intermediary.

Now, doctors and scientists are trying to trace the virus back to where it originated to learn more about its spread. If, for instance, doctors can find the earliest cases, they may be able to identify the animal host where the virus lurks.

They found that following the Nov. 17 case, about one to five new cases were reported every day and by Dec. 15, the total infections reached 27. Daily cases seem to have increased after that, with the case count reaching 60 by Dec. 20, the SCMP reported.

On Dec. 27, Dr. Zhang Jixian, head of the respiratory department at Hubei Provincial Hospital, reported to health officials in China that a novel coronavirus was causing the disease; by that day, it had infected more than 180 individuals. (Doctors may not have been aware of all of those cases at the time, but only identified those cases after going back over the records, the Morning Post reported.)

Even with this Nov. 17 case identified, doctors can't be certain the individual is "patient zero," or the very first individual to have been infected with SARS-CoV-2, and there's a chance even earlier cases will be found, the SCMP reported.

https://www.livescience.com/first-case-coronavirus-found.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

A genetic study of samples from more than 7,500 people infected with COVID-19 suggests the new coronavirus spread quickly around the world after it emerged in China sometime between October and December last year, scientists said on Wednesday.

Scientists at University College London’s Genetics Institute found almost 200 recurrent genetic mutations of the new coronavirus - SARS-CoV-2 - which the UCL researchers said showed how it is adapting to its human hosts as it spreads.

“Phylogenetic estimates support that the COVID-2 pandemic started sometime around Oct. 6, 2019 to Dec. 11, 2019, which corresponds to the time of the host jump into humans,” the research team, co-led by Francois Balloux, wrote in a study published in the journal Infection, Genetics and Evolution.

Balloux said the analysis also found that the virus was and is mutating, as normally happens with viruses, and that a large proportion of the global genetic diversity of the virus causing COVID-19 was found in all of the hardest-hit countries.

That suggests SARS-CoV-2 was being transmitted extensively around the world from early on in the epidemic, he said.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-evolution/new-coronavirus-spread-swiftly-around-world-from-late-2019-study-finds-idUSKBN22I1E3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...