Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Her kommer hva jeg typisk får på blast når jeg sammenligner Bat coronavirus gRNA med SARS-CoV-2 gRNA fra Wuhan. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Frank Karlsen skrev (Akkurat nå): PC Lynte: Og når fikk de et fullstendig dødsregister i USA. Jeg har studert slik tall over hele verden i mange år før COVID-19. Nasjonale helseregister i USA har aldri fungert. Jeg må gå inn å se rådataene før jeg er i nærheten av å stole på noe som helst fra USA. Ei heller fra Sverige, Italia eller Spania. Det store problemet er at all oppmerksomheten rundt CDC i USA kan drive opp et hvilket som helst tall. Plutselig blir mange flere registrert i USA, men det betyr ikke at det faktisk har skjedd i forhold til en normal dødsrate standard. Det er det som er flott med overdødelighet vi ser kun på antall dødsfall uavhengig av årsak målt mot tidligere år. Du ser en topp i overdødelighet rundt januar 2018, det var influensa. Så ser du kontinuerlig stor overdødelighet fra april 2020 til januar 2021. Samtidig har vi positive koronaprøver fra hele perioden. Hva er da årsaken til den største overdødeligheten noen sinne? Alle med litt vett i hodet vil da forstå at det mest sannsynlig er koronaviruset. 1 Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Uansett hvor lik et Bat coronavirus gRNA er en SARS-CoV-2 gRNA betyr ikke dette at SARS-CoV-2 ble oppfunnet i en flaggermus. Jeg forstår egentlig ikke vitsen å sammenligne seg med bat coronavirus. Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Ja PC lynet. Liker tankene dine.. Jeg mener at den største overdødligheten bare måles dersom dødsregisteret faktisk baserer seg på alle som faktisk døde i USA. Jeg tror ikke noe på at USA noen gang har hatt riktige dødsregister. Jeg tror derimot at tellingen av døde har blitt bedre de siste månedene. Endret 1. februar 2021 av Frank Karlsen Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Frank Karlsen skrev (10 minutter siden): Ja PC lynet. Liker tankene dine.. Jeg mener at den største overdødligheten bare måles dersom dødsregisteret faktisk baserer seg på alle som faktisk døde i USA. Jeg tror ikke noe på at USA noen gang har hatt riktige dødsregister. Jeg tror derimot at tellingen av døde har blitt bedre de siste månedene. Man trenger ikke å registrere 100% for å kunne dra statistiske slutninger. Koronaviruset er ikke lik influensaviruset. Influensaviruset er ett luftveisvirus. Koronaviruset infiserer flere organer og veggene i blodårene. Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 PC lynet. Er ikke ferdig med USA enda. Har du undersøkt om dødstallene faktisk er antall døde i den kurven du viste. Det står faktisk predicted death dersom du klikker på stolpene. Hva mener du det betyr? Over 91% av de som døde var over 70 år og av alle som døde hadde 94% kroniske sykdommer. Det er det som er bildet. De få som var under 50 år og som fikk alvorlig lungesykdom skulle selvsagt behandles optimalt på sykehus slik som det alltid har vært gjort. Men dette er ikke no nytt. Det har alltid vært 30, 40 eller 50 åringer som har fått alvorlig lungebetennelse eller alvorlig lungesykdom og som måtte på sykehust. De fleste av disse kan ha fått problemer med bakterieinfeksjoner selv om koronavirus var der samtidig. Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 The Natural History, Pathobiology, and Clinical Manifestations SARS COV 2.pdf Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 :utakt skrev (34 minutter siden): Det handler jo egentlig ikke om dødelighet i og for seg, hvis man blir alvorlig syk og får god behandling så kommer de aller fleste seg gjennom det her. Det handler jo mer om at så mange potensielt vil trenge behandling samtidig. Jeg trodde det var en viss forståelse for det nå.. Jo, det handler om dødelighet. Først og fremst handler det om det. Overbelastet helsevesen er ikke problemet for øyeblikket. Det er mer bekymringsverdig at nesten ingen blir registrert med kreft og andre alvorlige sykdommer lenger, fordi folk utsetter legebesøk p g a coronasituasjonen. Hvor dødelig viruset er, er avgjørende for hvilke tiltak som skal settes inn. Tiltakene mot viruset medfører nemlig at vi ikke får økt produksjon og økonomisk vekst over en lengre periode, noe som er svært alvorlig for samfunnet. Ingen vet hva konsekvensene blir, men de kommer til å bli alvorlige. Slipper vi unna med noen høyre -eller venstreradikale grupper her og der i Vesten, slik som etter finanskrisen, så er vi vel heldige. Det kan bli verre enn det. Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Jeg mener at SARS-CoV-2 heldigvis oppfører seg som et vanlig influensavirus for de fleste, men når de alvorlige tilfellene oppstår særlig hos eldre mennesker over 80 år oppstår mange av de komplikasjonene som du snakker om. Når eldre som kanskje har mange andre sykdommer på en gang får et alvorlig utslag av SARS-CoV-2 gikk det svært dårlig som vist i Fig 4 over. Men slik alvorlige tilfeller kunne vel også skje med Influenza A viruset? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Vaniman skrev (16 minutter siden): Overbelastet helsevesen er ikke problemet for øyeblikket Fordi vi gjør alt i vår makt for å hindre utbredt spredning. Det henger litt sammen. Men vi har andre tråder til å diskutere det. 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Frank Karlsen skrev (17 minutter siden): PC lynet. Er ikke ferdig med USA enda. Har du undersøkt om dødstallene faktisk er antall døde i den kurven du viste. Det står faktisk predicted death dersom du klikker på stolpene. Hva mener du det betyr? Over 91% av de som døde var over 70 år og av alle som døde hadde 94% kroniske sykdommer. Det er det som er bildet. De få som var under 50 år og som fikk alvorlig lungesykdom skulle selvsagt behandles optimalt på sykehus slik som det alltid har vært gjort. Men dette er ikke no nytt. Det har alltid vært 30, 40 eller 50 åringer som har fått alvorlig lungebetennelse eller alvorlig lungesykdom og som måtte på sykehust. De fleste av disse kan ha fått problemer med bakterieinfeksjoner selv om koronavirus var der samtidig. Du får lese selv her: https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid19/excess_deaths.htm Jeg stoler mer på CDC enn Frank for å si det sånn. Du har ett helt feil bilde av hvor farlig koronaviruset er i forhold til influensa. Omtrent ingen andre enn 60år + havner på sykehus med influensa. Koronaviruset fører til død for mange på 30-60 år uten behandling på sykehus. Den vanligste behandlingen er ekstra oksygen tilførsel. I blant annet Brasil er de nå tomme: Sitat Vil mangle 55.000 kubikkmeter oksygen Nå frykter myndighetene et nytt sammenbrudd, skriver Folha de São Paulo. Behovet for oksygen ventes å bli på 135.000 kubikkmeter per døgn i ukene fremover. Den eneste leverandøren, selskapet White Martins, sier at de nå leverer 80.000 kubikkmeter i døgnet og ikke kan levere mer. Hvor de skal få de resterende 55.000 kubikkmeterne fra, kan ingen myndigheter svare på. Verst i verden For Manaus er det andre gang under pandemien at byen rammes ekstremt hardt. I april i fjor døde over 100 personer om dagene og de døde ble lagt i massegraver. Nå dør enda fler, kanskje over 200 om dagen bare i Manaus. Det er over 20 prosent av de døde i Brasil i en by som bare har 1 prosent av landets innbyggere. Totalt har over 220.000 mennesker mistet livet av covid-19 i Brasil. Bare USA er hardere rammet. Foilha de São Paulo skriver at Brasil er det landet i verden som har håndtert pandemien dårligst. De viser til en undersøkelse fra Lowy-instituttet i Australia. De har rangert innsatsen til 98 land og Brasil havner på sisteplass. En av dem som var på kirkegården i Manaus onsdag var en ung mann som fulgte sin onkel til graven. Han er glad for innsatsen til arbeidene på kirkegården og sier at de døde blir behandlet med verdighet nå. – Men jeg skulle ønske at de åpnet flere senger på sykehus, i stedet for graver på kirkegårder, sier han til AFP. https://www.nrk.no/urix/manaus-gar-tom-for-sykesenger-og-oksygen-1.15349797 Vaniman skrev (10 minutter siden): Jo, det handler om dødelighet. Først og fremst handler det om det. Overbelastet helsevesen er ikke problemet for øyeblikket. Det er mer bekymringsverdig at nesten ingen blir registrert med kreft og andre alvorlige sykdommer lenger, fordi folk utsetter legebesøk p g a coronasituasjonen. Hvor dødelig viruset er, er avgjørende for hvilke tiltak som skal settes inn. Tiltakene mot viruset medfører nemlig at vi ikke får økt produksjon og økonomisk vekst over en lengre periode, noe som er svært alvorlig for samfunnet. Ingen vet hva konsekvensene blir, men de kommer til å bli alvorlige. Slipper vi unna med noen høyre -eller venstreradikale grupper her og der i Vesten, slik som etter finanskrisen, så er vi vel heldige. Det kan bli verre enn det. Overbelastet helsevesen er ett stort problem i Brasil, USA, Sverige, Storbritannia etc. Koronapasienter krever mye mer intensiv behandling enn influensa. Flere blir også innlagt på sykehus med koronaviruset enn influensa. Uten kapasitet på sykehuset vil de dø. Frank Karlsen skrev (9 minutter siden): Jeg mener at SARS-CoV-2 heldigvis oppfører seg som et vanlig influensavirus for de fleste, men når de alvorlige tilfellene oppstår særlig hos eldre mennesker over 80 år oppstår mange av de komplikasjonene som du snakker om. Når eldre som kanskje har mange andre sykdommer på en gang får et alvorlig utslag av SARS-CoV-2 gikk det svært dårlig som vist i Fig 4 over. Men slik alvorlige tilfeller kunne vel også skje med Influenza A viruset? Igjen influensa fører til mange færre dødsfall enn koronaviruset hos yngre de under 60 år. At folk på 80+ år dør av korona, influensa etc. er naturlig og livets gang. https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Pc Lynet skrev (23 minutter siden): Jeg stoler mer på CDC enn Frank for å si det sånn... Menatte ....... Frank Karlsen skrev (3 timer siden): Jeg er professor og har arbeidet med smittsomme virus i over 30 år... Han er jo professor ? 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 0laf skrev (4 minutter siden): Menatte ....... Han er jo professor ? Heldigvis har vi @Dr. Professor Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Men fra spøk til alvor. Hvis dette er samme Frank Karlsen har han utdanningen i orden: https://www.usn.no/om-usn/kontakt-oss/ansatte/frank-karlsen Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Pc Lynet skrev (8 minutter siden): Men fra spøk til alvor. Hvis dette er samme Frank Karlsen har han utdanningen i orden: Utvilsomt, men det er noen pussige uttalelser her Frank Karlsen skrev (3 timer siden): SARS-CoV-1 viruset ble oppdaget i 2002 og det er relativt lenge siden, men det finnes ingen grunn til å tro at den verken forsvant eller var mindre farlig enn subtype 2. I dag finnes det noen artikler og bøker som påstår at subtype 1 forsvant etter et og et halvt år... SARS-CoV var langt farligere enn SARS-CoV-2, med en CFR på 11% blant de 8422 menneskene som fikk påvist viruset under epidemien i 2002-2004. Det er vel ingen som har hevdet at SARS-CoV var mindre farlig, men man tror dog at det har forsvunnet, ettersom viruset førte til svært høy feber og alvorlig sykdom i alle kjente tilfeller. Den store forskjellen er at SARS-CoV ikke hadde presymptomatisk eller asymptomatisk smitte. De som ble smittet av viruset utviklet alle sammen sykdommen SARS, og var kun smittsomme etter inkubasjonstiden. De fikk også alle ganske alvorlige symptomer, og var derfor lette å både identifisere, og å isolere for å hindre videre smitte. SARS-CoV spredde seg til Kina, USA, Canada og store deler av Europa, men få tilfeller ble registrert, og smitten lot seg kontrollere. Jeg vet ikke akkurat hvor mye man har testet etter viruset siden, men du kan nok anta at stikkprøver har blitt kjørt i Rt-PCR i årene etterpå for å se at viruset ikke fremdeles sirkulerer i befolkningen, trolig i forbindelse med sentinel-testing for influensa eller lignende, noe som pågår fortløpende globalt. Frank Karlsen skrev (4 timer siden): Det kan derfor ikke utelukkes at det i f.eks 2008, 2012 eller 2019 fantes suptyper tilsvarende SARS-CoV-2 eller SARS-CoV-1, praktisk talt over hele verden. Nei, det kan ikke utelukkes, men det ville trolig ha blitt oppdaget. Dersom folk ble syke, uten at testing kunne vise andre infeksjoner, slik som influensa, så ville man trolig funnet slike subtyper raskt. At dette har sirkulert i årevis, og så plutselig oppdages i Kina når en håndfull mennesker blir syke uten å vite opphavet, virker lite sannsynlig. Det måtte i så fall vært en helt annen subtype som ikke førte til symptomer i det hele tatt, men var 100% asymptomatisk i alle smittede, dersom det på magisk vis skulle unngå å bli oppdaget. Frank Karlsen skrev (4 timer siden): Jeg mener dette førte til at man oppdaget SARS-CoV-2 subtypen praktisk talt over hele verden. Selv om denne subtypen ble oppdaget overalt, er dette ikke noe bevis for at den har spredt seg fra Wuhan. Derfor, regner jeg det som sannsynlig at det før desember 2019 også fantes ulike mer smittsomme muterte former for SARS-CoV-2 virus i f.eks Sør-Afrika, Kenya, Brasil, California, Tyskland og i Norge. Det er bedre med en flaggermus i hånden, enn ti på taket. Man kan ikke sikkert si hvor opprinnelsen til SARS-CoV-2 er, uten at man står med flaggermusen (eller hva det nå enn var) i hånden, og kan vise til en sikker smittevei. I mellomtiden kan man teorisere om alle mulig ting, også at det ikke kom fra Wuhan, men fantes over hele verden i mange år tidligere, men at ingen liksom oppdaget det som trolig ville vært millioner av syke og døde, slik vi har sett det siste året? Frank Karlsen skrev (4 timer siden): Dersom noen finner vitenskapelige artikler som klarer å bevise at det oppstod et nytt influensavirus i Wuhan er jeg åpen for det. Coronavirus != influensavirus .... jeg antar at dette er bare en talemåte, man henviste i starten til en "uforklarlig influensasykdom i Kina", men nå i dag har de fleste fått med seg at dette er to forskjellige virusfamilier, slik at bevis for at det oppsto et nytt influensavirus i Wuhan finnes neppe, ettersom det aldri skjedde ? 3 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Pc Lynet skrev (4 timer siden): Hvis ikke 30, 40, 50 åringer får behandling på sykehus vil de også dø som fluer. Det er også feil. Bare se på Sverige: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2dVkal/svenske-regioner-faar-slakt-for-pandemihaandteringen-av-de-eldre 122 døde under 50år, stor katastroffe i Sverige🙄 Pc Lynet skrev (4 timer siden): Det premisset er helt feil. Bare se på overdødelighet i USA: https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid19/excess_deaths.htm USA er dårlig eksempel. Helsevesnet der nede er ikke eksiterende for stor andel av befolkningen, der en ambulanse tur kan sette folk i evig gjeld. Pc Lynet skrev (3 timer siden): Du får lese selv her: https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid19/excess_deaths.htm Jeg stoler mer på CDC enn Frank for å si det sånn. Du har ett helt feil bilde av hvor farlig koronaviruset er i forhold til influensa. Omtrent ingen andre enn 60år + havner på sykehus med influensa. Koronaviruset fører til død for mange på 30-60 år uten behandling på sykehus. Den vanligste behandlingen er ekstra oksygen tilførsel. I blant annet Brasil er de nå tomme: Overbelastet helsevesen er ett stort problem i Brasil, USA, Sverige, Storbritannia etc. Koronapasienter krever mye mer intensiv behandling enn influensa. Flere blir også innlagt på sykehus med koronaviruset enn influensa. Uten kapasitet på sykehuset vil de dø. Igjen influensa fører til mange færre dødsfall enn koronaviruset hos yngre de under 60 år. At folk på 80+ år dør av korona, influensa etc. er naturlig og livets gang. https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm Influensa 19/20 sesongen https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4OK6/to-ungdomsskoleelever-doede-etter-influensa Langt flere enn covid-19 har tatt i Norge av de yngre. Helt enig at influensa dødsfall hos de over 80år er livets gang og samme gjelder for de eldre som dør av covid-19 som er majoriteten i både Norge og Sverige. Sverige har hatt totalt 122 døde under 50år med ganske åpent samfunn. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Pc Lynet skrev (9 timer siden): Men fra spøk til alvor. Hvis dette er samme Frank Karlsen har han utdanningen i orden: https://www.usn.no/om-usn/kontakt-oss/ansatte/frank-karlsen Det er en imponerende utdannelse og CV. Vi får håpe samfunnet kan få en åpen debatt om covid-19 i fremtiden, der personer som Frank Karlsen blir lyttet til. Men akkurat nå er det ikke der politikere, journalister og den norske offentlighet befinner seg. Alt handler om å slå ned viruset. Jeg tviler på at vi noengang får vite sannheten om viruset. Tror du? Mennesker er sjelden objektive, og mektige aktører har investert mye og har store interesser i krisen. Med det mener jeg f eks at statsledere og politiske partier ikke vil like å høre at de stengte ned samfunnet p g a et virus med lav dødelighet, hvis det skulle vise seg å være tilfelle. Da er det lettere å ignorere personer som ikke følger flokken. Som alltid er virkeligheten komplisert. Det har vel alle godt av å bli minnet på nå og da, ved å møte motargumenter og uventede synspunkter? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 (endret) Om man tror SARS-CoV-2 har sirkulert vidt lenge før desember 2019, så kan man starte med å svare på disse spørsmålene: 1. Hvorfor man plutselig har fått kraftig oppblomstring i Wuhan, nord-Italia, New York, store deler av California, osv. Hvorfor nå? Det er jo åpenbart at helsesystemene har vært presset lengre enn de tidligere har i disse områdene, i hvert fall i moderne tid. 2. Hvorfor ser man ikke tegn til stor spredning utav antistofftester i f.eks Norge? 3. Hvorfor var det ganske liten genetisk variasjon i viruset i desember 2019, mens nå er det masse forskjellige varianter med masse forskjellige mutasjoner? Om det har sirkulert lenge så burde man forvente stor genetisk variasjon allerede i desember 2019. Endret 2. februar 2021 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Det er ting som tyder på at smitten kan ha oppstått på sommeren 2019, i et laboratorie i Wuhan som forsket på nettopp slike virus, men utover det er det ingen grunn til å tro at det var ute i verden før den tid. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå