Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Dersom det er sant det jeg skriver under, fortjener verden å høre det. Min Afrikanske venner som i dag har lukket ned sine samfunn, skoler og kirker fortjener å få høre sannheten. I mitt andre hjemland DR Congo har nå f.eks alle barneskoler vært fullstendig stengt i 3 måneder. Mine Afrikanske venner har hundrevis av andre problemer de bør takle før SARS-CoV-2. Derfor er det svært viktig for dem om pandemien faktisk begynte i Wuhan eller om SARS-CoV-2 og tilsvarende undertyper faktisk fantes i Afrika lenge før desember 2019. Jeg er professor og har arbeidet med smittsomme virus i over 30 år. Jeg har sammenlignet SARS-CoV-2 viruset med SARS-CoV-1 viruset og har funnet at de er forbausende like (80%). Det betyr at de begge tilhører genotypen SARS-CoV. SARS-CoV-1 viruset ble oppdaget i 2002 og det er relativt lenge siden, men det finnes ingen grunn til å tro at den verken forsvant eller var mindre farlig enn subtype 2. I dag finnes det noen artikler og bøker som påstår at subtype 1 forsvant etter et og et halvt år, men jeg mener at det eneste som kunne bekrefte om denne subtypen virkelig forsvant var gjennomført populasjons-studier over store geografiske områder. Slike studier har jeg ikke funnet. Det kan derfor ikke utelukkes at det i f.eks 2008, 2012 eller 2019 fantes suptyper tilsvarende SARS-CoV-2 eller SARS-CoV-1, praktisk talt over hele verden. Jeg har ikke klart å finne vitenskapelig bevis for at Wuhan subtype SARS-CoV-2 viruset kan ha spredt seg så raskt til alle deler av verden slik som mange påstår. For meg ser det ut til at det først og fremst var frykten som spredte seg raskt og som førte til at alle begynte å teste overalt med de samme biomarkørene. Jeg mener dette førte til at man oppdaget SARS-CoV-2 subtypen praktisk talt over hele verden. Selv om denne subtypen ble oppdaget overalt, er dette ikke noe bevis for at den har spredt seg fra Wuhan. Derfor, regner jeg det som sannsynlig at det før desember 2019 også fantes ulike mer smittsomme muterte former for SARS-CoV-2 virus i f.eks Sør-Afrika, Kenya, Brasil, California, Tyskland og i Norge. Dersom noen finner vitenskapelige artikler som klarer å bevise at det oppstod et nytt influensavirus i Wuhan er jeg åpen for det. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Jeg har hørt lignende mistanker før, så du er ikke alene om å tro dette. Det er derimot vanskelig å fremme påstander som ikke passer inn i dominerende narrativ. Jeg er redd få vil lytte, selv om du sikkert har gode grunner til å tro det du gjør. Selv har jeg satt spørsmålstegn ved dødsrate, som jeg synes er såpass lav at det ikke rettferdiggjør de strenge tiltakene. I statistikkene blir det f eks ikke skillet mellom hvem som dør av og med covid-19. Men slike situasjoner blir liksom... tja... hva er en motstemme nå og da mot konsensus blant statsledere og forskere? Så nå sier jeg ikke noe lenger. Generelt er folks virkelighetsforståelse veldig påvirket av media, har jeg inntrykk av. Som du sa, frykten spredte seg fort. Lenke til kommentar
Gjest b539c...53b Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Problemet er at afrika ikke er til å stole på, det må forskning fra utsiden til for at dette skal kunne valideres. One belt one road landene i afrika er i lomma på Kina og kan således si hva som helst som gagner sistnevnte. Anonymous poster hash: b539c...53b Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Takk for tilbakesvar Vaniman. Veldig bra at du har stilt spørsmålstegn ved dødsraten. Jeg tok min doktorgrad på patologen. Derfor har jeg store problemer med å forstå hvordan COVID-19 dødsregisteret er bygget opp. Jeg mener at det må en rekke spesialister til å mange laboratoriesvar før man kan konkludere med at en person døde direkte av SARS-CoV-2. Jeg tror derfor at bare rundt 10% av de som døde faktisk døde som en direkte resultat av SARS-CoV-2. Jeg tror at en hel masse eldre kritisk syke mennesker havnet på sykehus fordi de var smittet med SARS-CoV-2. Derfor døde de på sykehuset i stedet for å dø i primærhelse systemet. Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) De fleste i Afrika er ikke testet. Det kan hende at svært mange i Afrika er smittet med SARS-CoV-2 og det har de vært i mange år lenge før 2019. Jeg mener at Afrika først skal løse hundrevis av andre problemer. For meg så gjelder det også svært mange andre land med såkalte lave ressurser. Endret 1. februar 2021 av Frank Karlsen Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Frank Karlsen skrev (22 minutter siden): Takk for tilbakesvar Vaniman. Veldig bra at du har stilt spørsmålstegn ved dødsraten. Jeg tok min doktorgrad på patologen. Derfor har jeg store problemer med å forstå hvordan COVID-19 dødsregisteret er bygget opp. Jeg mener at det må en rekke spesialister til å mange laboratoriesvar før man kan konkludere med at en person døde direkte av SARS-CoV-2. Jeg tror derfor at bare rundt 10% av de som døde faktisk døde som en direkte resultat av SARS-CoV-2. Jeg tror at en hel masse eldre kritisk syke mennesker havnet på sykehus fordi de var smittet med SARS-CoV-2. Derfor døde de på sykehuset i stedet for å dø i primærhelse systemet. De fleste eldre dør jo på sykehjem ikke sykehus. Så tviler på at feilmarginen på covid-19 dødsfall er noe i nærheten av hva du antyder, men at det er mange som ikke burde være registrert som døde av covid-19 er det ingen tvil om. 1 Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Vaniman, jeg er svært beskymret dersom mange har mistanke om at det ikke oppstod et nytt inflensavirus i Wuhan og likevel ikke bli hørt. Det betyr at man kan sette til side både grunnloven og menneskerettigheter for å kjempe mot et helt normalt influensavirus som alltid har vært i denne verden. Det som skjedde i Wuhan var altså ikke starten på en pandemi, men bare en bekreftelse på at normale influensavirus alltid vil være i denne verden. Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Du kan gjerne tvile på dette DaniNichi, men vanlig leger eller helsepersonell kan i de fleste tilfeller ikke konkludere med at de døde direkte av SARS-CoV-2. Jeg mener at det må til en grundig undersøkelse av makropatologer, deretter av histologer, deretter av spesialister innen ulik type indremedisin, deretter andre spesialister og en rekke laboratorieundersøkelser med riktig prøvemateriell. Jeg mener at det finnes så mange andre mikroorganismer som også kan forårsake lungeproblemer hos eldre mennesker at det nesten er umulig for vanlig helsepersonell å konkludere. Endret 1. februar 2021 av Frank Karlsen Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Du kan tydeligvis ikke en døyt om virus. Koronaviruset er ikke ett i influensa virus. SARS-Cov-1 er ikke det samme viruset som Sars-CoV-1. Sars 1 er utryddet. Det gjorde folk så syke at spredningen var lett å slå ned. Sars 2 (koronaviruset ) er en jævel folk flest blir ikke veldig syke og er uten symptomer og sprer der videre til folk som blir alvorlig syke. Koronaviruset Sars-CoV-2 oppstod ett sted i Kina mest sannsynlig i nærheten av Wuhan i november 2019. Enten naturlig fra dyr til menneske eller ett uhell fra en virus forsknings laboratorie. Endret 1. februar 2021 av Kryptodebunker 3 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Frank Karlsen skrev (14 minutter siden): Vaniman, jeg er svært beskymret dersom mange har mistanke om at det ikke oppstod et nytt inflensavirus i Wuhan og likevel ikke bli hørt. Det betyr at man kan sette til side både grunnloven og menneskerettigheter for å kjempe mot et helt normalt influensavirus som alltid har vært i denne verden. Det som skjedde i Wuhan var altså ikke starten på en pandemi, men bare en bekreftelse på at normale influensavirus alltid vil være i denne verden. Forøvrig er de vanlige influensa virusene utryddet her i Norge og resten av Europa. Influensaviruset smitter mye dårligere enn koronaviruset. Slik at være smittevern tiltak mot koronaviruset hindrer all influensa smitte. https://www.fhi.no/publ/2020/influensasesongen-i-norge-2020-2021-ukerapporter/ Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Frank Karlsen skrev (22 minutter siden): Du kan gjerne tvile på dette DaniNichi, men vanlig leger eller helsepersonell kan i de fleste tilfeller ikke konkludere med at de døde direkte av SARS-CoV-2. Jeg mener at det må til en grundig undersøkelse av makropatologer, deretter av histologer, deretter av spesialiser innen ulik type indremedisin, deretter andre spesialisert og en rekke laboratorieundersøkelser med riktig prøvemateriell. Jeg mener at det finnes så mange andre mikroorganismer som også kan forårsake lungeproblemer hos eldre mennesker at det nesten er umulig for vanlig helsepersonell å konkludere. Dødsraten i Norge er 0,9% blant smittede. Noe som er høyere enn influensa. Men dødsraten ville kanskje vært lavere hvis flere ble testet. Og så kommer det at det er vanskelig å vite hva folk dør av. Jeg har selv gjort forskning som er relatert til dette. Men det er lenge siden og jeg jobber ikke innen helsevesenet. For å være ærlig, har jeg lenge hatt mistanke om at dette er dødelighet på influensanivå, og at samfunnet er preget av hysteri som medfører irrasjonelle beslutninger. Hvis folk blir syke av covid-19 i fremtiden, når media har sluttet å skrive om dette, så ja, da vil vel folk bare kalle det for influensa. Har også undret meg over hvordan forholdet egentlig er mellom falske positiver og falske negativer på testing. Har ikke sett tall på dette. På flyplassen biper det jo hele tiden i sikkerhetskontrollen, men det betyr ikke at alle bærer våpen. Så jeg synes det er mye her som fremstår som usikkert. Samtidig må man jo respektere forskere som har brukt år av livet på å studere virus. Og mange av disse mener jo faktisk at covid-19 er en outlier på dødelighet sammenlignet med andre virus. Jeg som står på utsiden tenker bare at outliere er mindre sannsynlig, og at covid-19 mest sannsynlig vil være nokså likt andre sarsvirus. Endret 1. februar 2021 av Vaniman Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Det er bra Kryptodebunker! Dette begynner jeg å like selv om jeg ikke er sikker på at du mener hva de skriver. Nå blir det litt mer fart i debatten. Selvfølgelig er ikke SARS-CoV-1 det samme som SARS-CoV-2. Det har jeg heller ikke påstått. Begger er subtyper av den samme genotypen SARS-CoV. Kan du finne fram de vitenskapelige artiklene som beviste at SARS-CoV-1 var uttryddet? Kan du finne fram de vitenskapelige artikler som beviste at SARS-CoV-2 oppstod i Kina? Det finnes ingen beviser for at SARS-CoV-2 kom fra dyr eller ble overført fra dyr. Ei heller finnes det noen form for bevis for at det kommer fra et laboratorie. Bevisene finnes f.eks ikke i vedlagte vitenskapelige artikkel heller. Det mest sannsynlig er at viruset har endret seg i forhold til stadig dårligere immunforsvar hos mennesker. Costa2020_Article_TheEmergenceOfSARSMERSAndNovel.pdf Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Det handler jo egentlig ikke om dødelighet i og for seg, hvis man blir alvorlig syk og får god behandling så kommer de aller fleste seg gjennom det her. Det handler jo mer om at så mange potensielt vil trenge behandling samtidig. Jeg trodde det var en viss forståelse for det nå.. Endret 1. februar 2021 av :utakt 2 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Sitat fra The genetic sequence, origin, and diagnosis of SARS-CoV-2 av 24 april 2020. Sitat Genetic sequence and origin of the SARS-CoV-2 [...] Analysis of the genome from nine patients’ samples also confirmed that the SARS-CoV-2 was more similar to two SARS-like bat CoVs from Zhoushan in eastern China, bat-SL-CoVZC45 and bat-SL-CoVZXC21, than to the SARS-CoV and the MERS-CoV [17]. At the whole-genome level, the SARS-CoV-2 shares an 87.99% sequence identity with the bat-SL-CoVZC45 and 87.23% sequence identity with the bat-SL-CoVZXC2, less genetically similar to the SARS-CoV (about 79%) and MERS-CoV (about 50%) [...] The discovery that pangolin coronavirus genomes have 85.5% to 92.4% sequence similarity to SARS-CoV-2 suggests pangolins should be considered as possible hosts in the emergence of SARS-CoV-2 Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Bra Vaniman, men det kan hende at dødsraten er så lav som 0,2% dersom dødsregisteret var sparret bedre mot sykdomsregister. Jeg mener at det som skjer er først og fremst registering av mennesker over 70 år som kroniske sykdommer og som dør. Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Bra a-aa! Hva mener du med similarity. Nå jeg sammenligner genom mot genom får jeg lavere enn det du får. Altså direkte sekvens mot sekvens. Det betyr 57% likhet Endret 1. februar 2021 av Frank Karlsen Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Frank Karlsen skrev (8 minutter siden): Bra Vaniman, men det kan hende at dødsraten er så lav som 0,2% dersom dødsregisteret var sparret bedre mot sykdomsregister. Jeg mener at det som skjer er først og fremst registering av mennesker over 70 år som kroniske sykdommer og som dør. Det premisset er helt feil. Bare se på overdødelighet i USA: https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid19/excess_deaths.htm Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 :utakt - Det handler om at mange flere eldre som er på sykehjem med kroniske eller dødlige underliggende sykdommer havnet på sykehust i stedet for å bli videre behandlet på sykehjem. Sammenblanding mellom spesial helsetjenester og primærhelsetjenester. Lenke til kommentar
Frank Karlsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 PC Lynte: Og når fikk de et fullstendig dødsregister i USA. Jeg har studert slik tall over hele verden i mange år før COVID-19. Nasjonale helseregister i USA har aldri fungert. Jeg må gå inn å se rådataene før jeg er i nærheten av å stole på noe som helst fra USA. Ei heller fra Sverige, Italia eller Spania. Det store problemet er at all oppmerksomheten rundt CDC i USA kan drive opp et hvilket som helst tall. Plutselig blir mange flere registrert i USA, men det betyr ikke at det faktisk har skjedd i forhold til en normal dødsrate standard. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Frank Karlsen skrev (2 minutter siden): :utakt - Det handler om at mange flere eldre som er på sykehjem med kroniske eller dødlige underliggende sykdommer havnet på sykehust i stedet for å bli videre behandlet på sykehjem. Sammenblanding mellom spesial helsetjenester og primærhelsetjenester. Hvis ikke 30, 40, 50 åringer får behandling på sykehus vil de også dø som fluer. Det er også feil. Bare se på Sverige: Sitat Svenske regioner får slakt for pandemihåndteringen av de eldre Omtrent hver femte person på svenske eldrehjem fikk ingen individuell vurdering av lege under coronapandemien, viser tilsyn fra det svenske helsetilsynet. Inspektionen for vård og omsorg (IVO) har gransket regionene i Sverige, som har medisinsk omsorg og behandling. Målet har vært å se om de eldre har fått pleie og behandling ut ifra individuelle behov ved mistenkt eller konstatert coronasmitte. Svenske sykehjem har vært hardt rammet av coronaviruset, spesielt i begynnelsen av pandemien. I uke 16 døde 395 personer ved eldrehjem i Sverige, den foreløpig mest dramatiske uken for svenske sykehjem så langt under pandemien. Tallene er langt lavere nå, og har ligget under 50 dødsfall siden uke 26. Dette er hovedkonklusjonene fra tilsynet: Eldre som bor i eldreboliger har ikke fått omsorg og behandling basert på individuelle behov ved mistenkt eller konstatert covid-19 Eldre som bor i eldreboliger og deres pårørende har ikke fått informasjon og blitt gjort delaktige i pleie og behandling i tilfelle mistenkt eller konstatert covid-19 Beslutninger om og implementering av omsorg ved livets slutt har ikke skjedd i samsvar med gjeldende regelverk under covid-19-pandemien for eldre i eldreboliger Det er ikke mulig å følge leie og behandling av eldre som bor i eldreboliger som har hatt mistenkt eller konstatert covid-19 på grunn av mangler i primærhelsetjenestens pasientjournaler. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2dVkal/svenske-regioner-faar-slakt-for-pandemihaandteringen-av-de-eldre 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå