Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller ta harddisken inn i en annen PC og slett mbr der (fdisk /mbr)

Kunne jo ha gjort det. Men siden det er en bærbar så er det bare plass til en disk. Iallefall på alle vi har på skolen.. Mulig at det finnes et adapter fra 2.5'' til 3.5''??

Vet jeg er litt spydig mot linux men det ligger i min natur å mobbe alle andre som ikke mener det samme som meg :wow: Ellers så mener jeg ikke noe VONDT med det

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Med 5 i snitt på ikt så er man ikke "noob" med pc. Det er bare det at jeg ikke har prøvd linux før, og liker det heller ikke. jeg fant ut at det var lilo siden det står lilo boot menu på et rødt vindu under POST-en.

Manuel: jeg ser fx at du sier at jeg må vite hvilket nevn partisjonen har?? wtf? c:?

Det er igrunn ingen unnksyldning at du ikke har brukt linux før, da dette er helt elementær kunnskap om BIOS og DOS/Windows. Du trenger altså bare fikse boot-rekkefølgen, og bruke en dos-diskett eller windows-cd for å fikse problemet. Det er altså ingenting linux-spesifikt med det - akkurat samme prosedyre måtte vært brukt med en hvilken som helst annen bootloader som man ønsker å fjerne. Du fremstiller jo lilo som om den prøver å ta kontroll over maskinen din :roll: En kjapp fdisk /mbr eller fixmbr overskriver lilo enkelt og greit.

PS. Linux bruker ikke betegnelser som C: D: osv. Isteden nummererer de partisjonene. Primære partisjoner er 1-4, mens logiske partisjoner er fra 5 og oppover.

Lenke til kommentar
Vet jeg er litt spydig mot linux men det ligger i min natur å mobbe alle andre som ikke mener det samme som meg :wow: Ellers så mener jeg ikke noe VONDT med det

Og et lite tips til slutt: hvis du ønsker noen videre karriere innen IKT i skolen, er det ikke dumt å begynne å snuse litt på linux. Bare se på interessen rundt skolelinux-prosjektet.

Det hadde ihvertfall ikke vært meg imot om man fikk kastet ut alt som er av Microsoft-programvare fra skolen :thumbup:

Hadde slått to fluer i en smekk - sluppet mange av problemene som man sliter med på slike utsatte pc'er, i tillegg til at man sparer masse lisensutgifter. Ja, også er det morsommere å jobbe med også da for de som drifter :)

Lenke til kommentar

Vil si meg enig med langbein. Hvis man ønsker en framtid innen IKT i skolen kan det virke som om det kan lønne seg å begynne å snuse på Linux. Admin på vår skole kan null unix, men er interessert i at noen setter opp et prøvesystem på Linux. Så jeg og to andre ("kjernegruppa") driver å setter opp en loginserver + et par klienter. Uten at admin har noe serlig bryderi med det.

Sist jeg skjekket var IKT mest loking med access...

_________

Dø dø dø mørkets fyrste Bill Gates, ham som sperre oss inne i uvitenhet forsøker

[email protected] <-spambots, se her!

Lenke til kommentar

IT-Adminene på vår skole er også rimelig slappe når det gjelder linux. Eller, de har vært, men det kommer seg. Tidligere i vår klarte en av dem å lure meg og dvj (tror jeg), til å tro at skolen innen skoleåret var omme skulle gå over til Skolelinux, og bruke openoffice og alt. Han virket veldig engasjert, men så viste det seg at han bare tullet, og han lo rimelig godt etterpå :@.

I det siste har en annen IT Admin satt opp en smoothwall-box som brukes til å skille et nettverk som vi bruker i læringsammenheng fra lærernettet på skolen. Selvom det er smoothwall, og man ikke lærer så mye linux av det, så er det en start.

Skolen har også satt opp en proxy server, denne kjører red hat, og etter det jeg har hørt, så klarte de å sette den opp selv :o. Så det går fremover, men kanskje tregere enn det burde.

Jeg tror ikke den skolen jeg går på, Hetland VGS. i Stavanger, er helt klar for linuxklienter, iallefall er ikke IT-Adminene det. Du får ta det som et prosjekt til neste år Egil.B, overtale Jon-Magne, Jørgen og Hans Tore til å gå over til Linux, drive litt misjon ;D.

Lenke til kommentar
[quote name='Loffelur' date='05/01/2004 : 15:50']Med 5 i snitt på ikt så er man ikke "noob" med pc.[/quote]
Jeg kjenner mange som var ferdig med IKT i fjor, og at man har 5 i IKT er ikke akkurat noe å skryte av til en gjeng med Linux-entusiaster for å si det sånn.

[quote name='Loffelur']Det er bare det at jeg ikke har prøvd linux før, og liker det heller ikke.[/quote]
Det har ikke slått deg et lilo har like lite med Linux å gjøre som en Win98 bootdisk har med Windows å gjøre?

[quote name='Loffelur']jeg fant ut at det var lilo siden det står lilo boot menu på et rødt vindu under POST-en.[/quote]
Det hjelper ikke å prøve å imponere oss med uttrykk du ikke en gang vet hva betyr selv:

[quote]Power On Self Test: Whenever you start up your computer, it automatically performs a series of tests that checks the primary components in your system. (..) The computer executes the POST before loading the operating system.[/quote]

[quote name='Loffelur']Vet jeg er litt spydig mot linux [b]men det ligger i min natur å mobbe alle andre som ikke mener det samme som meg[/b]  Ellers så mener jeg ikke noe VONDT med det[/quote]
Kanskje du bør forandre din "natur" om du ønsker at andre skal forandre de holdningene de har ovenfor deg?

Dessuten virker det ikke akkurat som om du prøver så veldig hardt selv. Jeg installerte selv linux på min bærbare jeg fikk låne når jeg gikk på videregående (ferdig i fjor), og hadde ikke noe problemer med å fjerne denne igjen uten å forstyrre Windows i det hele tatt. Når vi gir deg tips og framgangsmåter avviser du dem (som om du vet best? er det ikke en grunn til at du spør oss?) og nærmest krever at vi helt magisk igjennom forumet skal ordne problemet ditt.

Skjerp deg.

Enten 1) Fungerer ikke BIOSen ordentlig, 2) Hverken CDROMen eller diskettstasjonen fungerer (hva er oddsen for det?) eller 3) Problemet ligger et sted mellom tastaturet og stolen. Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Vil annta at nr. 3 er riktig.

Tror du du ville fått svar hvis du hadde gått inn på et windows forum, hatt JEG HATER WINDOWS WINDOWS SUGER ÆSJAMEI i siggen (+ mailaddressen din. idiot), spurt om hjelp til å slette windows, kallt windows den dritten en eller annen drittunge har lagt inn, og skjellt ut alle som prøvde å hjelpe deg sånn at du kunne kommet videre med ditt "normale OS".

Snakk om hvem som er drittunge! :mad:

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Ikke ta det så tungt da kyrsjo. Jeg vet JEG er en drittunge. men poenget er fortsatt lilo. Som dere sier at jeg må komme inn i dos for å rette dette opp ved å skrive mbr osv. men når man ikke kommer inn i dos pga. lilo står i veien så har jeg ett problem. Har fått andre it-ansvarlige til å se på det og de er like grønne som meg.. Nei de er ikke like dumme som meg...

Lenke til kommentar
Med 5 i snitt på ikt så er man ikke "noob" med pc.

Jeg kjenner mange som var ferdig med IKT i fjor, og at man har 5 i IKT er ikke akkurat noe å skryte av til en gjeng med Linux-entusiaster for å si det sånn.

Det er bare det at jeg ikke har prøvd linux før, og liker det heller ikke.

Det har ikke slått deg et lilo har like lite med Linux å gjøre som en Win98 bootdisk har med Windows å gjøre?

jeg fant ut at det var lilo siden det står lilo boot menu på et rødt vindu under POST-en.

Det hjelper ikke å prøve å imponere oss med uttrykk du ikke en gang vet hva betyr selv:

Power On Self Test: Whenever you start up your computer, it automatically performs a series of tests that checks the primary components in your system. (..) The computer executes the POST before loading the operating system.

Vet jeg er litt spydig mot linux men det ligger i min natur å mobbe alle andre som ikke mener det samme som meg  Ellers så mener jeg ikke noe VONDT med det

Kanskje du bør forandre din "natur" om du ønsker at andre skal forandre de holdningene de har ovenfor deg?

Dessuten virker det ikke akkurat som om du prøver så veldig hardt selv. Jeg installerte selv linux på min bærbare jeg fikk låne når jeg gikk på videregående (ferdig i fjor), og hadde ikke noe problemer med å fjerne denne igjen uten å forstyrre Windows i det hele tatt. Når vi gir deg tips og framgangsmåter avviser du dem (som om du vet best? er det ikke en grunn til at du spør oss?) og nærmest krever at vi helt magisk igjennom forumet skal ordne problemet ditt.

Skjerp deg.

Enten 1) Fungerer ikke BIOSen ordentlig, 2) Hverken CDROMen eller diskettstasjonen fungerer (hva er oddsen for det?) eller 3) Problemet ligger et sted mellom tastaturet og stolen.

Cronius=

1. nå var ikke det ment som å brife med å ha 5 i ikt. heller en pekepinne på hva jeg forstår om pc... Det er ja bare bs og si at alle linux entusiaster får mere en 5. Det ligger vel på samme nive som oss bare på den andre siden...

2. "Det har ikke slått deg et lilo har like lite med Linux å gjøre som en Win98 bootdisk har med Windows å gjøre?"

Denne forstod jeg ikke... Win 98 bootdisk har heller mye med windows å gjøre.

Hvis du ikke mente bootdisk generelt.

3. Seff vet jeg hva post er.. Jeg brukte ordet for å beskrive hvor i oppstarten lilo dukker opp...

4. Om jeg bør forandre min natur er godt mulig. Siden du er så "snill" så skal jeg gjøre det fra nå :thumbs:

5. Jup. jeg har prøvd hardt. Satt totalt i en arbeidsdag å fikla med det.

6. Og jeg vet at dere ikke kan ordne problemet på magisk vis med forumet ;)

Lenke til kommentar

Lagde en bootloader/bootblokk i et kurs jeg tok ved UiO.

BIOS laster første 512 bytes fra boot media inn i minnet på addresse 0x7C00 så vidt jeg husker. Så hopper eksekveringen dit. DVS at en må lage en "bootloader som laster bootloaderen" for å kunne ha en sak som LILO(som tar mere enn 512 bytes;)).

Vel - uansett så bunner alt ned i at LILO ikke kan gjøre noe før BIOS har gjort sitt. At det er noe galt ett eller annet staed er klart - men det er ikke LILO sin feil.

over og ut.

Endret av kattemat
Lenke til kommentar
Nei, det kan jo ikke være no feil med hardware siden de andre maskinene funker.. :D

Bare litt underlig at jeg har 10 like pcer og bare 2 av dem har linux. Og akkurat de 2 ikke "funker"

Men ellers så gjør jeg som kattemat og sier over og ut på denne diskusjonen :thumbup:

Lenke til kommentar

hmmm, ja jeg skjønner problemet her, men nå kan faktisk han eleven ha kommet deg i forkjøpet. du får jo nå sjansen til å prøve linux litt. å nå tuller jeg ikke.

det er ikke sikkert at han har tulla bort Windows heller. det kan hende at han har lagt den vedsiden av, dvs. dualboot. du kan jo sjekke selv. hvis Windows ligger inn så skal det stå Windows der i LILO.

PS: heldigvis har ikke elevene på skolen min begynt å tenke selv enda.

Lenke til kommentar
hmmm, ja jeg skjønner problemet her, men nå kan faktisk han eleven ha kommet deg i forkjøpet. du får jo nå sjansen til å prøve linux litt. å nå tuller jeg ikke.

det er ikke sikkert at han har tulla bort Windows heller. det kan hende at han har lagt den vedsiden av, dvs. dualboot. du kan jo sjekke selv. hvis Windows ligger inn så skal det stå Windows der i LILO.

PS: heldigvis har ikke elevene på skolen min begynt å tenke selv enda.

For meg virker det ikke som han i det hele tatt er interessert i å prøve Linux. Og om Windows hadde vært et valg i lilo-prompten (norsk ord for prompt *klø seg i hodet*), så hadde han nok testet det :o

Lenke til kommentar

hva snakker du om? skjønner ikke noe jeg. jeg sa ikke at han skulle prøve linux, men nå må han jo uannsett fikle litt. jeg sa bare at hvis han så i bootloaderen så kom han enten til å se et eller to valg, enten bare Linux eller Linux og Windows. neivel hvis det ikke er noe valg så må han uannsett fikle litt. må uannsett opp med Dos disketter, eller rett åslett reinstallere Windows igjen. for som alle vet når man reinstallerer Windows så vil NT Loadren overskrive Lilo. skjønt den blir vel ikke helt fjerna før man skriver fdisk/mbr eller noe. men ellers ser jeg ikke det helt store problemet her.

gjør dere?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...