Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er ikke lov å legge inn egene programmer på skolen. Iallefall ikke linux :realmad: Og de som hadde pcen har sluttet nå... Kommer ikke inn på de osene som er der.. de har endret adminpassordet..

Off topic:

Hehehe sånn dritt unger..............................

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lilo klarer jo ikke å hindre deg i å boote med disk/CD, det styres av BIOS før du kommer til Lilo...

Jeg stappet i XP-CD'en min hjemme for å få rydde litt opp i windows-partisjoenen mine, da jeg bootet opp igjen hadde XP-CD'en fjernet Lilo... kanskje det er en løsning?

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å legge inn egene programmer på skolen. Iallefall ikke linux :realmad: Og de som hadde pcen har sluttet nå... Kommer ikke inn på de osene som er der.. de har endret adminpassordet..

tilføy 'Init=/bin/sh' til valget i Lilo

voila er du inne. Ta så en 'cat /etc/fstab'

Så finner du devicen som er satt til rotfilsystemet(/)

En 'mount -o remount,rw <device>' så er du plutselig kongen over boksen din igjen.

Lenke til kommentar

husk at jeg har 10 helt like pcer her. ALLE funker untatt de som noen drittunger har lagt inn linux på.. Så det er ikke noe hardware feil eller noe FEIL med biosen. Selv om det kan være en feil med instillingene... Men det er vel lite trolig ettersom jeg har restartet biosen.

Lenke til kommentar

Loffelur:

Har du vurdert å skifte yrke?

Virker ikke helt som du har teken på dette med "data". Spørt bestemor om hjelp?

Og en annen ting: Fy ****** for en holdning du har. Skjønner ikke at folk gidder å prøve å hjelpe deg engang.

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Så det er ikke noe hardware feil eller noe FEIL med biosen. Selv om det kan være en feil med instillingene... Men det er vel lite trolig ettersom jeg har restartet biosen.

Det er faktisk biosen som starter Lilo. Klarer den ikke å boote en floppy har det fint lite med Lilo å gjøre.

Lenke til kommentar
husk at jeg har 10 helt like pcer her. ALLE funker untatt de som noen drittunger har lagt inn linux på.. Så det er ikke noe hardware feil eller noe FEIL med biosen. Selv om det kan være en feil med instillingene... Men det er vel lite trolig ettersom jeg har restartet biosen.

For det første så restarter du biosen hver gang du restarter maskinen. For det andre så _ER_ det _DU_ som har gjort noe feil med instillingene i bios.

Hmm.. nå kunne jeg fortalt deg hva du skal gjøre, men gidder ikke siden du er så hyggelig (var nesten så jeg fikk lyst til det, men never mind).

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt vanskelig for å tro at BIOS er stilt inn riktig, men kanskje du skulle prøve å lage en oppstarts-cd? Eller bruke Windows XP CD'en, som skrevet tidligere i tråden? Menmen: Hvilken beskjed får du fra lilo - hvordan vet du at det er lilo? Ser skjermen omtrent slik ut ->

LILO

:

??

I så fall må du vite navnet lilo (brukeren) har gitt partisjonen. Prøv å skriv dos, og trykk enter.

Ellers så kan du følge gspr's råd og gi lilo et par kommandoer å jobbe med. Skriv navnet på skallet (/bin/sh), og det vil være mulig å endre oppsettet til lilo (si ifra hvis du kommer så langt ;-) ).

Lenke til kommentar

Med 5 i snitt på ikt så er man ikke "noob" med pc. Det er bare det at jeg ikke har prøvd linux før, og liker det heller ikke. jeg fant ut at det var lilo siden det står lilo boot menu på et rødt vindu under POST-en.

Manuel: jeg ser fx at du sier at jeg må vite hvilket nevn partisjonen har?? wtf? c:?

Nå stikker jeg hjem.. prøve mere i morgen..

Lenke til kommentar

så fint for deg. du er i alle fall "n00b" når det gjelder mennesker.

Morro at noen "drittunger" tar deg :lol:

ler så jeg gråter. Håper de tar over alle de andre pc'ne og sletter windows. Synd for deg at du:

1. ikke greide å beskytte biosen din skikkelig (låse kabinettet...)

2. ikke greide å sette opp slik at du ikke kan boote fra alternativt media. Nå har de ordnet det, og du er låst ute.

Jeg ler så jeg rister!

Lenke til kommentar
Med 5 i snitt på ikt så er man ikke "noob" med pc. Det er bare det at jeg ikke har prøvd linux før, og liker det heller ikke. jeg fant ut at det var lilo siden det står lilo boot menu på et rødt vindu under POST-en.

Manuel: jeg ser fx at du sier at jeg må vite hvilket nevn partisjonen har?? wtf? c:?

Nå stikker jeg hjem.. prøve mere i morgen..

Du ser altså et rødt vindu? OG det er ingen "entries" der? Helt umulig å velge mellom linux og windows?

Ouch! Ser ut til at "drittungene" ikke har konfigurert lilo riktig - enten av uvitenhet eller av pure faenskap. Da er det ikke annet å gjøre enn å bruke en oppstartsdiskett (som du ikke får maskinen til å lese...) eller oppstartscd - ALTERNATIVT skrive navnet på kommandoskallet. Hvis du velger det siste følger du rådet til gspr: Sett init til å starte skallet med init=/bin/sh.

Lenke til kommentar
1. ikke greide å beskytte biosen din skikkelig (låse kabinettet...)

Slik jeg har forstått det, så er det PC-er som er lånt ut til elever, og som de nå har returnert til skolen. Det er derfor ingen grunn til å flame han fordi han ikke låste kabinettet.

2. ikke greide å sette opp slik at du ikke kan boote fra alternativt media. Nå har de ordnet det, og du er låst ute.

Jeg er enig i at det høres veldig merkelig ut at han ikke klarer å endre på boot-rekkefølgen, men hvilken rett har vi til å si at han er dårlig med datamaskiner for det om ? Vi vet jo ikke en gang hva som virkelig feiler maskinene.

glem det han greier ikke bruke et skall. han greier neppe engang bruke DOS (ikke det at dos er lett - det er mer dritt å bruke enn et shell). La han steke!

Hvordan vet du det ? Kjenner du ham ?

Husk at jeg ikke akn noe om linux da... jeg tar heller å spiser 'Init=/bin/sh' 'cat /etc/fstab' til frokost enn å taste det inn et sted jeg ikke vet hvor er...

Det er forresten lov å prøve seg frem ;).

Og en ting til, sitter det fortsatt batteri på hovedkortet ? Kanskje disse "drittungene" har tatt ut batteriet fra hovedkortet, bare for å være slem med deg. Hvis ikke batteriet er der, så vil ikke PC-en kunne huske instillingene som ligger i CMOS-chippen.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, så er det PC-er som er lånt ut til elever, og som de nå har returnert til skolen. Det er derfor ingen grunn til å flame han fordi han ikke låste kabinettet.

Sorry - men når noen kommer og spør om hjelp og bare slenger drit tilbake så får de tåle litt flaming. Det er iallfall min mening ;)

Lenke til kommentar
Sorry - men når noen kommer og spør om hjelp og bare slenger drit tilbake så får de tåle litt flaming. Det er iallfall min mening ;)

Selvom han hater Linux, elsker Microsoft og slenger dritt til alle andre, så kan man være hyggelig tilbake.

*grave sinnet ned i magen*.

Greit nok at men er litt spiss i tonen tilbake, men at hele forumet vender seg mot en person blir litt drøyt.

Lenke til kommentar
Sorry - men når noen kommer og spør om hjelp og bare slenger drit tilbake så får de tåle litt flaming. Det er iallfall min mening  ;)

Selvom han hater Linux, elsker Microsoft og slenger dritt til alle andre, så kan man være hyggelig tilbake.

*grave sinnet ned i magen*.

Greit nok at men er litt spiss i tonen tilbake, men at hele forumet vender seg mot en person blir litt drøyt.

Joa - er enig i det... pleier bare la vær å svare jeg.

Men det er med en viss ondsinnet fryd at jeg leser svar fra andre mindre fredselskende debanttanter :devil:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...