knutby Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Sitter her med en pc som en eller annen tullig har lagt inn linux på... I oppstarten kommer det en lilo boot menu (jeg kan ikke noe om linux) det går ikke å boote fra cd eller diskett.. noen tips? Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Gå i BIOS og endre sekvensen på boot medier. Men hvem er egentlig tullingen her? Lenke til kommentar
knutby Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg er lærling på en skole. Så det er nok en elev(deg?) Jeg har prøvd allt av fremgangsmåter for windows. blant annet oppstartdiskett, cd osv. Men jeg havner alltid i den sat*** lilo boot menu! Lenke til kommentar
sim Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Det har nok ingenting med lilo å gjøre at du ikke klarer å boote windows. Du må nok se på boot-rekkefølgen i BIOS, som kattemat sa. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 En gang til: jeg har endret boot og testet med både diskett og cd. Altså endret boot il cd=testet med w2k cd. Så endret til diskett=testet med w98 oppstartdisk. Det eneste som skjer er at jeg blir kastet inn i lilo boot menu så fort jeg velger cd\diskett:( Lenke til kommentar
sim Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Sett i en annen disk, hvis du fortsatt får lilo, så skal jeg gå å legge meg. Lilo ligger på sannsyligvis MBR på harddisken, og da er det logisk at det er denne som blir bootet først. Kan ikke hjelpe med annet enn at du må sjekke boot-rekkefølgen igjen. Beklager. Endret 5. januar 2004 av sim Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 tror ikke den siggen der hjelper stort for å hjelp på et Linux forum... Sørg for at du har boot disker som 100% sikkert virker Sett primary boot device til fd0 LILO kan ikke overstyre biosen, oim at LILO ikke startes før biosen starter LILO... Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Sitter her med en pc som en eller annen tullig har lagt inn linux på... I oppstarten kommer det en lilo boot menu (jeg kan ikke noe om linux) det går ikke å boote fra cd eller diskett.. noen tips? Det er mulig at lilo er installert uten boot-meny. Prøv å trykk tab og se om du får opp en liste over "bootbare" partisjoner. Skriv inn navnet på windows-partisjonen og trykk enter. For å fjerne lilo fra mbr kan du bruke en oppstartsdiskett med fdisk. Endre rekkefølgen på hvilken enhet som skal bootes først i BIOS (som skrevet tidligere). Skriv fdisk /mbr ved kommandolinjen Endret 5. januar 2004 av Manuel Lenke til kommentar
knutby Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 da har jeg et problem... hvordan i h****** får jeg fatt i ms-dos når lilo ikke lar meg boote fra diskett! blir nesten svett av denne lilo. Ja. Jeg vet at jeg har trådd i feil forum... vil forte meg tilbake til microsoft og den normale verden så fort jeg har fått svar på lilo Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Skjønner ikke helt hvorfor vi skal gidde å hjelpe deg når du samtidig skriver masse dritt om Linux i alle dine poster. Kos deg med admin-****** windos. haha. synd for deg. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 hehe. no offence da Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Jeg er lærling på en skole. Så det er nok en elev(deg?) Jeg har prøvd allt av fremgangsmåter for windows. blant annet oppstartdiskett, cd osv. Men jeg havner alltid i den sat*** lilo boot menu! Støvlediskett, kjør fdisk /mbr. Voilá. Og, man blir ikke 'tulling' av å installere Linux Edit: Mye nye poster siden sist ja, Men det SKAL funke å sette floppy som første støvle-device og støvle fra disketten (digge ordet 'boot') Endret 5. januar 2004 av AMDfan Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Det du kan vurdere å gjøre, er å ta et prøveprosjoekt sammen med noen elever, hvor dere legger inn linux dualboot på 1-2 maskiner, og lar de sette opp et godt system. Hvis det er vellykket, kan man etterhvert kan man jo sette opp en server, flere maskiner ol. Lisenser er så vidt jeg vet en relativt stor utgiftspost ved skoler, pluss at du får muligheten til å lære noe nytt det er høst sansynelig at du kan komme til å trenge etter at du er ferdig som lærling... Lenke til kommentar
knutby Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Tok en stund før jeg forstod "støvle".. men saken er at jeg IKKE får lov til å støvle fra diskett når jeg ber den om å støvle fra diskett og trykker på save og restarter så kommer jeg rett inn i nilo igjen.. selv om jeg har satt 1. støvle device til diskett! Lenke til kommentar
knutby Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Det er ikke disketten.. har 2 prikk like pcer med linux og samme problem. De har hvert i bruk hele tiden, men når elevene sluttet så skal de formateres og gis ut på nytt... men det er litt vanskelig når det ikke går å formatere... alle de andre uten linux går det greit med. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Tok en stund før jeg forstod "støvle".. men saken er at jeg IKKE får lov til å støvle fra diskett når jeg ber den om å støvle fra diskett og trykker på save og restarter så kommer jeg rett inn i nilo igjen.. selv om jeg har satt 1. støvle device til diskett! Sjekk bootdisketten din en gang, flere ganger... Dobbeltsjekk at den er bootbar. Det er ikke lilo som er problemet da lilo ligger på bootsektoren til harddisken din... Starter lilo, så må BIOS ha sagt at den skal starte fra harddisken din, så enkelt er det Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 ER de lagt inn "mot din vilje", eller med godkjennelse? Hva med å spørre de som la de inn? Du kan jo prøve å støvle linux i init 1, og dd hele disken blank... Lenke til kommentar
knutby Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Det er ikke lov å legge inn egene programmer på skolen. Iallefall ikke linux Og de som hadde pcen har sluttet nå... Kommer ikke inn på de osene som er der.. de har endret adminpassordet.. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 dæven den hadde jeg ikke tenkt på, seriøst skal gjøre det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg