Gå til innhold

Blir jeg regnet som "politisk eksponert person" i lokalpartistyre?

Gjest 0daeb...432

Anbefalte innlegg

Gjest 0daeb...432

Jeg er medlem i et politisk parti og er egentlig ikke spesielt aktiv. Har likevel blitt spurt om jeg vil påta meg et verv som styremedlem i partiets lokalavdeling i kommunen. 

Jeg vurderer for tiden å melde meg opp hos Nordnet, men ser at man der blir spurt om mange flere opplysninger hvis man er en "politisk eksponert person". 

Hvitvaskingsloven definerer det som:

Sitat

f)    politisk eksponert person: person som innehar eller har innehatt en stilling eller et verv som
1.    statsoverhode, regjeringssjef, minister eller assisterende minister
2.    medlem av nasjonalforsamling
3.    medlem av styrende organ i politisk parti
4.    medlem av høyere rettsinstans som treffer beslutning som ikke eller bare unntaksvis kan ankes
5.    medlem av styre i riksrevisjon, revisjonsdomstol eller sentralbank
6.    ambassadør, chargé d'affaires eller militær offiser av høyere rang
7.    medlem av administrativt, ledende eller kontrollerende organ i statlig foretak
8.    direktør, styremedlem eller annen person i øverste ledelse i internasjonal organisasjon

1) Jeg antar at formuleringen er ment å inkludere styremedlemmer i et parti på både nasjonalt og kommunalt nivå, men stemmer det? 

2) Illegges jeg noen begrensninger i hvilke aksjer jeg kan kjøpe/selge og hvilke markeder jeg kan handle i? Eller er forskjellen "bare" at de må ha masse ekstra informasjon?

3) Jeg forstår det slik at bankene automatisk vil fange det opp når jeg eventuelt blir en del av et styre som omfattes av dette, og at man da blir bedt om informasjon. Er det nødvendig av meg å selv definere eller melde meg som PEP til Nordnet før jeg formelt har blitt en del av styret, selv om det eventuelt skjer om kort tid?

Anonymous poster hash: 0daeb...432

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...