SMO Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Hei! Vi kjøpte i sommer en leilighet fra 2011 som var oppgitt til 54 kvm. Nylig ser jeg det har blitt solgt en tilsvarende leilighet i etasjen under som ble oppgitt til 57 kvm. Leilighetene er identisk på plantegning, dog 0,1 kvm i forskjell. Leilighet under: 57,3 kvm Vår leilighet: 57,2 kvm Selvfølgelig bare en bagatell, men 3 kvm kan fort være utslagsgivende prismessig i en storby. Finnes det offentlige registre som har riktige tall, eller er det takstmann som eventuelt kan måle dette? Relativt ny leilighet, så dokumentasjon burde ikke være vanskelig å få tak i. Takk for svar 🙂 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) SMO skrev (16 minutter siden): Hei! Vi kjøpte i sommer en leilighet fra 2011 som var oppgitt til 54 kvm. Nylig ser jeg det har blitt solgt en tilsvarende leilighet i etasjen under som ble oppgitt til 57 kvm. Leilighetene er identisk på plantegning, dog 0,1 kvm i forskjell. Leilighet under: 57,3 kvm Vår leilighet: 57,2 kvm Selvfølgelig bare en bagatell, men 3 kvm kan fort være utslagsgivende prismessig i en storby. Finnes det offentlige registre som har riktige tall, eller er det takstmann som eventuelt kan måle dette? Relativt ny leilighet, så dokumentasjon burde ikke være vanskelig å få tak i. Takk for svar 🙂 Så er deres leilighet 54 eller 57? Endret 1. februar 2021 av Kajac Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Eit avvik på 6,1% vil nok ligge innafor det som er eit avvikt (tek då utgangspunkt i at leiligheita reelt er 57,3 kvm og var oppgitt til 54 kvm). Det finnes rettspraksis på at eit avvik på 1,3 kvm på ei leiligheit på 27 kvm ettersom det utgjorde eit avvik på 5,6%. Det blei likevel uttalt av retten at mangelen lå i nedre sjikt. Når du tok over i 2011 så er det nok for seint å kreve prisavslag av selgaren. Reint juridisk sett så er det selgaren som er ansvarleg for at rett opplysningar blir gitt. Ofte får ein hjelp av meklar eller takstmann til å måle og rekne ut, men ansvaret ligg på selgaren. Er du sikker på at det er dei måla som du oppgir til 57,3 og 57,2 som er det heilt rette? Lenke til kommentar
SMO Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Gavekort skrev (1 time siden): Har dere skråtak? Det er ikke skråtak nei, dette er i 4. etasje og under er 3. Kajac skrev (1 time siden): Så er deres leilighet 54 eller 57? Vår leilighet var oppgitt til 54 kvm, så jeg er derfor interessert i å få på plass disse "ekstra" dersom det faktisk er en realitet ved et eventuelt salg. The Avatar skrev (1 time siden): Eit avvik på 6,1% vil nok ligge innafor det som er eit avvikt (tek då utgangspunkt i at leiligheita reelt er 57,3 kvm og var oppgitt til 54 kvm). Det finnes rettspraksis på at eit avvik på 1,3 kvm på ei leiligheit på 27 kvm ettersom det utgjorde eit avvik på 5,6%. Det blei likevel uttalt av retten at mangelen lå i nedre sjikt. Når du tok over i 2011 så er det nok for seint å kreve prisavslag av selgaren. Reint juridisk sett så er det selgaren som er ansvarleg for at rett opplysningar blir gitt. Ofte får ein hjelp av meklar eller takstmann til å måle og rekne ut, men ansvaret ligg på selgaren. Er du sikker på at det er dei måla som du oppgir til 57,3 og 57,2 som er det heilt rette? Som jeg nevnte innledningsvis så kjøpte vi sommeren 2020, så for vår del er det bare en bonus dersom den er større enn faktisk oppgitt. Nei, jeg er ikke sikker på at målene stemmer - jeg har bare fått tilsendt en plantegning ifm. oppgjøret av boligen. I dette området tilsvarer kvm-pris ca. 65 000,-, så det kan fort ha litt å si ved et eventuelt salg. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Finnes en enkelt løsning: https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleband/stalmaleband-2000033947 bredde x lengde = kvadratmeter Så er det litt om bod areal osv skal regnes inn eller ikke. Det samme kan gjøres på tegningen, men da må man gange opp med målestokken. Kan enkelt regnes ut mot ett mål i virkeligheten. Lenke til kommentar
SMO Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 AndersT2 skrev (4 minutter siden): Finnes en enkelt løsning: https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleband/stalmaleband-2000033947 bredde x lengde = kvadratmeter Så er det litt om bod areal osv skal regnes inn eller ikke. Det samme kan gjøres på tegningen, men da må man gange opp med målestokken. Kan enkelt regnes ut mot ett mål i virkeligheten. Leiligheten er buet, så dette blir ikke like enkelt. Men når entreprenøren prosjekterer, så antar jeg at de vet hvor store leiligheter de skal lage? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Det er nokså enkle måter å regne på buet areal også, alltid greit å dobbeltsjekke. Entreprenørene bruker tegneprogram hvor kvadraten kommer ut automatisk. Hvis det er større boligblokk som ikke er altfor gammel, så kan du spørre styret om DWG filen som bør ligge ved FDVen. Den kan du importere i programmer og finne størrelsene enkelt fra dem. 1 Lenke til kommentar
SMO Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 AndersT2 skrev (12 minutter siden): Det er nokså enkle måter å regne på buet areal også, alltid greit å dobbeltsjekke. Entreprenørene bruker tegneprogram hvor kvadraten kommer ut automatisk. Hvis det er større boligblokk som ikke er altfor gammel, så kan du spørre styret om DWG filen som bør ligge ved FDVen. Den kan du importere i programmer og finne størrelsene enkelt fra dem. Supert, da hører jeg med de. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Jeg har en leilighet på 55 m². Jeg har målt selv, og vet at dette stemmer. For en stund siden kom en identisk leilighet til salgs. Denne var helt lik som min, bortsett fra at den også hadde tilgang til en blindkjeller. Målene på denne leiligheten var oppgitt slik: Primærrom: 55 m² Bruksareal: 65 m² Bruttoareal: 73 m² Hvordan de har fått dette til kan jeg ikke fatte; kan aldri forestille meg at en blindkjeller er en del av verken bruksareal eller bruttoareal. så jeg tror det er mye snusk ute å går. Lenke til kommentar
SMO Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Kajac skrev (10 minutter siden): Jeg har en leilighet på 55 m². Jeg har målt selv, og vet at dette stemmer. For en stund siden kom en identisk leilighet til salgs. Denne var helt lik som min, bortsett fra at den også hadde tilgang til en blindkjeller. Målene på denne leiligheten var oppgitt slik: Primærrom: 55 m² Bruksareal: 65 m² Bruttoareal: 73 m² Hvordan de har fått dette til kan jeg ikke fatte; kan aldri forestille meg at en blindkjeller er en del av verken bruksareal eller bruttoareal. så jeg tror det er mye snusk ute å går. Absolutt, jeg mistenker at disse målingene ikke er helt nøyaktig. Men dette er jo absolutt utslagsgivende på prisen på mindre leiligheter. Vår leilighet: Primærrom:54 m² Bruksareal:54 m² Bruttoareal: 62 m² Leilighet under: Primærrom:57 m² Bruksareal:57 m² Bruttoareal: 62 m² Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Eit stort spørsmål er også kva du ønsker å gjere. Du kan f.eks. ta måla som naboen bruker direkte i markedsføringa av leiligheita, men då må du også ta risikoen ved at kjøparen kan kreve prisavslag i ettertid på grunn av avviket. At naboen din tek sjangsen på å lyge på seg nokre kvadratmeter bør stå for naboens rekning, sjølv om det er uheldig at det slår dårleg ut for deg som er sannferdig. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) SMO skrev (3 timer siden): jeg mistenker at disse målingene ikke er helt nøyaktig Er det mulig at du kan ha sammenlignet p-rom (54kvm) med bruksareal (57kvm)? Endret 1. februar 2021 av mobile999 Lenke til kommentar
SMO Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 mobile999 skrev (10 minutter siden): Er det mulig at du kan ha sammenlignet p-rom (54kvm) med bruksareal (57kvm)? Hvis du leser kommentaren over, så ser du hva jeg hentet fra annonsen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Har du en bod som ikke naboen har? Lenke til kommentar
SMO Skrevet 2. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2021 mobile999 skrev (15 timer siden): Har du en bod som ikke naboen har? Nei, de er 100% identisk. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 var det tegninger i finn annonsen din og til den som ble solgt nå ? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Ingen boliger er 100% identisk Bare noen centimeter forskjell kan utgjøre flere m2 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Dubious skrev (På 2.2.2021 den 20.10): Ingen boliger er 100% identisk Bare noen centimeter forskjell kan utgjøre flere m2 bare om en takstmann bruker måleband og runder av til nærmeste 10cm feks fra 106 til 110 kontra en takstmann som bruker laser og ikke runder av vil kunne gi differanse på m2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå