pierce007 Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Forstått det slik at Elkjøp ikke har åpent kjøp lenger på emballasje som er åpnet grunnet Covid-19. Med hva med angreretten? Fikk tilsendt angrerettskjema på epost. Produkt bestilt på nett, betalt i butikk. Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Så lenge emballasjen er inntakt og du ikke har brukt produktet null problem. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Om du fikk angrerettskjema tilsendt, tyder det på at Elkjøp selv kategoriserer dette som fjernkjøp. Men ofte vil butikker med "klikk og hent" hevde at det ikke er snakk om fjernkjøp, så lenge du ikke har forpliktet deg til kjøpet før du faktisk møter opp i butikken og betaler. Det er da først når du betaler at kjøpet gjennomføres, og siden dette skjer i butikken er det ikke et fjernkjøp. Man må spørre seg selv - forpliktet jeg meg til et kjøp på nettet, eller var det mer en form for uforpliktende reservasjon av en vare? Hvis det siste er det ofte ikke å betrakte som et fjernkjøp, men butikken kan jo selvsagt fritt gi deg bedre betingelser. 1 Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Kryptodebunker skrev (7 minutter siden): Så lenge emballasjen er inntakt og du ikke har brukt produktet null problem. Nå har jeg forstått at det skal fint være mulig å prøve et produkt for så å angre etterpå. Dette gjelder dog ikke alle produkter. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 7 minutes ago, pierce007 said: Nå har jeg forstått at det skal fint være mulig å prøve et produkt for så å angre etterpå. Dette gjelder dog ikke alle produkter. Du spør i første innlegg om angrerett, og da er det juridisk slik at du ikke kan prøve et butikk-kjøpt produkt og angre etterpå. Med mindre butikken selv har 'åpent kjøp' og dermed gir deg bedre betingelser enn det loven tilsier. Eller er snille og aksepterer en retur. Derimot har man angrerett ved fjernkjøp. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 grenness skrev (1 minutt siden): Du spør i første innlegg om angrerett, og da er det juridisk slik at du ikke kan prøve et butikk-kjøpt produkt og angre etterpå. Med mindre butikken selv har 'åpent kjøp' og dermed gir deg bedre betingelser enn det loven tilsier. Eller er snille og aksepterer en retur. Derimot har man angrerett ved fjernkjøp. Kopiert fra Forbrukerådet: Kan jeg teste det jeg har kjøpt? Du kan åpne emballasjen og undersøke varen. Hvis du gjør for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan du risikere at du ikke får tilbake hele beløpet. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 24 minutes ago, pierce007 said: Kopiert fra Forbrukerådet: Kan jeg teste det jeg har kjøpt? Du kan åpne emballasjen og undersøke varen. Hvis du gjør for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan du risikere at du ikke får tilbake hele beløpet. Du har kun kopiert ut en liten del av det som står der. Her er hele sammenhengen: Så det med å teste det du har kjøpt, henger sammen med at du faktisk har en juridisk angrerett, som igjen betinger at kjøpet er et fjernkjøp - eller at butikken gir deg sin egen form for angrerett (åpent kjøp). Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 grenness skrev (4 minutter siden): Du har kun kopiert ut en liten del av det som står der. Her er hele sammenhengen: Så det med å teste det du har kjøpt, henger sammen med at du faktisk har en juridisk angrerett, som igjen betinger at kjøpet er et fjernkjøp - eller at butikken gir deg sin egen form for angrerett (åpent kjøp). Joda - men dette må vel anses å være et fjernkjøp...riktignok kun bestilt på nett og hentet og betalt i butikk. Ved hentet i butikk er det sendt ut angrerettskjema på epost. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 2 minutes ago, pierce007 said: Joda - men dette må vel anses å være et fjernkjøp...riktignok kun bestilt på nett og hentet og betalt i butikk. Ved hentet i butikk er det sendt ut angrerettskjema på epost. Som sagt...: Man må spørre seg selv - forpliktet jeg meg til et kjøp på nettet, eller var det mer en form for uforpliktende reservasjon av en vare? Hvis det siste er det ofte ikke å betrakte som et fjernkjøp, men butikken kan jo selvsagt fritt gi deg bedre betingelser. Her stopper min kunnskap, kanskje det finnes noe rettspraksis på dette, men i mine øyne vil det å bare uforpliktende reservere en vare på nett ikke være en kjøpshandling, og da mener jeg altså at selve kjøpshandlingen først skjer når (hvis) du faktisk tropper opp i butikken og betaler og får varen. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Har du bestilt varen gjennom vanlig klikk&hent, eller har du bestilt en vare med henting og betaling i butikk? Jeg er usikker på om elkjøp tilbyr sistnevnte nå, men det finnes eksempler på butikker som skiller mellom varer bestilt til butikk og vanlig klikk&hent. Som det påpekes over her så handler det om når du forpliktet deg til kjøp. Dersom du forpliktet deg til kjøp når du bestilte på nett, så skal du ha angrerett. Men det gjør du ikke med vanlig klikk&hent på elkjøp, slik tjenesten fungerer i dag. Men, det kan også være elkjøp yter deg god service uansett, hvis du trapper opp med utfylt angrerettskjema og ber om å få levere tilbake. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Buddy Dakota skrev (8 minutter siden): Har du bestilt varen gjennom vanlig klikk&hent, eller har du bestilt en vare med henting og betaling i butikk? Jeg er usikker på om elkjøp tilbyr sistnevnte nå, men det finnes eksempler på butikker som skiller mellom varer bestilt til butikk og vanlig klikk&hent. Som det påpekes over her så handler det om når du forpliktet deg til kjøp. Dersom du forpliktet deg til kjøp når du bestilte på nett, så skal du ha angrerett. Men det gjør du ikke med vanlig klikk&hent på elkjøp, slik tjenesten fungerer i dag. Men, det kan også være elkjøp yter deg god service uansett, hvis du trapper opp med utfylt angrerettskjema og ber om å få levere tilbake. klikk&hent ble brukt hvis nå dette skulle stemme - hvorfor da sende ut angrerettskjema? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Det er fleire forhold her. Angreretten gjeld uansett ved fjernkjøp heilt uavhengig av koronatiltak. Angreretten gjeld også om du har testa produktet heime på ein skånsom måte. Åpent kjøp er det butikken som styrer heilt sjølv, og kan fritt sette vilkår. I utgangspunktet er kjøp gjort i butikken endelege, men dei fleste butikkar vil akseptere innbytte av uopna produkt, og butikkar som elkjøp vil også praktisere opent kjøp der du også kan levere tilbake brukte produkt. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 The Avatar skrev (1 minutt siden): Det er fleire forhold her. Angreretten gjeld uansett ved fjernkjøp heilt uavhengig av koronatiltak. Angreretten gjeld også om du har testa produktet heime på ein skånsom måte. Åpent kjøp er det butikken som styrer heilt sjølv, og kan fritt sette vilkår. I utgangspunktet er kjøp gjort i butikken endelege, men dei fleste butikkar vil akseptere innbytte av uopna produkt, og butikkar som elkjøp vil også praktisere opent kjøp der du også kan levere tilbake brukte produkt. Årsaken til spørsmålet rundt angrerett var at emballasjen er brutt og derfor ikke mulig med Åpen kjøp (Covdi-19 - noe som tydeligvis har blitt lagt til igjen). Siden åpent kjøp ikke lenger er mulig - var spørsmålet om en kunne bruke angrerett isteden (det skal være mulig uansett Covid-19). Siden jeg også fikk skjema tilsendt på epost, vil jeg i utgangspunktet si at dette er lov - fjernkjøp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 pierce007 skrev (På 1.2.2021 den 12.37): Årsaken til spørsmålet rundt angrerett var at emballasjen er brutt og derfor ikke mulig med Åpen kjøp (Covdi-19 - noe som tydeligvis har blitt lagt til igjen). Siden åpent kjøp ikke lenger er mulig - var spørsmålet om en kunne bruke angrerett isteden (det skal være mulig uansett Covid-19). Siden jeg også fikk skjema tilsendt på epost, vil jeg i utgangspunktet si at dette er lov - fjernkjøp. Hvordan gikk dette? Noen flere som har opplevd praksis på angrerett? Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 24. august 2021 Forfatter Del Skrevet 24. august 2021 Nidar2 skrev (23 timer siden): Hvordan gikk dette? Noen flere som har opplevd praksis på angrerett? Endte opp med å beholde allikevel... Nå operere de med åpent kjøp igjen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Betaler man på nett, så er det et nettkjøp. Betaler man i butikken, er det kjøpt i butikk. Hvorfor gjøre det så vanskelig.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå