Gå til innhold

Kostbart hull i bunnplata


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Hva ville dere ha gjort i denne situasjonen? Dette er en Jaguar I-Pace, men kan fort skje på andre elbiler også.

image.png.e64bd43481f9403ce407880a3e31e29f.png

https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729

Edit: Forresten, burde jeg heller ha lagt denne inn i Elbil-tråden, sånn som alle andre gjør, i stedet for å starte et nytt emne? Er det best å ha alt samlet i en og samme tråden?

Endret av Hanhijnn
Tilleggsspørsmål
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, sedsberg said:

I en Jaguar (I-pacman) kan man vel bytt enkle batteripakker hvis noen skulle være skadet. Det er vel ikke så enkelt i Teslas?

Tesla erstatter hele batteriet, så åpner de det gamle og fikser det og putter det i en annen bil.

Model S kunne vel faktisk bytte batteri på bare noen minutter når den kom. Tesla planla jo batteribyttestasjoner som alternativ til lading. Bytta bare det tomme batteriet med ett som var fulladet.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (18 minutter siden):

I en Jaguar (I-pacman) kan man vel bytt enkle batteripakker hvis noen skulle være skadet. Det er vel ikke så enkelt i Teslas?

Hvor enkelt det er vet jeg ikke, men artikkelen viser tydelig hvor DYRT det er... Halve verdien av bilen ca.

Lenke til kommentar

Ja dette kom ikke som en overraskelse for meg

Hadde det ikke vært for denne sinnssyke sponsingen, bare forbigått av innvandring(og det ufattelig mye) og bistand så hadde det vel ikke blitt solgt en eneste elbil her i landet.

Er ikke miljøvennlig engang, spesielt ikke når dem driver av å bytter batterier og  "du" støtt å stadig, bare flytter utslippene.

Vi er jo også dessverre tilknyttet EUs indre marked på strøm også som alt annet, dvs at man kan si at det er en forurenset EU miks de lader bilene opp med.

Men for all del sikkert morro å ha en sponset elbil rakett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Complexity said:

Tesla erstatter hele batteriet, så åpner de det gamle og fikser det og putter det i en annen bil.

Men er dette noe de enkelte verkstedene kan gjøre selv (bytte av celler)? For biler som bl.a. Leaf så er det så enkelt at en nesten hvilken som helst idiot med et biltema-verkstøysett, momentnøkkel og en instruks kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Tesla bytter neppe enkeltceller. De bytter nok ikke noe mindre enn moduler, og da trolig bare på fabrikken. Model 3 har 4 moduler og Model S/X har (hatt) 16 moduler. Nye Model S/X Plaid er trolig over på arkitekturen med 4 moduler. Plaid+ har nok kun 1 modul, så der vet jeg ikke om de vil fikse noe som helst. Der er det nok fort slik at om batteripakken punkteres i ulykke/feilhåndtering, så kasseres batteripakken. Det blir bare enklere å kjøre batteripakken i en kvern og lage en ny batteripakke av materialene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Svein M said:

Bør vel ha en forsikring som dekker det om en har en slik bil.

Jeg vet ikke helt hva forsikringen dekker om dette faktisk er en skade som er påført ved jekking. Men muligens ville forsikringen dekke det og så kreve regress fra verkstedet/dekkskiftstedet.

Utfordringen her blir vel litt det å finne ut hva som faktisk har skjedd og hvem som har skylden. Om man ikke finner ut av det kan det hende eieren blir sittende igjen med regningen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Om man tar dette utenom forsikringen burde det jo være null problem å ta av platen og sveise igjen hullet, evt. kjøpe en ny/brukt plate å sette på selv. Evt. bare la hullet være, alle biler som har gått noen år på norske veier er full av bulker og skader på understellet uten at det er av noen betydning uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner det slik at hullet er i innkapslingen til batteripakken, så da er det nok ganske sikkert at det er åpent inn til cellene. Å sveise noen mm unna battericellene er nok uaktuelt, og å kjøre uten å fikse feilen er nok ganske lite lurt. Å få inn saltvann i batteripakken kan lett føre til brann. Eller i beste fall ryker sikringene og bilen stopper.

Kan også hende at metallet som er trykket inn trykker på battericellene eller kabling, og kan da forårsake kortslutning og brann, selv om det ikke skulle komme inn saltvann.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Men er dette noe de enkelte verkstedene kan gjøre selv (bytte av celler)? For biler som bl.a. Leaf så er det så enkelt at en nesten hvilken som helst idiot med et biltema-verkstøysett, momentnøkkel og en instruks kan gjøre det.

Rich Rebuilds på youtube har vel bytta masse batteripakker på Tesla på garagegulvet sitt, så det går ann.

Spesielt på Model S er det veldig enkelt. Bare å skru av alle boltene rundt batteriet også jekker man opp karosseriet og batteriet ligger igjen. Er litt mere knot på Model 3 da man må rive ut litt av interiøret for å komme til noen skruer men ikke så stor jobb.

Men å bytte ut enkeltceller er vanskeligere. Man må åpne pakken og bytte ut moduler. Hvor mange moduler som er i batteripakken er avheingig av hvor stort batteri man har. Men man kan ikke bytte enkeltceller.

Rich Rebuilds gjør det på kondemnerte biler han fikser opp igjen. Vanlige dødelige leverer jo bilen til Tesla og får det fikset på garanti om det er noe feil. Tukler man med batteriet kan man risikere at Tesla blokkerer deg fra å lade på superladere. De er livredde for at "hjemmemekka" biler skal ta fyr på en av ladestasjonene deres.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...