DilliMusic Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Hei! Jeg har kjøpt meg et nytt kamera. Fujifilm xt4. Når jeg filmer 4k video fryser pcn min med en gang når jeg setter filene inn i filmora 9 for å redigere. Hva er årsaken? Har redigert mange videoer i 4k men aldri hatt dette problemet. Tar opp i h. 265hvec 4k 60fps 200mbs. Er det codecen som gjør at det fryser eller er 200mbs litt for mye? Pc specs: i7-7700cpu, asus 1070gfx 16gb ram Filene ligger på en ssd disk når jeg redigerer. Og har lavere preview render filer Endret 1. februar 2021 av DilliMusic Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Jeg har ikke så mye greie på video-redigering. Men har noen tips: Jeg vil tro at høy bitrate i forhold til codec eller minne mengde kan være årsaken. Det virker som om ting som fargedybde og bit-rate har noe å si, spesielt for play-back i redigeringsprogrammet. Ser at 16 GB ofte anbefales som minimum, mens 32 GB ser ut til å være et populært valg jobber med 4k video med litt høyere verdier for fargedybde/ bit-rate. Her står det litt om RAM mengde: https://www.cgdirector.com/ram-video-editing/ Du kan kanskje prøve programmet Shotcut (www.shotcut.org) som bruker FFmpeg og se om det virker. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Jeg ser at det er cpu som går 100% på de filene. Skal prøve h264 for å se om det funker. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Jeg har vært borti i andre video edit program at preview med annet enn lav oppløsning har blitt for mye for pc. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 2. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2021 Det ser ut som om h. 265 blir for mye for min pc fra 2017. Grafikk kortet klarer ikke 10bit. Og det er cpu som må gjøre all jobben. Tror det blir litt for mye for den alene. Har huket av i instillinger for at gpu skal hjelpe til, men tror ikke gpu klarer å decode slik at cpu må jobbe alene. Jaja får vel bare filme i h. 264 frem til jeg får oppdatert pc - _- Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 (endret) Ting du kan prøve: Oppdatere gpu driver fra Nvidia. Huk av at gpu skal hjelpe til. Prøve et annet videoedit program/ eller sjekk om der er oppdateringer på det du har. Spørre de som lager videoedit programmet om hvorfor dette skjer. Endret 2. februar 2021 av Svein M Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 Hvillet program bruker du for avspilling? Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 På generell basis; H264 og H265 er ikke codecer ment for etterarbeid. Det er hardt komprimerte filer som egner seg best for avspilling. Ja, man kan spille av fint, som regel, i VLC eller lignende. Men når man begynner å jobbe med det i et klippeverktøy kan ting gå i stå. Da jeg jobbet med videoproduksjon på heltid opp mot Monster, Tellus, NRK m.m. Konverterte jeg alltid opptak fra speilrefleks, gopro, telefoner, drone osv. fra H264 til et mer anvendelig codec som ProRes eller DNxHD. Disse filene blir store, mindre komprimert, og spiller som bare det. Har man ikke plass; kjøp mer. Video tar mye plass. Man får aldri nok! Nå vet jeg ikke hva ditt program kan konvertere til, men det er verdt en titt altså.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Sitat Filmora9 only supports h.264 which severely limits what you can do with it. Sitat I downloaded the trail version of "Wondershare Converter" which converts to MP4. Imported to Filmora9 to edit and did not lose any deterioration in resolution. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå