Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erfaringer rundt felles leiekontrakt og mangel på betaling

Choekaas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i et kollektiv. Her har vi en felles leiekontrakt vi har signert på en samlet sum, hvor av vi fordeler den på hver av oss som bor her. I kontrakten er det også mulighet for at en av partene kan si opp med 3 måneders oppsigelsestid. Det har skjedd før uten problem og det har alltid gitt oss god tid til å finne noen til å ta over plassen i kollektivet sånn at samme beløp betales inn hver måned. Regner med at det er flere som har sånn kontrakt her. Årsaken til at jeg lager denne tråden er å høre om det er noen som har erfaringer med dette når de tre månedene er gått. Særlig fordi vi har vært ufattelig uheldige.

Vi har hatt en kinkig situasjon av at den første personen som takket ja til bostedet, stakk av før han rakk å skrive under på kontrakt. Ny annonse måtte opp. Ny person kom inn. Deretter skjedde det samme med person nummer to. Så hørte vi ikke noe mer fra han. Og nå med person nummer tre. Hver gang har utleier laget kontrakt for vedkommende og leietaker har akseptert det (både muntlig og skriftlig), før de har forduftet. All kommunikasjon har jo skjedd online, pga pandemien. Inkludert visninger og kontrakter som har blitt sendt. Person nr. 2 prøvde vi å få tak i på telefonen i to uker. Men nå i dag har de tre månedene passert. Jeg er i løpende kontakt med utleier som har god forståelse for denne uheldige situasjonen. Og at man må sette opp og deretter ta ned annonser hele tiden (særlig da det har vært interesserte og meldinger som har tikket inn i mellom denne tiden). Er det noe rettslig vei man kan det eller er løpet litt kjørt når man ikke kan referere til en signatur (og kun mailer)?

Har andre falt i denne situasjonen og løst det på en bedre måte? Utleier har opplyst om å jekke ned husleien litt for kommende måned, noe som er generøst (og som jeg kan gå med på), men det føles likevel lumpent at vi, som ikke har satt oss selv i denne kinkige situasjonen må betale høyere husleie når folk stikker fra kontrakt.

Endret av Choekaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge kontrakten er undertegnet og de fremdeles stikker av, så kan utleier kreve tre måneder husleie fra vedkommende (standard skal egentlig være en måned når det er flere som deler leiligheten, men dette kan forandres tror jeg). Så utleier kan kreve inn disse pengene via Namsmannen gjennom en rettslig prosess. Det koster litt, men fortalt veldig enkelt går forfall til inkasso.

Det høres ganske enkelt ut som utleier bør kreve depositum ved kontraktinngåelse for å sikre husleien i oppsigelsesperioden i tilfelle vedkommende fordufter. Å stille et depositum ved kontraktinngåelse er heller ikke så uvanlig.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (27 minutter siden):

Så lenge kontrakten er undertegnet og de fremdeles stikker av, så kan utleier kreve tre måneder husleie fra vedkommende (standard skal egentlig være en måned når det er flere som deler leiligheten, men dette kan forandres tror jeg). Så utleier kan kreve inn disse pengene via Namsmannen gjennom en rettslig prosess. Det koster litt, men fortalt veldig enkelt går forfall til inkasso.

Det høres ganske enkelt ut som utleier bør kreve depositum ved kontraktinngåelse for å sikre husleien i oppsigelsesperioden i tilfelle vedkommende fordufter. Å stille et depositum ved kontraktinngåelse er heller ikke så uvanlig.

Takk for svar. I dette tilfellet er kontrakt sendt til leietaker, men ikke undertegnet. Bare et muntlig/skriftlig "Ja, jeg takker ja til bostedet". Noe som var tilfellet i alle de tre situasjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...