Gjest 1466a...401 Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Heisann! bare lurer på en ting, vi har nå vært lykkelig gift i snart 3 år. vi har det bra sammen men jeg hører så mye om særeie kontrakt osv. Det er slik at hus,bil møbler alt står på meg. dvs jeg er eier av alt sammen. og ønsker ikke at hun på noe måte skal være det. (hvorfor er min privat sak). Men hvordan er det med lover å regler mtp. hvis man blir separert? Kan hun kreve noe som ikke er hennes? Det sies som regel at man ikke bør kreve andres ting og eiendeler men det kommer jo ann på personen. så derfor lurer jeg. ? :/ Anonymous poster hash: 1466a...401 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Utgangspunktet er at alt deles likt. Fra det er det et viktig unntak: Alt du eide før dere giftet dere, kan du holde utenfor deling. En viktig praktisk regel i den anledning er at hvis dere rent faktisk har finansiert tingen sammen, er ikke registrerte eierforhold nødvendigvis avgjørende. Særlig om hun betjener boliglån, vil hun fort være eier av huset selv om det er tinglyst på deg, om dere ikke har skrevet en spesifikk avtale om noe annet da dere kjøpte huset. Lenke til kommentar
Gjest 1466a...401 Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Takk for svar! Alt ble kjøpt før ekteskap. med andre ord, hun bor hos meg, jeg eier og alt står på mitt navn. hus,bil møbler osv. Men jeg spør generelt hvordan dette fungerer. Hun studerer pr idag og har ikke inntekt. når hun får jobb og inntekt og vil bidra med i huset, så ksal jeg selfølgelig nevne særeie kontrakt på en pen måte Men jeg lurer på slik situasjon er nå. Anonymous poster hash: 1466a...401 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Slik du beskriver det får hun ingenting om dere går fra hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå