Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pausert/avbrutt samfunnsstraff - rettigheter?

Gjest 49b01...bee

Anbefalte innlegg

Gjest 49b01...bee

Havnet i klammeri i 2016, og startet slutten 2018 samfunnstraff 1.5 år/360t.

I sommeren som var oppstod det helseproblem, og et nytt straffbart forhold som gjorde at de har satt "soningen" på vent. Det er nå 6 måneder siden. Jeg kunne egentlig vært ferdig med "soningen" både tid og timesmessig. Det er ingen framgang hos de, eller i den nye saken. 

Har jeg noen rettigheter her med tanke på tiden de bruker? 

Anonymous poster hash: 49b01...bee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at det er foreldelsesreglene som gjelder for å slippe å sone straff. For samfunnsstraff beregnes foreldelsesfristen etter lengden av den subsidiære fengselsstraffen - foreldelsesfristen er 5 år for fengsel inntil 1 år, og 10 år for fengsel mellom 1 og 4 år. Fristen løper fra soningen ble avbrutt. 

Det kan tenkes andre regler som kan påvirke saken, f.eks. forbudet mot umenneskelig behandling, men terskelen for å bringe dette til torgs er nokså høyt - og konsekvensen er ikke nødvendigvis at man får avkortet straffen, men at staten må sørge for soning straks. 

Lenke til kommentar
Gjest 92b84...b35
On 2/8/2021 at 11:04 AM, krikkert said:

Utgangspunktet er at det er foreldelsesreglene som gjelder for å slippe å sone straff. For samfunnsstraff beregnes foreldelsesfristen etter lengden av den subsidiære fengselsstraffen - foreldelsesfristen er 5 år for fengsel inntil 1 år, og 10 år for fengsel mellom 1 og 4 år. Fristen løper fra soningen ble avbrutt. 

Det kan tenkes andre regler som kan påvirke saken, f.eks. forbudet mot umenneskelig behandling, men terskelen for å bringe dette til torgs er nokså høyt - og konsekvensen er ikke nødvendigvis at man får avkortet straffen, men at staten må sørge for soning straks. 

Venter selv på samfunnstraff hvor straffen ble rettskraftig juli 2020. Betyr det du skriver at jeg slipper kun unna hvis dem drøyer helt til juli 2025??  Hva med evt benådning?

Anonymous poster hash: 92b84...b35

Lenke til kommentar
Gjest 92b84...b35
3 hours ago, krikkert said:

Ja. 

Du kan søke om benådning. Det skal helt ekstraordinære grunner til for å få det. 

Som f.eks korona situasjonen vi er i?

Lenke til kommentar
Gjest 92b84...b35
2 hours ago, krikkert said:

Situasjoner som rammer mange er vanligvis ikke ekstraordinære. 

Ok skjønner. Jeg har absolutt ikke lyst til å pakke klær uten lønn så håper jeg slipper. Men jeg burde kanskje tenkt på det før jeg brøt loven 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...