Ellen Viseth Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Hvorfor har Bendiks nye kjøleskap to energimerker? Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 (endret) Kjekt. Snart må jeg vel søke NVE om tillatelse, samt betale energigrisavgift, for å få vaske klær på 60°C. Så godt som samtlige vaskemaskiner er allerede utstyrt med en enkelt trykknapp for vanntemperatur, og den knappen dytter alltid temperaturen nedover. Man tvinges følgelig stå der trykke en fire-fem-seks ganger for å komme tilbake rundt til 60°C. Discourage-by-Design. Fryseskap er dertil allerede så 'etterisolert' at tykkelsen på veggene tar opp hele innvendig volum. Uten at fabrikantene kompenserer med å utvide til 80cm bredde av den grunn. Støvsugerne skal forresten nå være maks 900Watt (og 80dB!) Greit, fikk en gang fatt i en 2kW støvsuger fra Kina som ikke klarte suge inn et hårstrå engang. Men hvorfor får da kilowatt sterke sentralstøvsugere fortsett selges? Rørtapet er jo abnormt. Og samtlige benytter fortsatt ekkel universialmotor, der 'slepesugere' mye godt er blitt børsteløs. Det er vel jeg som skal 'oppdras,' da. Og jeg skal gi 'dem' rett i at det er blitt betydelig lettere å designe strømsnål elektronikk i moderne tid, etterhvert som underleverandørene av komponenter har lagt seg i selene og gjort det samme. Endret 31. januar 2021 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Artikkelen nevner at det står forskjellig energiforbruk på de to arkene. Det kunne vært interessant å vite hvorfor. Om man i sin tid hadde startet midt i alfabetet med «gjennomsnittsforbruk», hadde man hatt veldig gode utvidelsesmuligheter i begge retninger. Virker som om det er lærere som har sittet og valgt skala. 2 Lenke til kommentar
Kevin Courteous Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 forklarer ikke hvorfor det er forskjell i kw bruk 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Eg forstår at det er behov for å revidere skalaen når alle produkt får karakteren A, men her burde den nye skalaen fått mye verdiar som til dømes klasse 1 til 6. Å endre definisjonen av karakterane utan at denne endringa er synleg for forbrukerane vil berre føre til at forbrukarane blir lurt til å kjøpe apparat produsert før 1 mars med karateren A når det heilt nye (og dyrare) kjøleskapet med karakteren C er objektiv mykje betre. Her lærer ein berre opp forbrukerane til å ignorere merkinga fordi det ikkje gir forbrukaren nyttig informasjon. Det er litt dumt når formålet er å få forbrukarane til å kjøpe energieffektive produkt. 2 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 1 hour ago, 1P4XZQB7 said: Kjekt. Snart må jeg vel søke NVE om tillatelse, samt betale energigrisavgift, for å få vaske klær på 60°C. Så godt som samtlige vaskemaskiner er allerede utstyrt med en enkelt trykknapp for vanntemperatur, og den knappen dytter alltid temperaturen nedover. Man tvinges følgelig stå der trykke en fire-fem-seks ganger for å komme tilbake rundt til 60°C. Discourage-by-Design. Fryseskap er dertil allerede så 'etterisolert' at tykkelsen på veggene tar opp hele innvendig volum. Uten at fabrikantene kompenserer med å utvide til 80cm bredde av den grunn. Støvsugerne skal forresten nå være maks 900Watt (og 80dB!) Greit, fikk en gang fatt i en 2kW støvsuger fra Kina som ikke klarte suge inn et hårstrå engang. Men hvorfor får da kilowatt sterke sentralstøvsugere fortsett selges? Rørtapet er jo abnormt. Og samtlige benytter fortsatt ekkel universialmotor, der 'slepesugere' mye godt er blitt børsteløs. Det er vel jeg som skal 'oppdras,' da. Og jeg skal gi 'dem' rett i at det er blitt betydelig lettere å designe strømsnål elektronikk i moderne tid, etterhvert som underleverandørene av komponenter har lagt seg i selene og gjort det samme. Eh... ja? Jeg klarer ikke å se problemet med noe av det du klager over her. Åh nei, man får en støvsuger som suger mer samtidig som den bruker mindre strøm og bråker mindre. Buhu, så synd det er på oss forbrukere! Man får en vaskemaskin som tar 3x så mye klær, bruker 1/3 så mye vann, energi og 1/2 så mye såpe, men det koster at du må trykke fire ganger ekstra på en knapp når du én gang i måneden skal kokevaske. Buhu! Sutrekopp. Du klarer ikke engang å finne opp problemer med dette. Gå heller og gi noen i kohorten din en klem. Det høres ut som du trenger en. 7 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Kevin Courteous skrev (1 time siden): forklarer ikke hvorfor det er forskjell i kw bruk Nei det er jo ikke mulig at kjøleskapet plutselig skal trekke mer strøm fordi kalenderen sier 1. mars 🙂 1 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Frank Olsen skrev (17 minutter siden): Nei det er jo ikke mulig at kjøleskapet plutselig skal trekke mer strøm fordi kalenderen sier 1. mars 🙂 Kan det være at test kriterier har endret seg? Noe slikt som WLTP på el-biler? 3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Kan ikke si at jeg noen gang har vurdert et produkt ut ifra denne merkingen. Men det er nå bare meg. 5 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Hvis du ser på prisen, og tenker langsiktig, så er energimerkingen viktig, da det utgjør opp til tusenvis av kroner i løpet av hvitevarens levetid. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Å lage en ny skala med de samme bokstavene på en ny plass gir lite sammenheng for forbrukerne. De tenkte åpenbart ikke på dette i utgangspunktet, da denne merkingen ble innført. Her foreslår jeg engangsrevisjon av bokstaver som begynner på A som laveste, slik at det holder lenge. Eller som foreslått tidligere, det samme med tall startende på <1> i bunnen. Så slipper de å rote det til flere ganger... Ikke alle leser (får med seg) slike artikler, de misforstår da hele greia, å resignerer. Da er man tilbake til (gammeltida) og merkingen mister folks interesse. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 (endret) Nettoforbruk for et kjøleskap er jo avhengig av hvilke varmekilder som brukes i huset. Hvis det benyttes termostatstyrte panelovner i samme rom, så er vel nettoforbruket null store deler av året. Det burde fokuseres mer på kaldt vann som hentes inn i huset og varmes opp før det slippes ut igjen. Ofte oppvarmet uten varmepumpeteknologi. Å varme opp 15 liter vann 60 °C krever ca 1 kWh. Sentralstøvsugere og kjøkkenvifter uten gjenvinning trekker også ut litt varme fra huset. Hvis en slik enhet henter ut 100 m^3 luft med 20°C, som blir erstattet med luft som er -10°C, så trengs det ca 1kWh for å varme opp den luften (mindre med varmepumpe). I tillegg kommer strømforbruket til motorene, som kan være i samme størrelsesorden. Endret 31. januar 2021 av J-Å Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Kanskje kjøleskapet bruker med strøm fra 1. mars pga antatt varmere vær? 😃 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Bokstavskalaen tar utgangspunkt i at folk er for dumme til å klare å lese tall. Fordummingen har gått alt for langt. Nå når bokstavskalaen svikter fordummingen så skal det altså "forenkles" ved å innføre en forskjøvet bokstavskala. Som om det ikke var forvirrende nok fra før at hver type apparat har hver sin karakterskala. Stopp galskapen - avskaff bokstavskalaene! Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 (endret) 59 minutes ago, Simen1 said: Fordummingen har gått alt for langt. Nå når bokstavskalaen svikter fordummingen så skal det altså "forenkles" ved å innføre en forskjøvet bokstavskala. Enig. Dette må uansett settes inn i et energiregnskap for hvert enkelt hus for å ha noen verdi. Som sagt, mye av den utviklede varmen blir jo igjen i huset. Og noen apparater sender varme ut av huset, uten at de nødvendigvis har så høyt egetforbruk. Badekar for eksempel, ingen klassifisering etter volum. Mens blandebatteriene har energimerking. Endret 31. januar 2021 av J-Å 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 J-Å skrev (12 minutter siden): Som sagt, mye av den utviklede varmen blir jo igjen i huset. Men så er det ikke alltid man ønsker å ha mer varme i huset, spesielt ikke andre steder i Europa enn helt nord. Dessuten er det uønsket å brenne av strøm som oppvarming, da det er mindre energieffektivt enn f.eks. varmepumper. Det tar også vekk behov for geotermisk energi eller fyringsanlegg og flytter det over på strømnettet. 3 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 (endret) 1 hour ago, Gavekort said: Men så er det ikke alltid man ønsker å ha mer varme i huset, spesielt ikke andre steder i Europa enn helt nord. Dessuten er det uønsket å brenne av strøm som oppvarming, da det er mindre energieffektivt enn f.eks. varmepumper, og tar vekk behov for geotermisk energi eller fyringsanlegg, og flytter over på strømnettet. Nei, ikke alltid, men nå tok du mitt utsagn ut av sammenhengen. Jeg sier jo at det må gjøres et energiregnskap for hvert enkelt hus, slik at man setter inn tiltakene der det har betydning. Ellers kan det føre til at helt OK produkter blir kastet til ingen nytte. Varmtvannsberedere kan for eksempel få A rating, selv om de ikke har varmepumpe. Luft-luft varmepumper kan få høy rating, selv om de i kjølemodus er mye mindre effektive enn frikjøling fra energibrønner. Slik frikjøling ville forsåvidt gitt det laveste strømforbruket for kjøleskap også Endret 31. januar 2021 av J-Å Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Eller justert skalaen litt oftere, slik at samme produkt bare rykker ned ett hakk ved revisjon. Andre justererer skalaen også. Stjernene i Euro NCAP betyr ikke det samme i dag som tilbake i år 2000. Lenke til kommentar
Argur Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Ikke noe rart at kjøleskapet bruker mer energi fra 1 Mars, ifølge lappene blir det jo større både totalt, 6l, og større innvendig, 18l... Jeg har fått slike lapper med feil selv, flere fanger, både på oppvaskmaskin og vaskemaskin. Fant reglene for utregning på EU's nettsider, og det stemte dårlig med det de medfølgende lappene sa. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Nå vet jeg ikke hvordan de gamle kravene var, men de nye straffer alt av manuelle justeringer Går det an å skru av eller på noe, eller øke/senke forbruket, så skal det settes til der den trekker mest strøm Leser om kjøleskap og skapet måles på alle temperaturer, og forbruket blir der skapet trekker mest strøm Så om kjøleskapet kan settes til -4 og det trekker mest strøm, så får den karakter etter -4 Alt av elektronikk på skapet skal stå på, så ett kjøleskap med ismaskin vil aldri komme langt opp på listen Ikke siter meg på dette, da jeg ikke skjønte mye av rotet, verre enn lovdata Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå