Vidde Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Hei. I fjor satte jeg bygde jeg en pc på nye deler. Disse er nok ikke "nye" pr idag, men sliter med at den er treg. Programmer er trege og internett er tregt. På den 10 år gamle bærbare har jeg en hastighet på 155/25, på den stasjonere 23/2. Både trådløst og kablet nettverk. Den består av: Intel Core i5-9600K Asus ROG Strix Z390-F Gaming 2 stk Corsair Vegeance RGB PRO DDR4 16GB ( 2x8) Asus GeForce GTX1660 Dual Evo WD Black 250GB M2. Samsung 860 EVO 1TB SSD Coolermaster MWE Gold 650W Hva er det i dette oppsettet som kan være flaskehalsen? Den er jo som sagt tregere enn min 10 år gml bærbar. Jan-Vidar Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Du sier at PC er "treg", men på hvordan måte ? - om du kan presisere og helst komme med noen eksempler. 1 Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Er PCen treg hele tiden eller bare når du skal gjøre noe? Er bare nettet som er treg eller hele PCen generelt treg? Hvis PCen er treg ville jeg åpnet Task Manager og sett på CPU load, eventuelt på ressurs bruken av SSDen. Last ned programmer som overvåker ressurs bruk av komponenter så finner du ut hva som lager flaskehals. 1 Lenke til kommentar
Vidde Skrevet 30. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2021 Programmer bruker tid på å starte opp, nettsider bruker lang tid på å komme opp, osv. Noen programmer, som Photoshop og Office, er trege under bruk. Og som sagt er netthastigheten veldig treg i forhold til de andre pc'ene i huset. Prøvde også usb-nettverkskortet som jeg bruker på den bærbare og resultatet ble like dårlig som tidligere når jeg satt den i den stasjonære. Har for øvrig nyeste bios og drivere. OS er Windows 10 64-bit. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Kanske du har fått virus på maskinen som stjeler ressurser. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Bloatware/Malware. Virus/Trojan/Cryptomining-trojan (sistnevnte kan stjele enorme ressurser). Feil i filsystem eller fysisk feil med SSD/HDD. Windows Update som går agurk. Thermal throttling (CPU eller SSD). Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Backup - Reformatering - Reinstallering Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Beste løsninga her er trolig backup av viktige filer etterfulgt av fullstendig re-installasjon av Windows der ssd formatteres. NB: pleier å være en fordel at den ekstra harddisken er koblet fra under installasjonen. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Supplement til allerede som er sagt: Rense for støv og bytte kjølepasta. Oppheting kan gi litt trøbbel iblant. Installer Super malwarebytes og CCleaner for å fjerne "søppel" som har samlet seg over tid. Er ikke nok å bare tømme papirkurven. Fjern unødvendige programmer du ikke bruker. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 (endret) 1. Gå inn i oppgavebehandling (ctrl+alt+del), og se om prosessoren kjører unormalt mye. 2. Last ned et program f.eks HWMonitor (jeg installerer det via https://portableapps.com/) for å lese ut temperatur på prosessor. 3. Windows har forskjellige måter å vise at noe er galt. Se i Windows kontrollpanel og enhetsbehandling. Endret 31. januar 2021 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå