Redaksjonen. Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Forskernes nye batteri lades fullstendig på 10 minutter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Batteri på 40kWh skal gi en rekkevidde på 400km?🤷😅 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Salvesen. skrev (3 minutter siden): Batteri på 40kWh skal gi en rekkevidde på 400km?🤷😅 Man trenger verken stor eller tung bil når batteriet er så lite. Lader det raskt blir det en vinn vinn vinn. Mindre resursbruk, mindre energibruk, raskere fremdrift. Absolutt veien å gå. 10kwh pr 100km er helt oppnåelig om vekta og frontareal er lavt. VW Xl1 har vel bevist at dette er mulig. Kjører 100km på en liter diesel Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Trestein skrev (1 minutt siden): Man trenger verken stor eller tung bil når batteriet er så lite. Lader det raskt blir det en vinn vinn vinn. Mindre resursbruk, mindre energibruk, raskere fremdrift. Absolutt veien å gå. 10kwh pr 100km er helt oppnåelig om vekta og frontareal er lavt. VW Xl1 har vel bevist at dette er mulig. Kjører 100km på en liter diesel Hvor stor bil en trenger er jo avhengig av annet enn batteriet🤷 elbiler er ikke nevneverdig tunge. Mindre energibruk hos hybridene? Denne myten er jo knekt for lengst.. VW XI1😂 stapp en elmotor på den(ren). Hva tror du skjer da? Forbruket opp eller ned? Hvorfor? 3 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Salvesen. skrev (14 minutter siden): Hvor stor bil en trenger er jo avhengig av annet enn batteriet🤷 elbiler er ikke nevneverdig tunge. Mindre energibruk hos hybridene? Denne myten er jo knekt for lengst.. VW XI1😂 stapp en elmotor på den(ren). Hva tror du skjer da? Forbruket opp eller ned? Hvorfor? Poenget er at det er vanskelig å lage en lett og liten bil med 100kwh batteri. Det veier alene 6-700kg. Et 40kwh batteri veier under halvparten. Størrelse er mindre også. Kan du lade det dobbelt så raskt som et 100kwh batteri vil reisehastighet bli bedre. Det somer fordelen med en hybrid er at man slipper å preheate et 600kilos batteri om vinteren. Det kan raskt dra 5-7kwh. Det slipper man med hybrider med 12kwh batterier. I alle fall minimalt. VW xl1 har flere ulike setup. Hybrid og diesel. Diesel uten batteri er vel den mest økonomiske(men også tregere) Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Fint det, men når vil det kunne masseproduseres? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Salvesen. skrev (37 minutter siden): Batteri på 40kWh skal gi en rekkevidde på 400km?🤷😅 Jeg reagerte også på det. Veldig merkelig å gi batteriet æren for lav luftmotstand, lav rullemotstand og lave tap i elektronikk og motor. 6 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Trestein skrev (7 minutter siden): Poenget er at det er vanskelig å lage en lett og liten bil med 100kwh batteri. Det veier alene 6-700kg. Et 40kwh batteri veier under halvparten. Størrelse er mindre også. Kan du lade det dobbelt så raskt som et 100kwh batteri vil reisehastighet bli bedre. Det somer fordelen med en hybrid er at man slipper å preheate et 600kilos batteri om vinteren. Det kan raskt dra 5-7kwh. Det slipper man med hybrider med 12kwh batterier. I alle fall minimalt. VW xl1 har flere ulike setup. Hybrid og diesel. Diesel uten batteri er vel den mest økonomiske(men også tregere) 100kWh batteri? Hvor tar du det i fra? En må forvarme ett hybrid batteri også.. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Artig teknologi men som Salvesen er inne på, det er høyst upresist å si at "Batteriet ligger på 40 kWh og skal gi en rekkevidde på ca. 400 km". .. Du kan få ett batteri på 1kWh til å rekke 1000km helt uten problem, spørst bare hva du skal drive... Videre lurer jeg fælt på hva slags kjønn batterier har og hvorfor de må avkjønnes når "de ikke er i arbeid"... ? Er det en slags straff om de ikke yter nok? Quote ved 60° C er batteriet klart for rask lading eller utlading, for siden å bli avkjønt når det ikke er i arbeid. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 13 minutes ago, Trestein said: Poenget er at det er vanskelig å lage en lett og liten bil med 100kwh batteri. Det veier alene 6-700kg. Et 40kwh batteri veier under halvparten. Størrelse er mindre også. Med LFP-kjemi kan det 40 kWh batteriet fint veie noe sånt som 400 kg. LFP er ikke i det hele tatt kjent for god energitetthet. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Salvesen. skrev (2 minutter siden): 100kWh batteri? Hvor tar du det i fra? En må forvarme ett hybrid batteri også.. Flere biler har slike batterier. Ford mustang, tesla, osv. De veier mye. Spesifik varmekapasitet på slike batterier er typisk 1250 J/KgK så å varme et 600kilos batteri fra minus 10 til 20pluss gir et energiforbruk på 1250*600*30 Joule Plus varmetap under forvarming mm. Et hybrid batteri på 15kwh trenger bare en brøkdel. Dessuten kan det nok holde varmen fra motorens spillvarme. 2 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Dere som kan regne, hvor stor ytelse må laderen ha i kW? 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Just now, TorHansen said: Dere som kan regne, hvor stor ytelse må laderen ha i kW? 240 kW snitteffekt. Sikkert noe høyere til å begynne med så 300 kW er nok ikke veldig feil. 1 Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Trestein skrev (52 minutter siden): Man trenger verken stor eller tung bil når batteriet er så lite. Lader det raskt blir det en vinn vinn vinn. Mindre resursbruk, mindre energibruk, raskere fremdrift. Absolutt veien å gå. 10kwh pr 100km er helt oppnåelig om vekta og frontareal er lavt. VW Xl1 har vel bevist at dette er mulig. Kjører 100km på en liter diesel Er enig der, har en 28kWh Ioniq som går 22-24 mil (under greie forhold så klart), så det er ikke milevis unna 10kWh / 100km Nå den i tillegg lader raskt (mellom 60-68 kW hele veien opp til 80%) så fungerer den helt greit, har sjelden hurtigladet mer enn 15 minutter 2 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (57 minutter siden): 240 kW snitteffekt. Sikkert noe høyere til å begynne med så 300 kW er nok ikke veldig feil. Takk, det er ganske mye. Dette vil kreve mye av kraftnettet. 5 ladere som brukes samtidig, blir hele 1,5 MW. Endret 30. januar 2021 av TorHansen 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 @Trestein Et 40 kWh batteri som kan lade med 6C lader like fort målt i km som et batteri på 80 kWh som lader med 3C. I tillegg får man lengre rekkevidde sånn at en større andel av langturene kan saktelades før avgang. Det gir lavere energipris og mindre belastning på hurtigladerne. Også slipper man å eksperimentere med eksotiske løsninger for å varme battericellene for å lade raskt. En annen ting er størrelse på bilene. Regner man forbruk per bil så er det klart de minste bilene bruker mindre enn de store. Men regner man forbruk per antall seter, maks lastvekt eller bagasjevolum så er det faktisk de største bilene som forbruker minst. Det sagt så har jeg respekt for at det trengs et mangfold av bilstørrelser til et mangfold av behov. 3 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 TorHansen skrev (8 minutter siden): Takk, det er ganske mye. Dette vil kreve mye av kraftnettet. 5 ladere som brukes samtidig, blir hele 1,5 MW. 240 * 5 = 1,2 MW. Et alternativ er at bilene lader med halve effekten, 120 kW og står der dobbelt så lenge. Da trengs det selvsagt dobbelt så mange ladere 10 stk, for å kunne betjene det samme antall biler per time. Dermed belastes kraftnettet med 120 * 10 = 1,2 MW. Like mye! 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 TorHansen skrev (13 minutter siden): Takk, det er ganske mye. Dette vil kreve mye av kraftnettet. 5 ladere som brukes samtidig, blir hele 1,5 MW. Det er ikke mer enn at Teslas Superchargere allerede er der. Porsche Taycan skulle kunne lade med 350 kW. Liertoppen har 40 stk. V3 SC. 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Simen1 skrev (25 minutter siden): 240 * 5 = 1,2 MW. Et alternativ er at bilene lader med halve effekten, 120 kW og står der dobbelt så lenge. Da trengs det selvsagt dobbelt så mange ladere 10 stk, for å kunne betjene det samme antall biler per time. Dermed belastes kraftnettet med 120 * 10 = 1,2 MW. Like mye! Tok utgangspunkt i Espens antakelse om maks ladeeffekt på 300 kW og et snitt på 240 kW. Ladeuttaket er nok størst når en starter lading og så faller det mot slutten, dvs. innledningsvis er uttaket over 240 kW. Om en struper lading, så har en jo ingen glede av et 40 kWh batteri i teorien kan lades på 10 min. Fordi en ikke benytter seg av muligheten. Å etablere slike ladeanlegg blir dyrt. Endret 30. januar 2021 av TorHansen Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Med LFP-kjemi kan det 40 kWh batteriet fint veie noe sånt som 400 kg. LFP er ikke i det hele tatt kjent for god energitetthet. Du må sammenligne med et 100kwh lfp batteri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå