Gå til innhold

100GB formatert med FAT32 !


Anbefalte innlegg

Jepp, det er riktig. Jeg installerte nettopp en 100GB harddisk i en PC, og alt gikk helt fint. Men siden det bare var Win98 på den, installerte jeg Partition magic 7.0 og farmaterte med FAT32. Etter en restart fant PC'n disken og windows kan lese den som normalt

 

Jeg trodde ikke det skulle gå an. Trodde 64GB var grensen på FAT32.. Merkelig.. Men jeg er fornøyd :smile: Kjempefornøyd, da slapp jeg å installere en ny Windows utgave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fat32 har max partisjons-størrelse på 2 TiB, men MS har satt en max størrelse på 32 GiB. Windows 98/2000/XP klarer altså lett å lese partisjoner som er større enn 32 GiB, men de klarer ikke å lage større enn 32 GiB.

 

Men i huleste... Hvorfor bruker du Fat32 på en 100 GiB stor partisjon? Vet du hvor mye som går bort i overhead? Med alt over 32 GiB så benyttes 32 KiB clusters. Del i alle fall partisjonene dine opp i max 32 GiB store partisjoner, så får du 16 KiB clusters. Ennå er det for mye.... NTFS har f.eks. standard 4 KiB clusters og kan settes ned til 512 byte.

Lenke til kommentar

Glimrende at du bruker SI-enheter!!

 

Jeg skulle bare gjøre det fort og enkelt for en på et av de andre kontorene her. Derfor gadd jeg ikke bagynne å dele opp i mange partisjoner eller legge inn et OS som støtter NTFS. Det er så mye spesial-greier installert på PC'n at det ville blitt et mareritt.

 

Kan forsåvidt nevne at han ble super-fornøyd med ytelseforbedringen (jeg bare enablet DMA på gammel-disken hehe..) Så jeg tror ikke overhead vil bekymre han særlig.

Lenke til kommentar

Ville bare minne om at man kan velge cluster-stoerrelse naar man formaterer en FAT32-partisjon, med valget /Z:n, der n er antall sektorer av 512 byte. n maa selvsagt vaere en potens av 2, og ikke en altfor ekstrem verdi. F.eks. gaar baade n=16 (8 kB clusters) og n=32 (16 kB clusters) utmerket paa min 60GB harddisk. Enten Win98 eller WinME (som du maa bruke bootdisk med) er mer/mindre kresen paa cluster-stoerrelsen, men jeg husker i farten ikke hva som var best.

 

Er det forresten noen som vet hvordan man tvinger cluster-stoerrelsen til en ikke-standard verdi med Partitionmagic 7? Er dette umulig? (skulle kopiere 60GB-partisjonen, men endte opp med aa maatte formatere om siden det ikke gikk...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...