Gå til innhold

Langtur i kulda med Citroën ë-C4 er risikosport. Bilen driver med rekkevidde­gjetting


Anbefalte innlegg

Du står fritt til å mene om så at Koenigsegg Gemera er det eneste sammenlignbare om du vil. Det er ikke dermed sagt at jeg er enig i den vurderingen. Som sagt, model 3 er jo gjennomgående bedre. At du finner ut at du vil sammenligne med en mye dyrere bil, der Miraien kommer mye dårliger ut på det aller meste, unntatt pris og du trekker fram at Miraien er billigere, får stå for din egen regning. Samme med den latterlige analog vs digital-analogien som om den hadde noen relevans.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NERVI skrev (7 minutter siden):

Man må vel sammenligne nye Mirai med den eneste sammenlignbare Tesla, og det er nok modell S LR.  Og en "Lexus" er jo i tillegg et kjøretøy med et langt bredere publikum enn nyskapningen Tesla. Det blir som å sammenligne analog lyd med digital lyd. Det siste er et forsøk på etterligning hvor man er mest opptatt av teknologien fordi man ikke klarer det helt.

Mirai er laget på samme plattform som Lexus LS (samt LC). 
Mirai 2021 veier 1,950 kg. 
Lexus LS veier 2,240 kg. 
Lexus LC veier 2,000 kg

093336_2019_lexus_LS.jpg?1024x640
1606755050255--j1a5730.jpg

Det å skulle måle materialvalg mellom TM3 og Mirai blir bare tøys og tull. 
Interior_of_Model_3.jpg
2021-toyota-mirai-concept.jpg

Er det noe tvil om at mye av vekten hos Mirai 2021 også kommer fra interiør og støydemping? I tillegg er TM3 bygget for å utnytte et materialvalg for å fjerne så mye vekt som mulig på en plattform som var designet spesifikt til den. Da vil det være mer interessant å måle vekten mellom BE og FC utstyr i biler og kjøretøy som utnytter samme chassis. Det har man jo, og der ser man også fasiten. Scania lastebilene til ASKO er en av disse. FC lastebilen har mer nyttelast, og går i tillegg lengre. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

At Tesla model 3 har lagt seg på en ren minimalistisk stil og at Toyota har valgt en mer jålete stil må vel være en smakssak. Noen foretrekker furumøbler og helkeduker. Andre skal ha ubehandlede betongvegger. Smak og behag.

Avsporing. Vi snakker om vekt. Vekt lagt inn for å støydempe kjøretøyet må selvfølgelig inkluderes når du velger å måle vekten til hele bilen, og det er liten tvil om at Mirai 2021 har et mye større fokus på dette. Du vil ikke se hundrevis av YT videoer på nett som snakker om metoder i å støydempe Mirai 2021, slik du finner for Tesla Model 3. Når Mirai 2021 faktisk blir lettere enn lignende ICE biler på samme platform, så er ikke vekten på H2 tankene og brenselcellen akkurat et problem. Her beviser man jo bare at bilen blir lettere når man tar ut en V6 og kaster inn ei brenselcelle istedenfor. 

Nå som Tesla Bjørn skal selge sin Tesla Model 3, så er støy det han tar opp som en av hovedargumentene, og det han liker minst med bilen. Ser man på Munro sine videoer angående 2021 TM3, å kutter dem vekt og kostnader hvor som helst. Til og med klips blir kastet bort. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Apropos avsporing så handler tråden om Citroën e-C4, ikke Mirai, hydrogen, Tesla eller vekt.

Skal du beklage egen avsporing, eller hvordan fungerer dette da i så fall? Du har tross alt flere innlegg rundt denne avsporingen enn det jeg har.  Jeg svarer til en diskusjon som allerede foregår i tråden og peker kun til en logisk brist i det du sammenligner med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...