Gå til innhold

Langtur i kulda med Citroën ë-C4 er risikosport. Bilen driver med rekkevidde­gjetting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (20 minutter siden):

Når var sist gang du kjørte 350 km?

For gode 5 år siden var eg til sverige, ca 1 200 km (frem og tilbake) en 3 - 4 ganger i året.

Nja, eg ville greid den turen med batteri - bilene som var da, men ja 3 timer ekstra ville nok påløpet.

 

Hva med en lader langs vegen der som pissoarene er, strekke gass benet og ta en røk mens bilen lader (tørker).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Jeg har en bil som har 260 km wltp. Denne klarte 120 km i 15-20 minusgrader. Vinter dreper rekkevidde og batterier for ikke å snakke om ladehastighet.

I artikkel så tilsvarte forbruket en rekkevidde på 242 kilometer. Selv om jeg er enig i at vi må ta høyde for verste scenario, så synes jeg ikke spørsmålet mitt endrer seg spesielt. Jeg har kun elbil og kjører veldig mye på et år, med ca. 80km daglig kjøring. Dette er langt over gjennomsnittet. Alt det jeg sparer på drivstoff kan jeg bruke på å leie en bil for den ene gangen i skuddåret jeg skal på en langtur der det blir helt uoverkommelig å hurtiglade bilen.

 

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (6 minutter siden):

For gode 5 år siden var eg til sverige, ca 1 200 km (frem og tilbake) en 3 - 4 ganger i året.

Og her kommer mitt planlagte oppfølgingsspørmål: Anser du deg som en gjennomsnittlig person man skal tilpasse elbiler for?

Endret av Gavekort
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 minutter siden):

I artikkel så tilsvarte forbruket en rekkevidde på 242 kilometer. Selv om jeg er enig i at vi må ta høyde for verste scenario, så synes jeg ikke spørsmålet mitt endrer seg spesielt. Jeg har kun elbil og kjører veldig mye på et år, med ca. 80km daglig kjøring. Dette er langt over gjennomsnittet. Alt det jeg sparer på drivstoff kan jeg bruke på å leie en bil for den ene gangen i skuddåret jeg skal på en langtur der det blir helt uoverkommelig å hurtiglade bilen.

 

Og her kommer mitt planlagte oppfølgingsspørmål: Anser du deg som en gjennomsnittlig person man skal tilpasse elbiler for?

Nei, men 10 timer med lading og pause er vel overkomlig..., for majoriteten i løpet av et år.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (Akkurat nå):

Nei, men 10 timer med lading og pause er vel overkomlig...

Faktumet er at hurtiglading er noe man gjør på sommerferie, ikke hver dag. Jeg prøver ikke å presse en elbil inn i ditt bruk. Jeg prøver å vise hvor urimelig det er å forvente en elbil som passer til ditt bruk når du i all betraktning er et ekstremt avvik.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Faktumet er at hurtiglading er noe man gjør på sommerferie, ikke hver dag. Jeg prøver ikke å presse en elbil inn i ditt bruk. Jeg prøver å vise hvor urimelig det er å forvente en elbil som passer til ditt bruk når du i all betraktning er et ekstremt avvik.

Nei, eg vil elektrifisere båt ved å lage amfibie. Bruke eksisterendes infrastruktur, få flerefunksjon, redunans osv, osv

ref, bilde :

3E7CD08A-8DEE-4C07-BAC5-5663E607B1B4.thumb.jpeg.1c01219fde6ed98171b772dd0c32bc76.jpeg

 

Eg startet med det for over 40 år siden. Støvsugerbil (samling av brenbart matriale i grøft) med hus og dampmaskin (obs, bare tegning).

Ja, startet på nytt. Men nei, ut på vatnet vil eg ikke. Eg søker fred, hjelp, MOT og taller.

Noe alle kan.

 

Du har sikkert sensurert meg et par ganger, arbeid må gjøres, man har jo ikke tid og penger. Det er litt slik, og lett å forstå.

ref https://www.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8

 

Du som administrerer, lat oss få tommelen ned i komentarfeltet. For man kan da være uenig, ikke sensurer bort det også.

Pless https://www.youtube.com/watch?v=b55DrsrY_PY

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Jeg er ganske sikker på at de aller fleste klarer seg godt med ca. 300km, så da handler om pris og salgsvolum. Renault Zoe er vel mestselgende i Europa?

Denne bilen greier ikke alltid 300+ km. I mange tilfeller kommer den nok ikke lenger enn 150-200 km, i ordentlig vinterkulde og på vei til fjells. Når bilen og batteri blir eldre, tapes mer rekkevidde.

Når en kjøper bil så holder det ikke at den håndterer gjennomsnittlig kjørelengde. Den må også håndtere utfartsdagene. Både Citroën ë-C4 og Renault Zoe er kun egnet som en bil nummer 2 eller om en bare kjører i byer.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (58 minutter siden):

Når var sist gang du kjørte 350 km?

Når det er kalt om vinteren, bilen lastet og veien går oppover så blir bilens rekkevidde ikke 350 km (wtlp) men snarere 150-200 km. Jeg kjører ofte så langt, og en bil må med god margin kunne greie håndtere dette. Nåde når den er ny og når batteriet er svekket etter 5-10 år.

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (3 minutter siden):

Denne bilen greier ikke alltid 300 km. I mange tilfeller kommer den nok ikke lenger enn 150-200 km, i vinterkulde og på vei til fjells. Når bilen og batteri blir eldre, tapes enda mer rekkevidde.

Nå konkluderte vel artikkel med 242 kilometer, ikke 150.

Kapasitetstap er en marginal faktor. https://www.geotab.com/fleet-management-solutions/ev-battery-degradation-tool/

Sitat

Når en kjøper bil så holder det ikke at den håndterer gjennomsnittlig kjørelengde. Den må også håndtere utfartsdagene. Både denne bilen Renault Zoe er kun egnet som en bil nummer 2. 

Så med 242 kilometer, eller 200 kilometer med marginer på de aller verste vinterdagene. Det betyr at du kan kjøre på tvers av hele Norge med to 30 minutters ladepauser.

Hva synes du er mest rimelig? Å gjøre dette 2-3 ganger i året, eller hive på 100.000kr og et halvt tonn med batterier for den gjennomsnittlige daglige kjøringen på 33,91 km?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (18 minutter siden):

Denne bilen greier ikke alltid 300+ km. I mange tilfeller kommer den nok ikke lenger enn 150-200 km, i ordentlig vinterkulde og på vei til fjells. Når bilen og batteri blir eldre, tapes mer rekkevidde.

Når en kjøper bil så holder det ikke at den håndterer gjennomsnittlig kjørelengde. Den må også håndtere utfartsdagene. Både Citroën ë-C4 og Renault Zoe er kun egnet som en bil nummer 2 eller om en bare kjører i byer.

Når man i utgangspunktet kjøper en bil som ikke har de egenskapene man har behov for, så er det ikke sikkert det er bilen sin skyld. Det er vel det jeg egentlig mener. Når det produsetes og selges så mange biler med moderat rekkevidde, så forteller det meg at en slik bil dekker det daglige behovet til de fleste. Noen vil kanskje ha sagt at en SUV er uegnet til matpakkekjøring og henting i barnehage, men i den sammenheng velger man neppe å teste de største bilene med den største rekkevidden? 

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 minutter siden):

Nå konkluderte vel artikkel med 242 kilometer, ikke 150.

Du vet at forbruket til bilen under TUs tur er spesifikk for denne, lasten de hadde i bilen, utetemperaturen de kjørte i, mm? Tallet du henviser til er snitt for en tur som startet og sluttet på samme høyde, for bruk under relativt milde vintertemperaturer, for en ny bil, mm.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
NERVI skrev (7 minutter siden):

Når man i utgangspunktet kjøper en bil som ikke har de egenskapene man har behov for, så er det ikke sikkert det er bilen sin skyld. Det er vel det jeg egentlig mener. Når det produsetes og selges så mange biler med moderat rekkevidde, så forteller det meg at en slik bil dekker behovovet til de fleste.

Absolutt. Denne bilen dekker fint behovet for en bil nr 2 på sentrale Østlandet, byområdene på Vestlandet, mm. Folk flest i dette området burde nok heller byttet ut bil nr 2 med kollektivtransport. Dvs bruk av denne bilen som bil nr 2 er ikke spesielt miljøvennlig.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (12 minutter siden):

Du vet at forbruket til bilen under TUs tur er spesifikk for denne, lasten de hadde i bilen, utetemperaturen de kjørte i, mm? Tallet du henviser til er snitt for en tur som startet og sluttet på samme høyde, for bruk under relativt milde vintertemperaturer, for en ny bil, mm.

Nå synes jeg du tar i overkant mye kontroll over premissene til debatten. Ingenting hindrer denne hypotetiske personen som funderer på elbil å kjøpe en Citroen e-C4 fordi det forulemper argumentet ditt. Citroen e-C4 er en svært rimelig bil, og er noe jeg anser som et inngangssegment, der man gjerne må spise noen sure epler.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Nå synes jeg du tar i overkant mye kontroll over premissene til debatten. Ingenting hindrer denne hypotetiske personen som funderer på elbil å kjøpe en Citroen e-C4 fordi det forulemper argumentet ditt.

Jeg snakket om meg selv og mine behov. Er det ikke det som setter premisser for mine bilkjøp? Og jeg er nok ganske representativ for en som bor utenfor de store byene som Oslo. Hvem mener du bør sette premissene for debatten? Det er velkjent at WLTP rekkevidde gjelder for nye biler under forhold tilsvarende norske sommerhalvår.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (14 minutter siden):

Jeg snakket om meg selv og mine behov. Er det ikke det som setter premisser for mine bilkjøp?

Jeg synes dine behov er urimelige. Som nevnt tidligere så er det ikke min jobb å forsøke å presse en elbil inn i din livssituasjon, men jeg kan som sagt påpeke at dine krav er urimelige og urealistiske, og kan derfor ikke projiseres over på Ola Nordmann. Jeg anerkjenner at du er misfornøyd, og at du sikkert har din grunn til å være det. Jeg tror bare ikke det er særlig mange andre, spesielt ikke elbileiere, som har forståelse.

Premisset jeg gikk etter var at artikkel sa e-C4 hadde 242 km på vinterstid, og at vi rundet den ned til 200 km for marginer. En annen ting som ikke blir tatt i betraktning er at samme personen som hadde stusset over dette kunne kjøpt seg en Hyundai Kona i stedet og har 415 km rekkevidde på vinteren, siden det er ingen som tvinger noen til å kjøpe en e-C4 om man er i tvil om rekkevidden er tilstrekkelig til hypotetiske Norgesturer på vinteren, uten ladestopp.

Sitat

Og jeg er nok ganske representativ for en som bor utenfor de store byene som Oslo.

Nå bor ikke jeg heller i en stor by som Oslo, men siden din representative person ikke klarer seg med en bil som kan kjøre halve Norge på tvers så må det virkelig være øde der du bor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (29 minutter siden):

Absolutt. Denne bilen dekker fint behovet for en bil nr 2 på sentrale Østlandet, byområdene på Vestlandet, mm. Folk flest i dette området burde nok heller byttet ut bil nr 2 med kollektivtransport. Dvs bruk av denne bilen som bil nr 2 er ikke spesielt miljøvennlig.

For egen del så velger jeg å kalle den bilen jeg bruker mest fo bil nr.1, og bil nr. 2 er den jeg har behov for en sjelden gang. Det er en leiebil eller et familiemedlem sin bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Jeg synes dine behov er urimelige.

Tja, de er hvert fall representative for meg, og de styrer hva jeg kjøper. De er nok også relativt representative for andre fra området der jeg bor og andre jeg kjenner fra tilsvarende steder. Det er dermed vanskelig å kommentere din påstand om et urimelig bilbehov. Hva er grunnlaget for å påstå noe slikt?
 

Skal en være realistisk så finnes det nok ikke noe typisk gjennomsnittlig bilbehov. Hva er trenger avhenger av hvor en bor, klima, jobb, fritidsaktiviteter, livsfase, familieliv, antall biler i husholdningen, mm. Noen variable er områdeavhengige, andre ikke.
 

Jeg vil nok mer hevde at det er urimelig ut fra et miljøperspektiv å anskaffe en elbil til kortkjøring istedenfor å bruke kollektivtransport.

 

(Heldigvis for meg og andre så er det nok bare et spørsmål om tid før det kommer et større antall elbiler med bedre rekkevidde. Noen er allerede i salg).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (44 minutter siden):

Når det er kalt om vinteren, bilen lastet og veien går oppover så blir bilens rekkevidde ikke 350 km (wtlp) men snarere 150-200 km. Jeg kjører ofte så langt, og en bil må med god margin kunne greie håndtere dette. Nåde når den er ny og når batteriet er svekket etter 5-10 år.

Det finnes en rekke elbiler på markedet som klarer kriteriet ditt om 350 km om vinteren med last og oppoverbakke.  Håper du finner en som passer de resterende kriteriene dine også. Hvis ikke så kan du vurdere om ladepause på langtur virkelig er så ille at du vil unngå det til tross for alle de andre fordelene som følger med elbiler. Jeg vet at elbil ikke passer absolutt alle ennå, men det blir heldigvis bedre år for år. Det finner stadig flere ut. I 2019 kunne man ikke lade 44% av de nye bilene som ble solgt det året. I 2020 hadde tallet sunket helt til 26%. Mon tro hva det blir i år? Poenget er at de aller fleste og stadig flere finner en ladbar bil som passer dem. Det håper og tror jeg du også vil finne.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnlaget for å påstå noe slikt?

Statistikk og erfaring.

TorHansen skrev (2 minutter siden):

Skal en være realistisk så finnes det nok ikke noe typisk gjennomsnittlig bilbehov. Hva er trenger avhenger av hvor en bor, klima, jobb, fritidsaktiviteter, livsfase, familieliv, antall biler i husholdningen, mm. Noen variable er områdeavhengige, andre ikke.

For hverdagslig bruk så er det ingen tvil om at hvilken som helst elbil produsert de siste 10 årene skal kunne dekke behovet ditt.

Problemet med elbil er nesten alltid bare lengre turer, enten disse er rutinemessige eller spontane. Selv med ei hytte på fjellet så er det sjeldent slik at man rett ut kan si at en elbil-modell vil være et problematisk valg, og e-C4 faller langt utenfor den problemstillingen, da man skal ha god dekning av hyttefelt og hurtigladere med 200 km worst-case-scenario rekkevidde.

TorHansen skrev (7 minutter siden):

(Heldigvis for meg og andre så er det nok bare et spørsmål om tid før det kommer et større antall elbiler med bedre rekkevidde. Noen er allerede i salg).

Hvor lang rekkevidde føler du at du trenger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det finnes en rekke elbiler på markedet som klarer kriteriet ditt om 350 km om vinteren med last og oppoverbakke.  

Neste bil blir nok en ren elbil ja (hybrid i dag), Heldigvis har stadig flere biler en mer akseptabel batterikapasitet / rekkevidde. Citroën e-c4 så flott veldig ut, men rekkevidden / batterikapasiteten er dessverre for dårlig for meg. Det var synd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...