Gå til innhold

Langtur i kulda med Citroën ë-C4 er risikosport. Bilen driver med rekkevidde­gjetting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Veldig informativt for oss som verdsetter at transportetapper i det minste er en svært komfortabel kjøreopplavelse. Så lurer jeg på om ikke observasjonen av at oppgitt rekkevidde faller mye raskere enn batteriprosenten kan forklares med at "rekkevidde" er ment som avstand til anbefalt ladestopp, og ikke tomt batteri. Jeg tipper at den praktiske anvendbare batterikapasiteten på alle biler ligger på ca. 2/3 av opgitt. Da kan Citroen ha lagt inn en "reserve" på batteriet så kan man i prinsipp nyte kjøreturen og forholde seg til når man blir anbefalt ta en lade-kaffe.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (1 time siden):

Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda.

Jeg tror det hadde vært mulig å bygge el-biler til langturer i vinterkulde om mange nok hadde bruk for akkurat dette. GM er muligens de som har en stor nok kundegruppe med et slikt behov, og fra 2035 skal de bygge kun ei-biler. Det kommer en GM-truck til våren som er myntet på det de kaller "lifestyle-buyers".

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det hadde vært mulig å bygge el-biler til langturer i vinterkulde om mange nok hadde bruk for akkurat dette. GM er muligens de som har en stor nok kundegruppe med et slikt behov, og fra 2035 skal de bygge kun ei-biler.

Det finnes, drar henger, har rekkeviddeforlenger osv...

ref https://www.bos.no/personbil/mercedes-benz/gle/plug-in-hybrid/?gclid=EAIaIQobChMIrbOVkLvD7gIVVOmyCh2BMwByEAAYAiAAEgKaYvD_BwE

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

En Hummer fra GMC til neste år..

Man får vel håpe den minner mest om H1 og ikke den kjerringbilen H2. Og joda, gjærne med «Russisk» inspirert elektronikk..., som i Lada NIVA (jfr Diva)

 

For ka i helvete skal man med infoteinment, har ikke folket råd til reise TV som kan plugges inn, så laver.

 

Fargelagt, selvsagt: https://www.youtube.com/watch?v=hlB8CizMz8E

Og uten: 

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (50 minutter siden):

Kan ikke fatte og begripe at bilprodusenter tror det er lurt å lage biler med så små batteri. De er kun egnet som bil nummer to og til noe mer kjøring om sommeren.

Jeg er ganske sikker på at de aller fleste klarer seg godt med ca. 300km, så da handler om pris og salgsvolum. Renault Zoe er vel mestselgende i Europa?

En annen faktor kan være at hydrogenbrenselcelle el- som det mest effektive, så det er nok et tidsspørmål før disse bilene kommer som alternativ til store, tunge batterier. Europa inkl. Danmark bygger jo ut for hydrogen også. Effetiv ladetid er jo summen av kø-tid og ladetid.

Endret av NERVI
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Ja, 150 km/t blir alt for snaut på vinterføre. Burde absolutt kunne kjørt såpass med campingvogn. Bare å kjøre i pressa med en gang når den ikke klarer det.

Hvorfor ikke langs Mjøsa, med sykkel og fryseskap på taket.

Ahh, eg greide bare 145 km/t med en 1,9 liter bensiner (knapt 100 på stigning, med 400 kg i bil og 60 på taket) 1987 mod, men tanken holdt fra Bø til Vinstra (trur eg tanket på Otta men huskerikke da det har gått en over generasjon)

 

Var en vennetjeneste, for Opel kadetten på 1,0 liter 1972 modell hadde jo ikke lov å drage vogn på 1 000 kg med rusk og rask som gav + 250. Joda han greide å følge, låg bak.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden):

Man får vel håpe den minner mest om H1 og ikke den kjerringbilen H2. Og joda, gjærne med «Russisk» inspirert elektronikk..., som i Lada NIVA (jfr Diva)

 

For ka i helvete skal man med infoteinment, har ikke folket råd til reise TV som kan plugges inn, så laver.

 

Fargelagt, selvsagt: https://www.youtube.com/watch?v=hlB8CizMz8E

Og uten: 

 

 

En av favorittlåtene!

Ellers så er det to typer elektronikk; den som feiler eller funker under reelle forhold. Rør tåler EMP

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (57 minutter siden):

En av favorittlåtene!

Ellers så er det to typer elektronikk; den som feiler eller funker under reelle forhold. Rør tåler EMP

Ja, kansje blandt topp 10, filmen teller og.

 

Betyr EMP midlertidig mykje effekt, men rør er jo dyrt. Bruker strøm og må støvsuges årlig.

Ser jo at dei som har særlig evne / intresse for musikk bruker gamle greier. Eg har mistet endel hørsel, og ja da hører man forskjell....

Men ofte blir jo uttalelsen som å kjøpe ny skjerm over internett, man legg til hva man har opplevt. Som er rett nok på et slags.

 

Denne filmen er fin, og musikken mer en god nok:

https://www.youtube.com/watch?v=SgXSomPE_FY

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (2 timer siden):

Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda.

Er det noen nye elbiler i dag, jeg ser bort i fra knøttsmå bybiler, som ikke klarer minst 130 km/t? Min Leaf 2014 klarer 140 km/t. Noe mer enn det anser i hvertfall jeg som totalt unødvendig med dagens batteristørelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (3 timer siden):

Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda.

Etter å ha kjørt el bil i over 7 år så kan jeg berolige deg dersom du går for en av de dyrere modellen. Jeg har stått i ladekøer 4 ganger på de 7 årene. Stort sett er bilen alltid klar med full "tank". Ladetid har aldri blitt problematisk eller plagsom.

Men dersom en ikke bor med tilgang til egen lading så ville jeg tenkt meg nøye om. Det er også andre begrensinger, drar en campingvogn, hestehenger eller andre tunge tilhengere regelmessig så er ikke elbil alternativet enda. 

Men at denne er ubrukelig er bare tullprat. Den er kanskje ubrukelig for deg. Denne bilen dekker nok behovet for svært mange.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...