Redaksjonen. Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Langtur i kulda med Citroën ë-C4 er risikosport. Bilen driver med rekkeviddegjetting Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda. 5 Lenke til kommentar
Dovakin Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Helt idiotisk å skjule hvilken effekt den lader med og batteristatus i prosent. Mye sånt tull som VW også har begynt med. 8 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Veldig informativt for oss som verdsetter at transportetapper i det minste er en svært komfortabel kjøreopplavelse. Så lurer jeg på om ikke observasjonen av at oppgitt rekkevidde faller mye raskere enn batteriprosenten kan forklares med at "rekkevidde" er ment som avstand til anbefalt ladestopp, og ikke tomt batteri. Jeg tipper at den praktiske anvendbare batterikapasiteten på alle biler ligger på ca. 2/3 av opgitt. Da kan Citroen ha lagt inn en "reserve" på batteriet så kan man i prinsipp nyte kjøreturen og forholde seg til når man blir anbefalt ta en lade-kaffe. Endret 30. januar 2021 av NERVI 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Ville valgt 185/70 dekk på stålfelger. Bedre komfort, sikrere, lettere, lengre rekkevidde og prisavslag. Endret 30. januar 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Populært innlegg Dr.B Skrevet 30. januar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2021 Hans Reier Sigmond skrev (1 time siden): Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda. Det er sånne som deg som er grunnen til at vi fremdeles kan kjøpe rimelige elbiler. Jeg håper dere kjemper med nebb og klør til the bitter end, slik at vi andre har lav til ingen mva helt frem til 2025. 13 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Hans Reier Sigmond skrev (1 time siden): Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda. Jeg tror det hadde vært mulig å bygge el-biler til langturer i vinterkulde om mange nok hadde bruk for akkurat dette. GM er muligens de som har en stor nok kundegruppe med et slikt behov, og fra 2035 skal de bygge kun ei-biler. Det kommer en GM-truck til våren som er myntet på det de kaller "lifestyle-buyers". Endret 30. januar 2021 av NERVI Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) NERVI skrev (7 minutter siden): Jeg tror det hadde vært mulig å bygge el-biler til langturer i vinterkulde om mange nok hadde bruk for akkurat dette. GM er muligens de som har en stor nok kundegruppe med et slikt behov, og fra 2035 skal de bygge kun ei-biler. Det finnes, drar henger, har rekkeviddeforlenger osv... ref https://www.bos.no/personbil/mercedes-benz/gle/plug-in-hybrid/?gclid=EAIaIQobChMIrbOVkLvD7gIVVOmyCh2BMwByEAAYAiAAEgKaYvD_BwE Endret 30. januar 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 minutt siden): Det finnes, drar henger, har rekkeviddeforlenger osv... ref https://www.bos.no/personbil/mercedes-benz/gle/plug-in-hybrid/?gclid=EAIaIQobChMIrbOVkLvD7gIVVOmyCh2BMwByEAAYAiAAEgKaYvD_BwE En Hummer fra GMC til neste år.. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) NERVI skrev (1 time siden): En Hummer fra GMC til neste år.. Man får vel håpe den minner mest om H1 og ikke den kjerringbilen H2. Og joda, gjærne med «Russisk» inspirert elektronikk..., som i Lada NIVA (jfr Diva) For ka i helvete skal man med infoteinment, har ikke folket råd til reise TV som kan plugges inn, så laver. Fargelagt, selvsagt: https://www.youtube.com/watch?v=hlB8CizMz8E Og uten: Endret 30. januar 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Kan ikke fatte og begripe at bilprodusenter tror det er lurt å lage biler med så små batteri. De er kun egnet som bil nummer to og til noe mer kjøring om sommeren. 1 Lenke til kommentar
Fritz Erik Pettersen Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Dette er et umodent produkt for spesielt interesserte. Dagens teknologi er ikke egnet til å erstatte kjøretøy med forbrenningsmotor fullt ut. 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) TorHansen skrev (50 minutter siden): Kan ikke fatte og begripe at bilprodusenter tror det er lurt å lage biler med så små batteri. De er kun egnet som bil nummer to og til noe mer kjøring om sommeren. Jeg er ganske sikker på at de aller fleste klarer seg godt med ca. 300km, så da handler om pris og salgsvolum. Renault Zoe er vel mestselgende i Europa? En annen faktor kan være at hydrogenbrenselcelle el- som det mest effektive, så det er nok et tidsspørmål før disse bilene kommer som alternativ til store, tunge batterier. Europa inkl. Danmark bygger jo ut for hydrogen også. Effetiv ladetid er jo summen av kø-tid og ladetid. Endret 30. januar 2021 av NERVI 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 30. januar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Hans Reier Sigmond skrev (2 timer siden): Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Ja, 150 km/t blir alt for snaut på vinterføre. Burde i hvert fall klart 180 km/t med campingvogn tur-retur Oslo-Bergen i -30°C uten pissepause. Bare å kjøre i pressa med en gang når den ikke klarer det. Endret 30. januar 2021 av Simen1 11 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Simen1 skrev (31 minutter siden): Ja, 150 km/t blir alt for snaut på vinterføre. Burde absolutt kunne kjørt såpass med campingvogn. Bare å kjøre i pressa med en gang når den ikke klarer det. Hvorfor ikke langs Mjøsa, med sykkel og fryseskap på taket. Ahh, eg greide bare 145 km/t med en 1,9 liter bensiner (knapt 100 på stigning, med 400 kg i bil og 60 på taket) 1987 mod, men tanken holdt fra Bø til Vinstra (trur eg tanket på Otta men huskerikke da det har gått en over generasjon) Var en vennetjeneste, for Opel kadetten på 1,0 liter 1972 modell hadde jo ikke lov å drage vogn på 1 000 kg med rusk og rask som gav + 250. Joda han greide å følge, låg bak. Endret 30. januar 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden): Man får vel håpe den minner mest om H1 og ikke den kjerringbilen H2. Og joda, gjærne med «Russisk» inspirert elektronikk..., som i Lada NIVA (jfr Diva) For ka i helvete skal man med infoteinment, har ikke folket råd til reise TV som kan plugges inn, så laver. Fargelagt, selvsagt: https://www.youtube.com/watch?v=hlB8CizMz8E Og uten: En av favorittlåtene! Ellers så er det to typer elektronikk; den som feiler eller funker under reelle forhold. Rør tåler EMP 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) NERVI skrev (57 minutter siden): En av favorittlåtene! Ellers så er det to typer elektronikk; den som feiler eller funker under reelle forhold. Rør tåler EMP Ja, kansje blandt topp 10, filmen teller og. Betyr EMP midlertidig mykje effekt, men rør er jo dyrt. Bruker strøm og må støvsuges årlig. Ser jo at dei som har særlig evne / intresse for musikk bruker gamle greier. Eg har mistet endel hørsel, og ja da hører man forskjell.... Men ofte blir jo uttalelsen som å kjøpe ny skjerm over internett, man legg til hva man har opplevt. Som er rett nok på et slags. Denne filmen er fin, og musikken mer en god nok: https://www.youtube.com/watch?v=SgXSomPE_FY Endret 30. januar 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Hans Reier Sigmond skrev (2 timer siden): Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda. Er det noen nye elbiler i dag, jeg ser bort i fra knøttsmå bybiler, som ikke klarer minst 130 km/t? Min Leaf 2014 klarer 140 km/t. Noe mer enn det anser i hvertfall jeg som totalt unødvendig med dagens batteristørelse. 3 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Hans Reier Sigmond skrev (3 timer siden): Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda. Etter å ha kjørt el bil i over 7 år så kan jeg berolige deg dersom du går for en av de dyrere modellen. Jeg har stått i ladekøer 4 ganger på de 7 årene. Stort sett er bilen alltid klar med full "tank". Ladetid har aldri blitt problematisk eller plagsom. Men dersom en ikke bor med tilgang til egen lading så ville jeg tenkt meg nøye om. Det er også andre begrensinger, drar en campingvogn, hestehenger eller andre tunge tilhengere regelmessig så er ikke elbil alternativet enda. Men at denne er ubrukelig er bare tullprat. Den er kanskje ubrukelig for deg. Denne bilen dekker nok behovet for svært mange. 6 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 TorHansen skrev (1 time siden): Kan ikke fatte og begripe at bilprodusenter tror det er lurt å lage biler med så små batteri. De er kun egnet som bil nummer to og til noe mer kjøring om sommeren. Når var sist gang du kjørte 350 km? 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå