Gå til innhold

Hvordan bli kvitt spam?

^fmj

Anbefalte innlegg

Jeg har den senere tiden plutselig begynt å få mange e-poster hver dag som tilbyr ulike produkter eller typisk vinn en iPhone 12 etc. Alle produktene selges i Norge, finner lett frem til produsent etc. Det er mye fra Vitamail, men det står presisert at det ikke er de som sender e-posten, men en tredjepart.

Det er også en unsubscribe-link i e-posten, men den har jeg ikke brukt. Linken går til: Scamadviser - europ-norway.xyz - Typisk på slutten av linken står det enten DNB, Netonnet, Elkjøp etc.

E-postene er sendt fra ulik adresse hver gang som består av en masse jibberish, flere kommer opp som [email protected]. Alle blir også flagget, som er en funksjon i Outlook for å merke viktige e-poster. Jeg har flyttet kontinuerlig til søppelpostmappen og blokkert avsender, uten at det ser ut til å fungere.

Fikk også flere e-poster som inneholdt avmeldingslink til en annen side, har glemt adressen. Denne siden hadde bra rating på Scamadviser, jeg tok ikke sjansen på å legge inn e-posten min der, men etter at jeg sjekket den ut har jeg ikke mottatt noen e-poster med reklame som inneholder en link som leder til nevnte side.

Tips?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er du nok trolig ikke herre over - selv om du er aldri så forsiktig med å utlevere epostadresse.

Det er sånn at alle og enhver som måtte ha din epostadresse i sin kontaktinformasjon - uansett om det er firma eller privatperson - kan risikere at uvedkommende får tilgang, som oftest gjennom ondartet programvare. Da vil desverre epostadressene som samles opp ha relativt stor verdi på det svarte markedet fordi adressene som regel er gyldige.

Dette er en av svakhetene med epost.

Lenke til kommentar

Ser at nevnte e-post kommer opp på Cit0day når jeg legger den inn på haveibeenpwned. November 2020, det stemmer bra med da jeg begynte å få disse e-postene.

Ser Outlook i nettleseren har en egen "stopp abonnement" link, tryggere å bruke den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...