Gå til innhold

Surround forsterker og høyttalere

Anbefalte innlegg

Hei, hvordan er det å bruke en surround forsterker med kun front høytalere? (Vanlig stereo)

(I "gamle" dager måtte man aldri finne på å fyre opp ampen, uten å koble til høytalere på utgangene)

Er det noe elektronikk som sjekker hvilke utganger som skal aktiviseres? Så man ikke griller utgangene som ikke er koblet til.

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ikke så gammelt, men trodde ikke det var helt sunt å la en vanlig stereo forsterker stå på, uten å ha koblet til høytalere. Min gamle Denon fra 80 tallet har en form for rele som slår inn etter noen sekunder, men det er vel bare en form for soft start og evt. DC beskyttelse. Mulig jeg tar feil. Derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Softstart er ikke uvanlig i dagens produkter heller, siden bl.a. automatene er mye mere følsomme på strømtrekk enn de gamle krussikringene og det skal ikke store forsterkeren til før automatene går. Relé på utgangene er også vanlig da det kan komme DC til å begynne med før kretsløpene har fått startet helt opp og slås av. Til og med min AV-prosessor forsinker utgangene noen sekunder før den sender signal til effektforsterkeren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...