TKarlsen85 Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Samboeren har en Opel Astra, 2011 modell, diesel. I det siste har bilen begynt å oppføre seg rart. Den hoster og går veldig ujevnt på tomgang. Det er vanskelig å få opp turtallet. Den holder igjen, hoster og "hakker" + mye røyk. Ved kjøring holder den godt igjen ved 2-3000 RPM, man må liksom tråkke gassen i bunn for at den skal komme seg og få opp turtallet mer. På høyere turtall går den 90% normalt. Trenger tips til hva som kan være galt. Skal ta diagnose på bilen til uka Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Kan være lekk i en dyse. Men umulig å si sikkert uten diagnose. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Noe eksoslukt av den når den står på tomgang? Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Høres veldig ut som coil eller tennplugg. Men det kan være så mangt, så helt meningsløst og gjette. Du må få tatt en diagnose/lest ut feilkoder. Eneste måten og finne ut av det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 14 minutes ago, CetOr said: Høres veldig ut som coil eller tennplugg. I en diesel? 1 Lenke til kommentar
TKarlsen85 Skrevet 29. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2021 Corp Por skrev (3 timer siden): Noe eksoslukt av den når den står på tomgang? Nja, usikker på om det er eksoslukt. Men det er noe som lukter noe spesielt der nå... Lenke til kommentar
TKarlsen85 Skrevet 29. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2021 Feil på en tennplugg ja.. Trokke det er så mye feil med deler bilen ikke har! Sitter her og tenker på EGR ventilen. Bilen er mye dau kjørt. Små turer. Hatt flere feilmeldinger på partikkelfilteret, men har klart å få blåst ut det med hard kjøring. Kan enten EGR eller partikkelfilteret tulle til? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Er det katalysator på den? Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Så ikke at det stod diesel 😬 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Førsteinntrykk er fuskete EGR Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 CetOr skrev (31 minutter siden): Så ikke at det stod diesel 😬 Hæ? Er det relevant? Lenke til kommentar
TKarlsen85 Skrevet 30. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2021 Mekker`n skrev (1 time siden): Førsteinntrykk er fuskete EGR Jeg holder også en finger på tullete EGR. Har opplevd det på en annen bil i familien. Den også holdt igjen og gikk rart inntil et hvis turtall. Vurderer å skru av ventilen og rense den, hvis det lar seg gjøre Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Ja prøv å rens den. Du finner sikkert en guide på youtube. Lenke til kommentar
TKarlsen85 Skrevet 31. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2021 Har begynt sånn smått nå. EGR ventilen er ute. Den var så klart full av sot. Er også mye sot i innsuget. Så jeg skal få tatt av gasspjeldet og det jeg får av innsuget og rense det. Innsug slangen inn på gasspjeldet var også løs. Så der har den fått falsk luft. Håpe rens av deler + ny slange klemme gjør susen. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 TKarlsen85 skrev (7 minutter siden): Innsug slangen inn på gasspjeldet var også løs. Så der har den fått falsk luft. Håpe rens av deler + ny slange klemme gjør susen. Der har du nok funnet problemet, turbo og løse slanger er ikke akkurat ideelt. Lenke til kommentar
TKarlsen85 Skrevet 31. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2021 Men kan en løs slange gjøre at motoren har en hard og stygg gange på tomgang? Motoren lager en slags kakle lyd. Lenke til kommentar
TKarlsen85 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2021 Har fått satt bilen sammen nå. EGR ventilen var full av sot og hadde satt seg. Fikk rengjort den og satt bilen sammen. Den startet opp, men går fortsatt dårlig. Går fint på tomgang, men holder igjen og går dårlig da man kjører. Fra null respons fra gasspedal til full fart. Sjekket opp med diagnose og det viser seg at DPF er 96% tett, og regenerering stopper på 37%. Kjørte et godt stykke. Klarer ikke å rense seg selv. Så er vel inn med nytt DPF vel? Eller kan det renses på en måte? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Tror det finnes noen verksteder som driver med DPF-rens. Lenke til kommentar
TKarlsen85 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2021 sedsberg skrev (33 minutter siden): Tror det finnes noen verksteder som driver med DPF-rens. Ja, er i kontakt med et nå. Så får vi bare håpe de får fikset det Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Holder nok å kjøre en tvungen regenerering. Bør sjekke motorolja så den ikke er full av diesel hvis bilen selv har prøvd å regenerere systemet flere ganger!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå