Seen Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Har to hus jeg gjerne skulle fått lagt nettverkskabel mellom. De ligger ca 500 meter fra hverandre, og det ene huset mottar fiber fra internettleverandøren. Det andre huset ligger ganske ulendt til, og de gir meg et veldig dyrt tilbud om å strekke fiberen videre opp til hus nr 2. Lurer på om dette går an å gjøre selv på en eller annen måte? Har skjønt det sånn at kobberkabler ikke videreformidler signal over ca 100 meter. Tenkte å grave ned kablene selv hvis det er mulig å finne en løsning på dette. Trådløs sendere er nok ikke aktuelt da det er en del skog der. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Media convertere er ikke så dyre, men du må fremdeles legge fiber. Vet ikke om man få kjøpt 500 meter ferdig terminert. https://www.dustinhome.no/product/5011132516/mc200cm 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 (endret) Du får 500m fiber ferdig terminert for kr 9.000,- fra ebay.. Og fiberkonverter (2 stk) for kr 140,-.. (Første jeg fant, kjapt søk..) Glemte å ta med at jeg har kjøpt dette selv for å ha fiber til min frittstående garasje, kjøpte en ferdig terminert fiberkabel på 30 meter. Funker helt greit, men maks 100Mbs med de rimelige konverterne jeg bruker da.. Endret 29. januar 2021 av Woff 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Woff skrev (5 minutter siden): Du får 500m fiber ferdig terminert for kr 9.000,- fra ebay.. Og fiberkonverter (2 stk) for kr 140,-.. (Første jeg fant, kjapt søk..) Glemte å ta med at jeg har kjøpt dette selv for å ha fiber til min frittstående garasje, kjøpte en ferdig terminert fiberkabel på 30 meter. Funker helt greit, men maks 100Mbs med de rimelige konverterne jeg bruker da.. Man må jo legge den i rør hvis man graver den ned, da er ferdig terminert veldig upraktisk 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg brukte 20mm plastrør og det gikk veldig bra.. Dro etter en cat6 kabel i samme rør (som er den som brukes!) og gravde ned det hele.. 🙂 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Men 500m blir noe helt annet, dog vil han grave selv så vil jeg tro fiberleverandøren holder rør og blåser fiber til huset uten noe problem. 1 Lenke til kommentar
bmork Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 34 minutes ago, agvg said: Man må jo legge den i rør hvis man graver den ned, da er ferdig terminert veldig upraktisk MÅ ikke nødvendigvis ha rør. Du får pre-terminerte utendørskabler som tåler en trøkk F.eks.https://www.fs.com/de-en/products/70220.html Trekkeøye er heller ikke så dumt forresten. Kabelen skal jo inn i et hus i begge ender. Da er det greit å kunne dra den gjennom noen meter rør. 500 meter graving høres ut som den største utfordringen. Og kanskje å bestille riktig lengde. Du vil jo helst at kabelen rekker helt inn i husene i begge ender. Ville nok helgardert og heller spandert på noen titalls meter ekstra i en nedgravd kveil ved det ene huset. Tror kanksje også jeg ville spandert på to par eller mer, i tilfelle noen plutselig finner på noen annet de trenger kabel til. Koster veldig lite ekstra i forhold til jobben. Men det er jo også mulig at det går an å diskutere med fiberselskapet. Mistenker at deres høye pris primært skyldes gravingen. Hvis du kan deale å gjøre den selv, så burde prisen bli mer spiselig. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Du graver ikke 500m uten og legge rør, hvis man graver selv så tror jeg ikke det er noe problem og få fiber, fiber er skikkelig billig pr meter når vi snakker om slike kundekabler, 500m er ikke rare kostnaden når man kjøper inn milevis med kabel om gangen. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Og det koster jo ikke all verden og få sveist på fiberhaler, er jo bare noen minutters jobb hvis alt er klart ellers. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Microfiber med 4 fibre koster litt over 5kr pr M og den prisen er nok antagelig svindyr vs det de som handler stort får. 1 Lenke til kommentar
bmork Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 3 hours ago, agvg said: Du graver ikke 500m uten og legge rør, hvis man graver selv så tror jeg ikke det er noe problem og få fiber, fiber er skikkelig billig pr meter når vi snakker om slike kundekabler, 500m er ikke rare kostnaden når man kjøper inn milevis med kabel om gangen Absolutt enig! Beklager hvis det ikke kom klart fram. Jeg mente å kommentere på det at man MÅ legge i rør når forslaget var pre-terminert. Det er ingen tvil om at det er LURT å legge rør. Det er definitivt gravingen som er den store kostnaden i prosjektet,og røret sikrer at den ikke er bortkastet. Derfor også forslaget om at OP bør diskutere dette med internett-leverandør en runde til, siden man kan mistenke at de ikke forstod at gravingen skulle gjøres som egeninnsats. Eller avtale blåsing og sveising av fiber direkte med en fiber-installatør dersom internett-leverandøren fremdeles ikke gir en OK pris. Skulle prosjektet likevel ende opp med pre-terminert fiber, så legg for all del rør samtidig når det først graves. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå