Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvangsfullbyrdelsesloven §11-50 - Tvangssalg med konsesjonsverdi

Gjest b0361...f00

Anbefalte innlegg

Gjest b0361...f00

Hei.
Kjenner noen som skal by på et gårdsbruk som selges på tvangssalg.
Det er oppgitt en høyeste konsesjonsverdi.

Vi forventer at flere kommer til å by på høyeste konsesjonsverdi!

I Tvangsfullbyrdelsesloven §11-50, 2. ledd står følgende:

Saksøkeren skal deretter oppfordres til å begjære et eller flere av budene stadfestet. § 11-28 annet til fjerde ledd gjelder tilsvarende. I forhold til § 11-28 annet ledd første punktum skal av flere like bud det først avgitte anses som det høyeste med mindre budet svarer til en høyeste lovlig pris.

**

Hva betyr dette i praksis? Er konsesjonsverdien høyeste lovlig pris ? (i såfall er begge budene like)
Hvordan og hvilke kriterier bruker tingretten i så fall til å velge mellom 2 like bud ?
**
Håper noen har et godt svar!
Alternativt har et tips til noen vi kan kontakte for å sjekke ut dette.

Anonymous poster hash: b0361...f00

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvangsfullbyrdelsesloven § 11-50 gjelder kun ved auksjonssalg. Annet ledd etablerer at saksøker må ha saklig grunn for å stadfeste et bud som ikke er høyeste bud. Ved flere like bud skal det første budet anses som høyeste bud. Det vil si at hvis 3 personer har lagt inn bud som er like, i rekkefølgen A, B, og så C, og ingen har et høyere bud, må saksøker ha saklig grunn til å forbigå A. 

Prinsippet om "første bud blant likemenn" gjelder imidlertid ikke hvis man har nådd maksimale lovlige pris. Da står saksøker fritt til å velge blant alle som har lagt inn bud som tilsvarer maksimal konsesjonsverdi. 

Dette gjelder også ved medhjelpersalg, hvor saksøker etter tvangsfullbyrdelsesloven § 11-28 står fritt til å velge mellom de som har gitt like bud, men må ha saklig grunn for å velge et bud som er lavere. 

Saksøkeren står fritt (relativt - han kan ikke diskriminere basert på f.eks. hudfarge, religion, alder, eller andre forhold) til å velge blant budene. Han kan også overlate valget til tingretten. Profesjonelle kreditorer legger som regel vekt på hvilken sikkerhet som er stilt og hvor raskt oppgjøret kan gjennomføres, altså andre aspekter av budet enn bare pris. 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (19 minutter siden):

Tvangsfullbyrdelsesloven § 11-50 gjelder kun ved auksjonssalg. Annet ledd etablerer at saksøker må ha saklig grunn for å stadfeste et bud som ikke er høyeste bud. Ved flere like bud skal det første budet anses som høyeste bud. Det vil si at hvis 3 personer har lagt inn bud som er like, i rekkefølgen A, B, og så C, og ingen har et høyere bud, må saksøker ha saklig grunn til å forbigå A. 

Prinsippet om "første bud blant likemenn" gjelder imidlertid ikke hvis man har nådd maksimale lovlige pris. Da står saksøker fritt til å velge blant alle som har lagt inn bud som tilsvarer maksimal konsesjonsverdi. 

Dette gjelder også ved medhjelpersalg, hvor saksøker etter tvangsfullbyrdelsesloven § 11-28 står fritt til å velge mellom de som har gitt like bud, men må ha saklig grunn for å velge et bud som er lavere. 

Saksøkeren står fritt (relativt - han kan ikke diskriminere basert på f.eks. hudfarge, religion, alder, eller andre forhold) til å velge blant budene. Han kan også overlate valget til tingretten. Profesjonelle kreditorer legger som regel vekt på hvilken sikkerhet som er stilt og hvor raskt oppgjøret kan gjennomføres, altså andre aspekter av budet enn bare pris. 

Megler nevnte at loddtrekning kunne være metoden som ble brukt. Det høres nesten litt skremmende ut 🙈

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei Hiver meg på her!

Jeg har lagt inn bud på et småbruk, det er maks konsesjonspris som er bindene fra kommunen.

Jeg har lagt meg eksakt på dette så da sier megler at de trenger kun 1 visning. Men hun sier også at det da blir loddtrekning visst flere byr samme takst. Megler mener også dette er mest rettferdig. Jeg er enig det i mange tilfeller men i dette tilfellet er det snakk om en litt spesial gård med planter og bær som det kun er jeg som har hatt opplæring etc med eier. Har også avtale med selger om kjøp, men siden det ende med tvangssalg er eier totalt ute av bilde. Er det mulig å påvirke om det blir loddtrekning eller skjønn ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
krikkert skrev (På 29.1.2021 den 15.57):

Hei Krikkert

Håper du kan hjelpe meg her! I mitt tilfelle velger saksøker og medhjelper å bruke tingretten til å stadfeste bud. Det er 3 like bud (maks konsesjon pris) mitt bud er 3 uker før de neste 2 budene, jeg har også sendt inn 3 brev sammen med bud. Er det noen regler på hvordan tingretten skal stadfeste bud nå ? Eller blir det brukt skjønn ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...