Gå til innhold

Starte AS med midler fra firma?

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag et NUF-selskap, og har tenkt til å opprette at AS i tillegg (skal ikke ha noe med hverandre å gjøre). Er det ok å benytte midler fra NUF-selskapet til å opprette AS (aksjekapital)? 
Tenker da å benytte NUF som en slags investor i det nye selskapet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe i norske regler i veien for at et NUF er eier av et AS. Men hvis det utenlandske foretaket går overende mister du begge selskapene. 

Gitt hvor fleksibelt det er å ta ut penger fra de fleste utenlandske selskapstyper som vanligvis registreres som NUF, så ville jeg vurdert å ta ut minimum aksjekapital som utbytte (dvs - nok til at du sitter igjen med minstekapital etter skatt) og eid ASet selv. Hvis selskapene ikke skal ha noe med hverandre å gjøre er det risikabelt at det ene eier det andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (36 minutter siden):

Det er ikke noe i norske regler i veien for at et NUF er eier av et AS. Men hvis det utenlandske foretaket går overende mister du begge selskapene. 

Gitt hvor fleksibelt det er å ta ut penger fra de fleste utenlandske selskapstyper som vanligvis registreres som NUF, så ville jeg vurdert å ta ut minimum aksjekapital som utbytte (dvs - nok til at du sitter igjen med minstekapital etter skatt) og eid ASet selv. Hvis selskapene ikke skal ha noe med hverandre å gjøre er det risikabelt at det ene eier det andre. 

Ok.
Hva om jeg står som eier, men NUF`et kun investerer i AS`et. Slik at NUF kun er som en investor i selskapet å regne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...