sedsberg Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 30%? omtrent 1/4? Bob bob... Det er ikke det _aller_ meste. Og er sikker på at det varierer stort siden noen klosser slites fortere enn andre og noen støver mer eller mindre enn andre. Den første linken sier ingenting om mengdene og den andre høres ut som en reklame for Porsche sine nye bremser. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 (endret) Kom igjen. Oversettelse: Porsche sier skivene står får det meste av bremsestøvet, og klossene bare står for 30%. Endret 5. februar 2021 av Lynxman Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Trenger nesten ikke bruke bremsene på veier med 2 felt i hver retning Er det bare 1 felt i hver retning så brukes bremsene mye mer 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Kommer an på... Hvis det holder seg til 4-felt (eller mer). Her nede har de fått det for seg at det er en kjempegod idé å veksle mellom 2-felt, 3-felt, 2-felt, 3-felt, 2-felt, 3-felt, 2-felt, 3-felt, 2-felt, 3-felt, 2-felt, 3-felt, 2-felt, 3-felt, 2-felt, 3-felt, 2-felt, 3-felt, 2-felt, 3-felt og 2-felt. Det blir masse aksellerasjon, forbikjøringer og så masse bremsing hver gang det går tilbake til enkelt-felt i hver retning når alle de som absolutt må kjøre forbi skal tilpasse avstandene igjen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 sedsberg skrev (50 minutter siden): Det blir masse aksellerasjon, forbikjøringer og så masse bremsing hver gang det går tilbake til enkelt-felt i hver retning når alle de som absolutt må kjøre forbi skal tilpasse avstandene igjen. Er det ikke bare å slippe gassen og så tar luftmotstanden seg av nedbremsningen? I stedet for x kW konstant får man kanskje 2x kW, 0 kW, 2x kW, 0 kW osv. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 3 hours ago, Simen1 said: Er det ikke bare å slippe gassen og så tar luftmotstanden seg av nedbremsningen? I stedet for x kW konstant får man kanskje 2x kW, 0 kW, 2x kW, 0 kW osv. Problemet er at folk flest er idioter så 20 personer skal forbi køen når det bare er plass til 5 før et felt forsvinner. Og prøver du å holde litt avstand så kommer det 10 til som må forbi. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Jeg ser folk bremser nederst i en bakke, når det kommer en oppoverbakke, og folk som bremser i oppoverbakker Med mindre bremselyset kommer på når de slipper gasspedalen... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 (endret) Mange nye biler, og spesielt el- og hybridbiler setter på bremselysa når en bremser slipper gassen. Også med cruise control. Edit: Derp! Endret 5. februar 2021 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 sedsberg skrev (6 timer siden): Mange nye biler, og spesielt el- og hybridbiler setter på bremselysa når en bremser slipper gassen. Også med cruise control. Edit: Derp! Bare om retardasjonen overstiger en viss prosent. Husker ikke grenseverdien, og orker ikke lete nå, men mener dette er felles regler på når bremselysene skal slå inn. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Poenget var bare at på "gamle" biler var bremselysa koblet direkte til en bryter på bremsepedalen. På nyere biler er de elektronisk styrt og det er derfor ikke noen indikasjon på om personen faktisk bremser eller ikke. Det kan like gjerne være cruise-kontrollen som bremser. 1 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Fluor1 skrev (På 28.1.2021 den 17.51): Tror du bør lese artikkelen på nytt. Det kan være at vi får flere tyngre kjøretøyer på veien med mange store tunge batteripakker. Det kan påvirke bremsestøv mengde og sammensetning. Elbiler bruker gjerne regenerering, og veldig lite bremser. 2 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 KalleKanin skrev (På 29.1.2021 den 12.33): En del interessante ting som tas opp her: https://thebrakereport.com/clean-air-dirty-brakes/ Blant annet noe man trekker frem: "A common idea for electric vehicles and brake emissions is that regenerative braking will remove the topic of brake dust, or indeed, remove the need for brakes altogether. Unfortunately, this is not the case – regenerative braking will never be able to bring a vehicle to a stop on it’s own, the friction brakes are always in play." Tull. Min Tesla klarer helt fint å stoppe med bare regenerering. Jeg bruker veldig sjelden bremsene. Og har man mulighet til å planlegge så kan man aktivt jobbe for å minimere bremsebruken (mer gradvis nedsakking mot der man skal svinge eller stoppe, for eksempel). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå