Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 (endret) KalleKanin skrev (9 timer siden): Og igjen, man skal være forsiktig med å dra problemet for langt. Forbedret regenerering og andre bremsemetoder vil nok redusere problemet med støv fra bremser til et tross alt mindre problem. Når enkelte drar frem bremsestøv fra elsykler som et potensielt problem blir jeg litt matt. Alt vi gjør lager selvsagt utslipp, men man må se litt på konsentrasjonen og hva som er "godt nok". Nedkortet ref Her er en del inne på forumet som tar «0 - utslipps» bil litt for bokstavlig. Men joda, radikale såkalla «bokstavtro» tolker jo værtfall etter eget forgodtbefinnende. Var i en liten feide med en som mente at tyngre (+ 1 000 kg for en S Tesla kontra en Polo) bil ikke påvirket vegslitasjen, vel da var det nærliggende for meg å komme med at trø - sykkel hadde samme vegslitasje som bil. Joda, lastebiler har høgre vegslitasje, men neppe 76 øre km mot personbil med 0,001 øre km. Det tror eg nok må være bærelag / fundament skade. Eller skal bussen komme dårligere ut miljømessig, med sine + 12 tonn ubelastet (og hekkmotor) ? Vegslitasje etter 300 000 km med personbil (0,001 x 300 000) 300 ører => 3 kroner, neppe. Ref: https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400 Det artiklen seier er at 1 km med lastebil (varer som kål og vatn til din nærbutikk) tilsvarer 76 400 km med din Tesla i vegslitasje....... Her har «0 - utslipps» frikene tolket for fritt...... og følgefeil er følgefeil (minner om bibellesing, og blir selv - følglig ikke rettet). Alle kostnader (CO2) skal tilordnes mat, bolig og transport (jobbreise og fritid) Bygging av bil skal tilordnes transport, bygging og vedlikehold av veg skal tilordnes transport, areal og bygging og vedlikehold av sykkelveg skal tilordnes transport. Mat og drikke varer, som kål og vatn kjøpt i butikk tilordnes hva bonden forbruker, transport til prosesering og butikk osv, osv Endret 29. januar 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 4 hours ago, Trestein said: Tror dette har vert vanlig på biler med regnsensor. I alle fall har mine biler hatt dette siste 15år. Problemet er når bilen blir stående ute noen dager. Skivene blir røde av rust og må aktivt bremses rene. Det blir det nok også støv av. Har dine biler for 15 år siden hatt regenerativ bremsing? Slik at de ... Quote ...av og til legger litt på bremsene ved normal bremsing (istedet for å utnytte regenerering fullt ut alltid) slik at bremseskivene renses periodisk. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 trikola skrev (7 minutter siden): Har dine biler for 15 år siden hatt regenerativ bremsing? Slik at de ... Ja. Kalles hybrid. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Vel, Toyota Prius? Fantes knapt noe i 2006. Eller noe eksotisk amerikansk? Slik jeg leser https://www.whiterivertoyota.com/blog/toyota-prius-regenerative-braking-system/ kom regenerativ bremsing først med 2016-modellen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 trikola skrev (5 minutter siden): Vel, Toyota Prius? Fantes knapt noe i 2006. Eller noe eksotisk amerikansk? Slik jeg leser https://www.whiterivertoyota.com/blog/toyota-prius-regenerative-braking-system/ kom regenerativ bremsing først med 2016-modellen. Vel min bil var en 2008 model. Bremset 2kw inn på batteriet når jeg slapp bremsen. Den tørket bremsene når regnsensoren var aktiv også. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Med færre konvensjonelle biler, som drar inn og filtrerer lufta, så hva vil netto svevestøv fra bremser bli? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 (endret) trikola skrev (På 29.1.2021 den 23.34): Har dine biler for 15 år siden hatt regenerativ bremsing? Slik at de ... «Brake disk wiping» er en patentert løsning fra Bosch som er endel år gammel . Er primært for å sikre «tørre» bremser under kjøring i vannsprut/regn for max bremseeffekt . Men er også blitt (revidert) «enhanced» til å slå til sporadisk for rust forhindring i tilfeller med hybrid og elbil https://patents.justia.com/patent/9505384 Endret 31. januar 2021 av syar2003 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Bernt2 skrev (1 time siden): Med færre konvensjonelle biler, som drar inn og filtrerer lufta, så hva vil netto svevestøv fra bremser bli? Elbiler har også luftfiltre som drar lufta igjennom og renser den. Med mindre eksos blir det også mindre eksosluft å rense så filtrene vil enten vare lengre, eller bilene kan designes med tettere luftfiltre uten å få uakseptabel kort brukstid på de. 1 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 On 1/28/2021 at 10:25 PM, Kajac said: Om det var tilfelle skulle felgene vært brune av rust, ikke svarte av støv. Du tar feil. https://ebcbrakes.com/articles/brake-dust-what-is-it-and-what-causes-it/#:~:text=Brake Dust on On Cars and trucks&text=The remainder of the dust,fused together with other additives. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 On 1/28/2021 at 9:22 PM, Lynxman said: Bremsestøv er mest stål, ikke bremsekloss. Det som ligger på felgen er stort sett slitt fra skivene. Bremseklossene inneholder mye stål. Som nevnt i din egen link. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 Det aller meste er selvfølgelig fra skiva. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Jeg er ikke enig i den påstanden. Linken din sier heller ingenting om hvor mye som kommer fra skiva. Endret 1. februar 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Lynxman skrev (11 timer siden): Det aller meste er selvfølgelig fra skiva. Virkelig? Klossene "etes" da opp mye raskere enn skiva? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 9 minutes ago, Hanhijnn said: Virkelig? Klossene "etes" da opp mye raskere enn skiva? Jeg tror han har misforstått reklamen til EBC. Der står det: Quote The unsightly brake dust that we all see on automotive wheels is 92% Fe which simply put is in part iron caused by abrasion of the cast iron brake rotor by the pad and secondly fibers from the semi metallic elements of the brake pad. Han fikk trolig ikke med seg det jeg har understreket. Så støvet er jern (Fe) fra skiva og klossene, pluss karbon fra klossene. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 3 hours ago, Hanhijnn said: Virkelig? Klossene "etes" da opp mye raskere enn skiva? Skiva er mye større enn klossene, så i absoluttmengde kan skiva avgi mye mer matriale enn klossene før den er utslitt. Så ser jeg heller ikke bort i fra at klosssene ikke bare blir til støv. Det er gjerne organiske bindere i klossene g de kan fort tenkes å til dels bli til vann, CO2 og volatiole organiske forbindelser fremfor bare partikler. Merk også at en del av karbonet kommer fra skivene. Støpejern har en relativt høy andel karbon (2-4%) Hva farge angår husk at rød rust er bare en av oksidene til jern ( Fe2O3). Et annet aliminnelig oksid er magnettitt eller Fe3O4 som er sort. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 (endret) On 2/2/2021 at 7:36 AM, Hanhijnn said: Virkelig? Klossene "etes" da opp mye raskere enn skiva? Skiva er mye større enn klossene. On 2/2/2021 at 7:49 AM, sedsberg said: Jeg tror han har misforstått reklamen til EBC. Der står det: Han fikk trolig ikke med seg det jeg har understreket. Så støvet er jern (Fe) fra skiva og klossene, pluss karbon fra klossene. Jeg linket bare til den fordi det var den jeg fant i farta. Har ikke fått det derfra. Du finner mange kilder for det hvis du søker. Har aldri sagt at det kun er stål fra skiva. Jeg sa det er mest stål, og stort sett fra skiva. Det er ikke noe nytt. Syns det er rart at dere ikke vet det fra før. Endret 5. februar 2021 av Lynxman Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Du får finne noen kilder da. Jeg finner bare at det kommer fra bremseklossene, stort sett. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 2 minutes ago, sedsberg said: Du får finne noen kilder da. Jeg finner bare at det kommer fra bremseklossene, stort sett. Ok. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 https://www.yourmechanic.com/article/what-is-brake-dust Basically, brake dust is made up of iron particles and is caused by the grinding of the cast iron brake rotor by the brake pads. In addition, brake dust also contains some of the metallic elements of the brake pad and carbon residue, which also comes from the brake pad. https://www.caranddriver.com/news/a15339768/in-depth-with-the-2019-porsche-cayennes-tungsten-carbide-coated-brakes/ Porsche found that discs are responsible for the majority of brake dust and that pads, commonly thought to be the biggest contributor to dust, only account for 30 percent. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Lynxman skrev (33 minutter siden): Hanhijnn skrev (På 2.2.2021 den 7.36): Virkelig? Klossene "etes" da opp mye raskere enn skiva? Skiva er mye større enn klossene. Hvilken del som er størst er vel irrelevant. Spørsmålet er hva som er slitedelen/offerdelen, og det er den delen som ikke er hardest. Klossene er laget for å slites MYE fortere en skiva. Derfor skifter man utslitte bremseklosser (som er oppspist av skiva) mange ganger før skivene må skiftes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå