Gå til innhold

Ny metode skal måle utslipp fra bremser


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (4 timer siden):

Vel, hadde feks norsk oljeindustri bygget biler, så ville selv en Golf ha kostet millioner av kroner. Snittprisen på komponenter i en modernebil ligger typisk på 15-30kr i produksjonskost. Du skal slite voldsomt med å finne en industri som produserer mer effektivt enn bilindustrien.

Nja, ment du drivlinjen (shortblokk + gear, inklusive MVA som er avgiftene) i en «vanlig» bil me forbrenningsmotor, eller ?

 

Ikke for det. Norske bilverksteder gir mer att for pengene enn om du sender noen kroner for å avhjelpe en Afrikaner som ringer deg for å få ut arvet formue mot et inskudd fra Dem i 100 000 kroners klassen.

ref (må tolkes analogisk):

https://www.youtube.com/watch?v=88GLGZ6nV4w

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (9 timer siden):

Eller verkstedet....

Selv ville eg kjørt til Sverige, billigere og Dei leverer kvalitet (også på personbiler).

 

Joda, dette med MVA (mer verdi avgift) på 25% mange år før norge og med en arbeidsgiveravgift på 35%.

Klart. Alle vil ha høyere lønn, og lokale leverandører men ingen vil betale for det.

Lenke til kommentar
AJ830V5V skrev (10 minutter siden):

Klart. Alle vil ha høyere lønn, og lokale leverandører men ingen vil betale for det.

Hva er det Du seier, er det dyrere på «bygda» ?

Biltema her eg bor selger motorolje for 1/4 del av prisen til et bilverksted. Og det i småkvanta på 10 liter og ikke 1 500 liter som man får på pall.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Da er det jo flott at elbiler bruker bremsene mye mindre. 😏

Ja, det er jo bra for miljøet. Ladbare hybrider vil jo også hjelpe ganske mye.

Ellers var denne interessant:
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-7236155/Electric-cars-WONT-end-air-pollution-release-brake-tyre-particulates.html


Ref at det blir stadig flere elektriske biler, har man kanskje overvurdert utslippene fra bremsing?

Uansett betyr dette at man snart ikke trenger å skille på fossilbiler og elektriske biler ift utslipp av svevestøv.
Og i tilllegg betyr jo dette at utslippene er omtrent halvert siste 20 år, noe som betyr at man bør se på andre utslippskilder enn privatbiler som den store synderen, og dermed roe ned fokuset på utslipp fra biltrafikken noe. 

Lenke til kommentar

En del interessante ting som tas opp her:

https://thebrakereport.com/clean-air-dirty-brakes/

Blant annet noe man trekker frem:
"A common idea for electric vehicles and brake emissions is that regenerative braking will remove the topic of brake dust, or indeed, remove the need for brakes altogether. Unfortunately, this is not the case – regenerative braking will never be able to bring a vehicle to a stop on it’s own, the friction brakes are always in play."

Dvs. regenerering kan redusere en del av "mild bremsing". Hardere bremsing og stopp gir større bruk av bremsene.

Mer effektiv flyt i trafikken uten behov for stopp vil dermed kunne være et veldig godt miljøtiltak. I tillegg er jevn kjøring mye mer effektiv enn stadig start og stopp. 

Intelligent trafikkstyring vil nok forhåpentligvis tvinge seg frem med mer selvkjørende og "intelligente" biler:
https://forskning.no/samferdsel-informasjonsteknologi/veien--den-nye-jernbanen/258479

I Oslo er det et stort potensiale for mer intelligent trafikkstyring. Både biler, busser og trikker må ofte stoppe unødvendig pga dårlig styring av trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Flott og flott... Må jo fremdeles punge ut når skivene er rusta i filler. Spesielt her i Salteland. 😛

Bremse litt innimellom så går det der helt fint.

Bremseskivene på min 2012 Leaf er som nye, og her på nordvestlandet saltes det MYE...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (50 minutter siden):

Blant annet noe man trekker frem:
"A common idea for electric vehicles and brake emissions is that regenerative braking will remove the topic of brake dust, or indeed, remove the need for brakes altogether. Unfortunately, this is not the case – regenerative braking will never be able to bring a vehicle to a stop on it’s own, the friction brakes are always in play."

Dvs. regenerering kan redusere en del av "mild bremsing". Hardere bremsing og stopp gir større bruk av bremsene.

Det der er ikke noe generellt eller fysisk betinget. Det handler om valg av løsning og der kan veldig mye gjøres. Forbedringspotensialet er enormt. Kjapt forklart er det batteri-kontrolleren, BMS, som setter effektbegrensningen sammen med batteriets ladeeffekt ved den aktuelle temperaturen. For eksempel makser min model S ut på 60 kW regenerert bremseeffekt. Maks bremseeffekt (uten å låse hjulene) krever ca 1000 kW ved topphastighet. Det er mer enn både BMS, motor og batteri takler. Begrenser man topphastigheten litt så synker fort det tallet og da blir det mer håndterbart for motorene i hvert fall. Men MBS og batteri gjenstår. Her finnes det derimot andre måter å håndtere energien på uten å overbelaste BMS og batteri. For det handler jo egentlig bare om å kvitte seg med energien fra sjeldne nødbremse-situasjoner og ikke nødvendigvis å regenerere det tilbake til batteriet. Det er mange steder i bilen man kan kvitte seg med så mye varme uten at bilen tar fyr. Bremseskivene veier noen få kg til sammen og blir i verste fall opp mot ca 100°C fra én nødbremsing fra topphastighet. Aktiv banekjøring krever oppgraderte bremseskiver og kjøling. Til vanlig bruk trenger man altså bare kvitte seg med med varmeenergien. Den kan for eksempel kjøres inn i væskekretsen til batteriet. Veier væska mer enn bremseskivene blir temperaturen lavere. BMS og batteri kan ta unna noe av energien (opp mot 60kW i mitt tilfelle). Strukturelle ting som veier mye kan også oppta bremseenergi. Det handler bare om å distribuere energien elektrisk fra motoren til andre deler av bilen. Det kan gjøres med høyeffekt varmekabler. Etter en nødbremsing fra høy hastighet bør tilgjengelig topphastighet begrenses fram til temperaturen går tilstrekkelig ned igjen. NB. Denne løsninga er spesielt gunstig i kaldt vær siden batteriet kan motta lite eller ingen energi da, samtidig som både batteri og andre deler av bilen har god bruk for oppvarming. Nødbremsing vil altså komme spesielt godt til nytte i kaldt vær.

 

Også har vi jo eddy current bremser hvis man absolutt vil lagre varmen i roterende skiver uten å skape friksjonsstøv. Jeg synes bare det er mer nyttig å lagre varmen andre steder i bilen og spare seg vekta som roterende bremseskiver og enten friksjonskalipere eller eddy current calipere utgjør. Vedlikeholdsmessig er det også en fordel å ta hånd om bremsevarmen på andre måter. Forenklinger i hjuloppheng sparer også roterende/uavfjæret vekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det der er ikke noe generellt eller fysisk betinget. Det handler om valg av løsning og der kan veldig mye gjøres. Forbedringspotensialet er enormt.

.......

 

Ja, gode poenger. Dette er vel mer i forhold til dagens situasjon, og dette kan definitivt forbedres. Men tror nok vi skal leve med tradisjonelle bremser en stund.

Og mer effektiv trafikkavvikling er jo gunstig uansett.

Det vil nok bli en balansegang mellom kostnader og miljøbelastning, men særlig på tunge kjøretøy kan vel mer avanserte bremsesystemer være regningssvarende.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Hanhijnn said:

Bremse litt innimellom så går det der helt fint.

Bremseskivene på min 2012 Leaf er som nye, og her på nordvestlandet saltes det MYE...

Hvis du har 9 år gamle skiver uten rust og uten slitasje så kan du umulig kjøre mye. Og siden vi liker å komme med løse påstander så vil jeg påstå at det saltes mye mer her i sør. 😛

Selv med ren fossilbil så måtte jeg smøre opp bremsene minst annenhvert år for å ikke få mangel på EU-kontrollene.

Lenke til kommentar

Og igjen, man skal være forsiktig med å dra problemet for langt. Forbedret regenerering og andre bremsemetoder vil nok redusere problemet med støv fra bremser til et tross alt mindre problem.
Når enkelte drar frem bremsestøv fra elsykler som et potensielt problem blir jeg litt matt. Alt vi gjør lager selvsagt utslipp, men man må se litt på konsentrasjonen og hva som er "godt nok".

Edit:
Som et apropos til dette.
Også T-bane gir partikkelutslipp, og luften på T-banestasjoner kan til tider være veldig langt over det som er normale grenseverdier:
https://www.researchgate.net/figure/Comparison-of-particulate-matter-PM-concentrations-in-subway-stations-from-various_tbl1_236975406

Noe av dette kommer sikkert fra bremser, men en god del kommer nok også fra slitasje på skinner og strømledninger/-skinner.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (33 minutter siden):

Hvis du har 9 år gamle skiver uten rust og uten slitasje så kan du umulig kjøre mye. Og siden vi liker å komme med løse påstander så vil jeg påstå at det saltes mye mer her i sør. 😛

Selv med ren fossilbil så måtte jeg smøre opp bremsene minst annenhvert år for å ikke få mangel på EU-kontrollene.

Bilen har gått 134000 km, så vil si at den blir kjørt endel.

Vi har et kystklima her med vintre som generelt har temperaturer som ligger rundt frysepunktet. Noe over og noe under. Det er generelt lite snø. Dette er forhold som det saltes svært mye under. Jeg ser saltbilen passere på hoved veien mange ganger i løpet av en ettermiddag/kveld. Bremsene må smøres opp med jevne mellomrom ja. Både på eksosbiler og elbiler her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, sedsberg said:

Flott og flott... Må jo fremdeles punge ut når skivene er rusta i filler. Spesielt her i Salteland. 😛

Tror de fleste moderne biler med induktiv bremsing av og til legger litt på bremsene ved normal bremsing (istedet for å utnytte regenerering fullt ut alltid) slik at bremseskivene renses periodisk. Det gjør jo ikke bremsene immune, men da blir det mer som ved normale bremser, men med fortsatt langt lavere slitasje.

Få tiltak hjelper like mye som oppvarmet garasje dog. (Mager trøst antar jeg)

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, sverreb said:

Tror de fleste moderne biler med induktiv bremsing av og til legger litt på bremsene ved normal bremsing (istedet for å utnytte regenerering fullt ut alltid) slik at bremseskivene renses periodisk. Det gjør jo ikke bremsene immune, men da blir det mer som ved normale bremser, men med fortsatt langt lavere slitasje.

Få tiltak hjelper like mye som oppvarmet garasje dog. (Mager trøst antar jeg)

 

Fra manualen til TM3:

Quote

Brake Disc Wiping
To ensure your brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to clear away water from the surface of the brake discs.

 

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (10 minutter siden):

Fra manualen til TM3:

 

Tror dette har vert vanlig på biler med regnsensor. I alle fall har mine biler hatt dette siste 15år. 
 

Problemet er når bilen blir stående ute noen dager. Skivene blir røde av rust og må aktivt bremses rene. Det blir det nok også støv av. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...