Gå til innhold

Varmeproblem: Bytte ut gammel kjølepasta

DJViking

Anbefalte innlegg

PCen min slo seg plutselig av her om dagen. Fikk den opp igjen, men kan ikke belaste den. Det er 3 år siden jeg bygde den. På lav last har CPU brukt å holde 25-30 grader (AIO Vannkjøling). Nå holder den 60 grader ved lav last. Antagelig må jeg nok bytte kjølepasta. I verste tilfelle er det noe galt med vannkjølingen. Får se når jeg bytter kjølepasta.

Jeg har et lite plastkort liggende jeg tenkte å bruke for å skrape vekk gammel kjølepasta.

Jeg leste noe om at man kunne(burde?) bruke alkohol for å fjerne restene som sitter fast på overfalten av CPUen. Hvis jeg trenger noe slik, hva kan/bør jeg kjøpe? En flaske 60% alkohol på Vinmonopolet, eller noe som selges av diverse nettbutikker til dette formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pleier å bruke denne selv: https://www.komplett.no/product/849984/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/kjoelepasta/akasa-kjoelepastafjerner

Funker fint med vanlig alkohol, men tror 60% har litt mye annet i seg, slik at det ikke renser for godt.

Holder ofte å dra vekk med vanlig tørkepappir.

Kan bruke disse også, er langt billigere for lite bruk: https://www.clasohlson.com/no/Swirl-rengjøringsservietter-til-briller/p/Pr442305000

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Hvis radiatoren ligger vannrett i toppen av kabinettet med slangene pekende nedover rett mot blokka så er den montert optimalt. Kan fremdeles være noe galt men den er i det minste montert så korrekt den kan.

For å rense kan du bruke white-spirit, rødsprit, kondensfjerner eller isopropanol og lignende. Det er ikke så utrolig nøye som mange skal ha det til.

Lenke til kommentar

Høres litt merkelig ut at dette er forårsaket av 3 år gammel kjølepasta.

Alt er mulig og det er definitivt verdt et forsøk å bytte den, ut, men noe sier meg at det ikke nødvendigvis er problemet.

Er du sikker på at pumpen fungerer?

Hvis pumpen fungerer og problemet vedvarer etter bytte av kjølepasta er det mulig at en stor del av den originale kjølevesken er fordampet.

Referer til Fractal Design sin egen side angående feilsøking ved høy temperatur og/eller mye støy: https://support.fractal-design.com/support/solutions/articles/4000044584-kelvin-series-troubleshooting-high-temperatures-and-noise

Edit: Du har fått tips på dette allerede, men jeg benytter meg av isopropanol og kaffefilter for fjerning av gammel kjølepasta. Kaffefiltere etterlater ingen fiberrester som f.eks. vanlig tørkepapir kan.

Endret av Radford
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Det ser ut som et fint vegg-til-vegg-teppe mellom viftene og radiatoren. Det må du få bort.

Vegg-til-vegg-teppe?

Det var mye støv rundt viftene og nede ved hovedkortet og det har jeg nå fått bort mesteparten av.

Litt støv kan da ikke være eneste problemet? Kan støv på viftene virkelig overopphete CPU til slike grader? PCen kom opp i rundt 80 grader og slo seg av.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Ut i fra bildet så ser det ikke ut som det er litt støv. Det ser nesten helt tett ut. Jeg kan nesten ikke se radiatoren engang. Hvis man så legger til at aksialvifter suger (pun intended) ved mottrykk så skal det ikke mye til før kjøleeffekten går drastisk ned. Så i tillegg vil jo støvet isolere så radiatoren holder enda bedre på varmen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå fått bort veldig mye støv fra viftene, samt inni radioatoren.

Bruk både støvsuger, og kompressert luft på boks.

Jeg kjente nå luften strømme oppover og ut av PCen.

CPUen blir fortsatt litt varm. Den starter på 36 grader og går oppover mot 40 grader, Deretter når jeg åpner noen programmer går temperaturen likevel opp mot 70 grader igjen.

På lav (tomgang) så skal den ikke bruke noe mer enn 25-30 grader.

PCen har stått kjørende nå en liten stund, uten at jeg har åpnet noen applikasjoner. Temperaturen har gått opp til 50 grader. Den går saktere varm enn den gjorde før støvfjerningren, men likevel varm. Jeg åpnet nettleseren og temperaturen gikk opp til over 60 grader.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Er radiatoren varm? Hvis CPU holder 70 grader så skal radiatoren også bli varm etterhvert. Kan du lese av kjølevannstemeratur?

Usikker om jeg får denne informasjonen i Linux

CPU Pump Speed:           0 RPM
Lurer på om denne er riktig. Enten klarer ikke Linux å lese denne eller så kjører ikke pumpen. Vanskelig å huske hva jeg har tidligere sett her. Skulle hatt litt historisk data om sensorene.

sensors
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0:  +86.0°C  (high = +90.0°C, crit = +100.0°C)
Core 0:        +78.0°C  (high = +90.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1:        +81.0°C  (high = +90.0°C, crit = +100.0°C)
Core 2:        +77.0°C  (high = +90.0°C, crit = +100.0°C)
Core 3:        +79.0°C  (high = +90.0°C, crit = +100.0°C)
Core 4:        +81.0°C  (high = +90.0°C, crit = +100.0°C)
Core 5:        +79.0°C  (high = +90.0°C, crit = +100.0°C)

nct6791-isa-0290
Adapter: ISA adapter
Vcore Voltage:          +0.89 V  (min =  +0.00 V, max =  +1.74 V)
in1:                    +1.86 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
AVCC Voltage:           +3.36 V  (min =  +2.98 V, max =  +3.63 V)
+3.3V Voltage:          +3.36 V  (min =  +2.98 V, max =  +3.63 V)
in4:                    +1.38 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
in5:                    +1.68 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
in6:                    +1.14 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
3VSB Voltage:           +3.47 V  (min =  +2.98 V, max =  +3.63 V)
Vbat Voltage:           +3.36 V  (min =  +2.70 V, max =  +3.63 V)
in9:                    +0.96 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
in10:                   +1.16 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
in11:                   +1.63 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
in12:                   +1.36 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
in13:                   +1.05 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
in14:                   +0.08 V  (min =  +0.00 V, max =  +0.00 V)  ALARM
Chassis Fan 1 Speed:      0 RPM  (min =    0 RPM)
CPU Fan Speed:         1890 RPM  (min =    0 RPM)
Chassis Fan 3 Speed:      0 RPM  (min =    0 RPM)
Chassis Fan 4 Speed:      0 RPM  (min =    0 RPM)
Power Fan Speed:          0 RPM  (min =    0 RPM)
CPU Pump Speed:           0 RPM
MB Temperature:         +31.0°C  (high =  +0.0°C, hyst =  +0.0°C)  ALARM  sensor = thermistor
CPU Temperature:        +62.0°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor = thermistor
AUXTIN0:                +18.0°C    sensor = thermistor
AUXTIN1:                +61.0°C    sensor = thermistor
AUXTIN2:                +22.0°C    sensor = thermistor
AUXTIN3:               +127.0°C    sensor = thermistor
PECI Agent 0:           +85.0°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  ALARM
                                (crit = +100.0°C)
PCH_CHIP_CPU_MAX_TEMP:   +0.0°C   
PCH_CHIP_TEMP:           +0.0°C   
PCH_CPU_TEMP:            +0.0°C   
intrusion0:            ALARM
intrusion1:            ALARM
beep_enable:           disabled

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Er kjøleblokka koblet til USB på noen måte? Hvis ikke vil du ikke kunne lese av noe som helst. Da må du bare sjekke manuelt om radiatoren blir varm. Hvis den ikke blir varm så har du enten problemer med varmeoverføring fra CPU til blokk eller fra blokk til vann. Sistnevnte kan være pumpa som er gåen.

Lenke til kommentar

Det kan være selv kjøleløsninga. Jeg har opplevde at pumpa i en AiO døde. 

Kan du kjenne om veska, radiatoren og toppen av AiOen blir varm? Hvis det er problemer med kjølepasta vil du ha dårlig varmeoverføring fra CPU tik AiO. En feil i pumpe-blokka vil gi dårlig varmeoverføring til radiatoren. Dessverre er det ikke alltid så lett å finne det uten uten å ta alt fra hver andre. Har du bilder av radiator og hele systemet etter rens?

OK, ser at du ikke merker noe særlig varme fra radiatoren. Kjennes det ut som om det strømmer vann i kablene? Jeg tror uansett du må ta av AiOen. Hvis den er ødelagt må den av, hvis det er dårlig kjølepasta som må byttes må også AiOen av. Det neste logiske steg vil være å ta av AiOen og se om pastan ser dårlig ut og evt bytte den. Jeg tipper den vil se helt fin ut. Det er nok en pumpe eller noe slikt. 

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...