Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste løsning for DAB+ og bluetooth i eldre bil?

Anbefalte innlegg

Ønsker mulighet for DAB-radio og bluetooth lyd i bilen, hva slags løsning er den beste da? Bilen min er en Volvo V50 2011. Det er bluetooth med handsfree i denne men ikke for musikk, så trenger ikke adapter med handsfree, men gjør jo ikke noe om det finnes såklart. Vil ha god lydkvalitet.

Det skal være mulig å ettermontere dab i selve bilradioen på noen modeller, og jeg tror kanskje at min er ny nok til dette. Da får jeg vel ikke bluetooth i samme slengen? Men vet ikke om det er mulig på min bil. Dette koster sannsynligvis rundt 3000+ https://www.frydenbo-bil.no/aktuelt/servicemarkedet/dab-i-din-bil

Ellers så finnes det jo dabadaptere fra f.eks tinyaudio, men ønsker en med god lyd - altså en som ikke kobles til bilen via FM-nettet. Ønsker også at den ikke tar for stor plass i bilen. C10 ser bra ut, men kun via FM, og C5 ser bra ut, men er stor. Og kan man skifte kanaler på selve bilradioen uten å trykke på adapteren?

Har også sett at det finnes en løsning ved USB, da blir enheten gjemt, men vet ikke om man her styrer kanaler via den vanlige bilradioen som er i bilen, regner med det. https://www.lydbilde.no/dab-produkter-bil/dab-adapter-plugg-and-play/volvo/dab-u-k33-volvo-v50-2008-2012.html

Hvis det er mulig å ettermontere DAB i selve den eksisterende bilradioen ønsker jeg det, også kan jeg evt skaffe en bluetooth adapter til 12v eller USB inngang i tillegg. Hvis ikke vil jeg ha tips til den beste løsningen for dab adapter med god lyd og som ikke står altfor mye i veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sett på denne? Satt ned fra 1500 til 500, har både DAB+, handsfree og bluetooth streaming, og har linjeutgang (krever at du har AUX in på din bilradio) og FM-overføring. Jeg kjenner ikke merket, har hatt adaptere fra Tiny og Alpine i mine eldre biler.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Kjør Spotify (el.lign.) via aux / blurtooth. Ferdig snakka. 

Ettermonterte DAB-adapter blir bare en evig kilde til frustrasjon.

Er det jeg og har tenkt på... Også mulig å høre radio via telefonen, så kanskje det er unødvendig hele greia. Men å høre via AUX blir noe irriterende med kabler og har ikke bluetooth lyd i bilen, så da blir det med en bluetooth adapter enten AUX eller USB. Så må finne noe som funker der og har bra lyd i så fall

Endret av Ostepop44
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ostepop44 skrev (18 minutter siden):

Er det jeg og har tenkt på... Også mulig å høre radio via telefonen, så kanskje det er unødvendig hele greia. Men å høre via AUX blir noe irriterende med kabler og har ikke bluetooth lyd i bilen, så da blir det med en bluetooth adapter enten AUX eller USB. Så må finne noe som funker der og har bra lyd i så fall

Mener at f.eks. komplett.no har det du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...