Gå til innhold

Tesla oppdaterer Model S og X


Anbefalte innlegg

Just now, MrMarbles said:

Blinklysknapper på rattet er vel helt greit å vende seg til :) 

For det første er det helt unødvendig og uønsket at man skal 'venne seg til' å bruke en bil anneledes. Det er stor verdi, både bruksmessig og sikkerhetsmessig,  i at biler i all hovedsak kan brukes om hverandre uten vesentlig tilvenning. 

For det andre, rent praktisk. Har du noen gang prøvd å nå knappen på et ratt når det er vridd 90 grader eller mer. Om du kom på at det kanskje ville vært lurt å skru på blinklysene litt sent kommer du til å ergre deg over den plasseringen (og værre sannsynligvis droppe bruken helt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (5 minutter siden):

For det første er det helt unødvendig og uønsket at man skal 'venne seg til' å bruke en bil anneledes. Det er stor verdi, både bruksmessig og sikkerhetsmessig,  i at biler i all hovedsak kan brukes om hverandre uten vesentlig tilvenning. 

For det andre, rent praktisk. Har du noen gang prøvd å nå knappen på et ratt når det er vridd 90 grader eller mer. Om du kom på at det kanskje ville vært lurt å skru på blinklysene litt sent kommer du til å ergre deg over den plasseringen (og værre sannsynligvis droppe bruken helt)

Nå vet du vel ikke hvordan rattet på nye model s fungerer, så kanskje man ikke skal være så snar med å kritisere det? Ser du hvordan du holder på rattet? Antar at det er meningen at man skal holde fast i rattet. Da er venstre tommel rett ved knappene for å blinke enten til venstre eller høyre. 

Og spar meg for alle klagene på at ting er annerledes er utrygt. Det er stort gjesp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Poenget mitt er at bilkjøring har fortløpende blitt enklere. Hvor balansen mellom brukervennlighet og risiko bør ligge er ikke satt i sten.

Det er da absolutt ingen "balanse" mellom de to. En blinklyshendel er både mer brukervennlig og mer trygt.

Du tenker på balansen mellom økonomi og hva som er mulig å pushe på folk. For det er ingen tvil om at det er kost som gjør at kritiske funksjoner havner i et billig display.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ok, hva med å gjøre automatgir forbudt? Om man har et påbudt førstegir som maks går opp til 10 km/t, så vil ulykker der man trykker på gasspedalen ved en feil maks skje i 10 km/t.

Poenget mitt er at bilkjøring har fortløpende blitt enklere. Hvor balansen mellom brukervennlighet og risiko bør ligge er ikke satt i sten.

Automatgir er også sikrere enn manuell totalt sett.

De fleste bilprodusenter tar mennesklige faktorer svært alvorlig når de designer bilene sine, nettopp for å unngå at bilen gir brukeren potensiellt farlige overraskelser. Noen ganger bommer de, og da bør det påpekes, så slipper man forhåpentligvis å gjenta slikt som f.eks jeep var ute for der girvelgeren kunne lure brukeren til å havne i N og ikke P (Noe som ga dødsulykker)

At en maskin skal prøve å gjette seg til hva brukeren vil er generellt ikke noe man ønsker seg på sikkerhetskritiske kontroller. Det er operatøren som må ha ansvaret, men mennesker er feilbarlige og vi blir slepphendte om maskinene stort sett tar ansvaret fra oss, og da er vi ikke klare til å korrigere når maskinen ufravikelig gjør feil. At en bil plutselig kan begynne å aksellerere i motsatt retning av hva brukeren venter kan absolutt være noe som kan gi alvorlige ulykker, og det er en helt unødvendig automasjon.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, sverreb said:

For det første er det helt unødvendig og uønsket at man skal 'venne seg til' å bruke en bil anneledes

...av 70-åringer og Tesla-hatere, ja.

Quote

For det andre, rent praktisk. Har du noen gang prøvd å nå knappen på et ratt når det er vridd 90 grader eller mer. Om du kom på at det kanskje ville vært lurt å skru på blinklysene litt sent kommer du til å ergre deg over den plasseringen (og værre sannsynligvis droppe bruken helt)

Så du er blant de som blinker ETTER å ha begynt svingingen?

Ellers har du sendt lesebrev til de forskjellige avisene når:
- Choken forsvant
- Nøkkelvritenningen ble en knapp
- Håndbrekkspaka ble en knapp
- Alle "spesialitetene" til f.eks BMW
- m.m

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, MrMarbles said:

Nå vet du vel ikke hvordan rattet på nye model s fungerer, så kanskje man ikke skal være så snar med å kritisere det? Ser du hvordan du holder på rattet? Antar at det er meningen at man skal holde fast i rattet. Da er venstre tommel rett ved knappene for å blinke enten til venstre eller høyre. 

Og spar meg for alle klagene på at ting er annerledes er utrygt. Det er stort gjesp. 

Da får du bare la være å lese diskusjonsfora. Ingen er fritatt fra kritikk, ei heller tesla.

Hvordan rattet fungerer fremgår da tydelig nok, og som sagt har du noen gang prøvd å bruke en knapp på et ratt når styreutslaget er vesentlig?

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Da får du bare la være å lese diskusjonsfora. Ingen er fritatt fra kritikk, ei heller tesla.

Hvordan rattet fungerer fremgår da tydelig nok, og som sagt har du noen gang prøvd å bruke en knapp på et ratt når styreutslaget er vesentlig?

Har du prøvd det nye rattet på model s?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DDDD said:

...av 70-åringer og Tesla-hatere, ja.

Så du er blant de som blinker ETTER å ha begynt svingingen?

Ellers har du sendt lesebrev til de forskjellige avisene når:
- Choken forsvant
- Nøkkelvritenningen ble en knapp
- Håndbrekkspaka ble en knapp
- Alle "spesialitetene" til f.eks BMW
- m.m

Å begynne innlegget med et personangrep er det tydeligste tegnet på at du ikke har stort å fare med.

Jeg bruker blinklys samvittighetsfullt, men alle er feilbarlige, og ikke fortell meg at du ikke har kommet på at du trenger å blinke etter at rattet er blitt vridd noen gang.

De øvrige punktene dine ser jeg ikke sikkerhetsproblemene med, men du kan jo utgreie om det.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -l said:

Det er da absolutt ingen "balanse" mellom de to. En blinklyshendel er både mer brukervennlig og mer trygt.

Jeg er usikker på om blinklyshendel er mer brukervennlig enn blinklysknapper. Jeg bruker knapper på rattet hele tiden, og det er ganske så brukervennlig.

Jeg må nok prøve det litt for å kunne avgjøre hva jeg liker best.

(Og jeg sa ikke at å gjøre noe mer brukervennlig gjør det mindre trygt - jeg sa det gjør det enklere å misbruke. Om det faktisk er slik at blinklyshendel er enklere å bruke, så gjør det det også enklere å bruke blinklys feil.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Hvis rattet var byttet ut med en banan, hadde du trengt å teste det i det vide og brede før du kunne uttale deg om det var noe du ville satt pris på?

Hvis Tesla-logoen var byttet ut med ditt favoritt bilmerke, hadde du klaget like mye?
 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, sverreb said:

Å begynne innlegget med et personangrep er det tydeligste tegnet på at du ikke har stort å fare med.

Jeg bruker blinklys samvittighetsfullt, men alle er feilbarlige, og ikke fortell meg at du ikke har kommet på at du trenger å blinke etter at rattet er blitt vridd noen gang.

De øvrige punktene dine ser jeg ikke sikkerhetsproblemene med, men du kan jo utgreie om det.

Havnet jeg på ditt nivå? Lagt merke til at du er på samtlige artikkler ang. Tesla, men ingenting fornuftig å hente derfra.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, MrMarbles said:

Har du prøvd det nye rattet på model s?

Det finnes bare som en render, (og vil sannsynligvis ikke finnes som noe annet heller).

Jeg har brukt andre ratt med kontroller på rattet, og jeg vet at de ikke er praktisk brukbare når styreutslaget er stort over 50-60 grader. Helt greit for cruiskontroll, men ikke akseptabelt for ting som viskere, eller indikatorer.

Jeg trenger forøvrig ikke testtkjøre en morgan over dovre på vinteren for å kunne konkludere at det er heller ingen god plan for å holde varmen

2 minutes ago, DDDD said:

Hvis Tesla-logoen var byttet ut med ditt favoritt bilmerke, hadde du klaget like mye?
 

Jeg hadde kritisert det like mye om temaet hadde dukket opp ja. Men merk at disse havbakte ideene tenderer ikke til å dukke opp like mye på andre bilmerker som ikke er like basert på hyping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Det finnes bare som en render, (og vil sannsynligvis ikke finnes som noe annet heller).

Jeg har brukt andre ratt med kontroller på rattet, og jeg vet at de ikke er praktisk brukbare når styreutslaget er stort over 50-60 grader. Helt greit for cruiskontroll, men ikke akseptabelt for ting som viskere, eller indikatorer.

Jeg trenger forøvrig ikke testtkjøre en morgan over dovre på vinteren for å kunne konkludere at det er heller ingen god plan for å holde varmen

Jeg hadde kritisert det like mye om temaet hadde dukket opp ja. Men merk at disse havbakte ideene tenderer ikke til å dukke opp like mye på andre bilmerker som ikke er like basert på hyping.

Så du kjører altså uten å gi signal i god tid. Da følger du ikke vegtrafikkloven. Du vet det ikke sant? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DDDD said:

Havnet jeg på ditt nivå? Lagt merke til at du er på samtlige artikkler ang. Tesla, men ingenting fornuftig å hente derfra.

Jeg merker meg at du fortsetter persondiskusjonen, men unlatter å svare på argumentene eller komme med videre utgreiing.

Lenke til kommentar
1 minute ago, MrMarbles said:

Det er fordi jeg tar deg ikke seriøst. Jeg ser på deg som et troll. 

Hei du! Hans svar var ment til meg. Så la meg svare selv:

Det er fordi jeg tar deg ikke seriøst. Jeg ser på deg som et troll. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...