Odd R. Valmot Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Enorm interesse for å huse den nye batterigiganten [Ekstra] Lenke til kommentar
Juletrefoten Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Hvor kommer egentlig råvarene fra? Regner med det ikke er noe kortreist litium og metaller fra Norge. Det er vel ikke lønnsomt med batterifabrikk i Norge om det ikke er noe barnearbeid i gruvene i Kongo med i bildet. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Håper en batterifabrikk i Norge tar lederpossisjon på transparent utslippsanalyse for selve batteriene også, og kjøper materiale med dette som utgangspunkt. Jeg trur grønne produkter over tid vil lønne seg, så det å starte allerede nå med fokus på å kjøpe råmateriale fra de renest dokumenterte kildene kan sette press i utlandet for å være mer transparens der også. Når konkurransen så blir tvunget til å være transparent, noe de ikke vil være i utgangspunktet om de utnytter f.eks kongo kobolt så ligger vi allerede i førersetet og kan dokumentere og selge billig grønne batterier. Endret 28. januar 2021 av oophus 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 13 minutes ago, Juletrefoten said: Hvor kommer egentlig råvarene fra? Regner med det ikke er noe kortreist litium og metaller fra Norge. Det er vel ikke lønnsomt med batterifabrikk i Norge om det ikke er noe barnearbeid i gruvene i Kongo med i bildet. Det viktigste er tilgang på nikkel, og da har man nikkelverket i Kristiansand som trolig kan levere det man trenger. 1 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Ville det ikke vært ideelt med noe som hadde direkte tilgang til kaianlegg? 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Det viktigste er tilgang på nikkel, og da har man nikkelverket i Kristiansand som trolig kan levere det man trenger. Ja, nikkelverket i Kristiansand har kapasitet på 92 000 tonn nikkel i året, og 5 000 tonn kobolt som biprodukt, det burde jo holde til noen batterier om man vil handle kortreist. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden): Det viktigste er tilgang på nikkel, og da har man nikkelverket i Kristiansand som trolig kan levere det man trenger. Vi har også et mangan-verk i Sauda, grafitt-verk på Senja, og aluminium-verk en rekke steder. Av mineralreserver har vi kobolt i Modum, jern i Nordland og Finnmark, kobber i Finnmark, silisium i Nordland og mye annnet. Egentlig svært mange ingredisenser. Vi har nok en gang vunnet i lotteriet over geografiske ressurser i verden. https://www.norskbergindustri.no/siteassets/publikasjoner/mineralressurser-i-norge-2015.pdf Endret 28. januar 2021 av Simen1 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Simen1 skrev (19 minutter siden): Vi har også et mangan-verk i Sauda, grafitt-verk på Senja, og aluminium-verk en rekke steder. Av mineralreserver har vi kobolt i Modum, jern i Nordland og Finnmark, kobber i Finnmark, silisium i Nordland og mye annnet. Egentlig svært mange ingredisenser. Vi har nok en gang vunnet i lotteriet over geografiske ressurser i verden. https://www.norskbergindustri.no/siteassets/publikasjoner/mineralressurser-i-norge-2015.pdf Håper fokuset blir på å dekarbonisere alt av tilgangen til råvarer, og at vi bruker nettopp disse som du tar opp. Jeg trur det ville vært god "buisness" å være en av de første batteriprodusentene som virkelig kan vise til data og tall på utslipp for hver celle som selges. Har man da gode forutsetninger for å ha minst GHG utslipp per celle, så trur jeg man fint kan selge dem for endel mer enn andre celler hvor man ikke får gode svar på verdikjeden bak. Spesielt jo lengre ut man kommer i tid, for fokuset rundt dette vil neppe krympe. Havner man dit at EU's plan rundt CO2 importskatt blir en stor realitet, så ligger vi plutselig i førersetet med en ny norsk bedrift som kan gjøre det bra. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 28 minutes ago, Simen1 said: Av mineralreserver har vi kobolt i Modum, Du er klar over at koboltgruvene i modum ble nedlagt i 1898 og er nå et museum. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 sverreb skrev (1 time siden): Du er klar over at koboltgruvene i modum ble nedlagt i 1898 og er nå et museum. Jeg delte innelgget mitt bevisst i to. En setning om norsk produksjon (verkene) og en setning om minrealreservene der Modum hører hjemme. De har fortsatt reserver der. Grunnen til at produksjonen ble lagt ned for over hundre år siden er altså ikke at reservene gikk tomme, men pga konkurranse fra utlandet. Har vært på museet selv, men det er noen år siden nå så jeg husker ikke hvilket land det var som ødela for konkurransen for det som den gangen bare ble brukt som fargestoff. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 24 minutes ago, Simen1 said: Jeg delte innelgget mitt bevisst i to. En setning om norsk produksjon (verkene) og en setning om minrealreservene der Modum hører hjemme. De har fortsatt reserver der. Grunnen til at produksjonen ble lagt ned for over hundre år siden er altså ikke at reservene gikk tomme, men pga konkurranse fra utlandet. Har vært på museet selv, men det er noen år siden nå så jeg husker ikke hvilket land det var som ødela for konkurransen for det som den gangen bare ble brukt som fargestoff. Selv om reservene som er der skulle være drivverdige, og man skulle bestemme seg for å starte ny gruvedrift, så tar det raskt 10-20 år før man har produksjon. For en fabrikk som trenger råvarer innen noen få år er det fortsatt ikke videre relevant. Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Simen1 skrev (9 timer siden): Vi har også et mangan-verk i Sauda, grafitt-verk på Senja, og aluminium-verk en rekke steder. Av mineralreserver har vi kobolt i Modum, jern i Nordland og Finnmark, kobber i Finnmark, silisium i Nordland og mye annnet. Egentlig svært mange ingredisenser. Vi har nok en gang vunnet i lotteriet over geografiske ressurser i verden. https://www.norskbergindustri.no/siteassets/publikasjoner/mineralressurser-i-norge-2015.pdf Er ikke litium viktig for litium-ion batterier? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 @sverreb Jeg vet det tar lang tid å starte opp utvinning. Kanskje 20 år hvis man må krangle med samiske interesser først. Kanskje bar 5-10 år hvis det allerede ligger godt til rette med veier og området er godt kartlagt fra før, slik som på Modum. @TorHansen Joda, det er derfor jeg skriver at vi har svært mange ingredienser til batteriproduksjon, og ikke skriver at vi har alle ingrediensene. Det er nok uhyre få land som har alle ingrediensene som trengs. Kun USA og Kina så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 sverreb skrev (7 timer siden): Selv om reservene som er der skulle være drivverdige, og man skulle bestemme seg for å starte ny gruvedrift, så tar det raskt 10-20 år før man har produksjon. For en fabrikk som trenger råvarer innen noen få år er det fortsatt ikke videre relevant. Det burde ikke ta lengre tid å sparke igang gruvedriften igjen i en nedlagt gruve enn å bygge en batterifabrikk. Man trenger jo stort sett standardiserte gruvemaskiner og knusere og noen driftsbygninger. Smelteverk har vi jo mange av, og med god kompetanse som man bør benytte seg av istedet for å starte fra null. Det burde ikke ta mer tid for et av disse å utvide kapasitet enn å bygge batterifabrikk. Så om vi vil så kan vi raskt bli store på dette. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 9 hours ago, TorHansen said: Er ikke litium viktig for litium-ion batterier? Litium er viktig, men litium utgjør en veldig liten andel av produksjonskostnadene til et batteri, og også en liten andel av vekten, ettersom litium er lett. Litium er ganske billig fordi det er veldig mye litium i verden, så med økt etterspørsel øker man bare produksjonen. Jeg kjenner ikke til om Norge har noen reserver med litium, men det vil være relativt uproblematisk å importere. Som nevnt tidligere er nikkel den viktigste råvaren for batterier. Nikkel står for en ganske stor andel av råvarekostnadene til batterier, og er også tungt, som betyr fraktkostnadene vil være større enn for andre råvarer. 2 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (57 minutter siden): Litium er ganske billig fordi det er veldig mye litium i verden, så med økt etterspørsel øker man bare produksjonen. Aner ikke hvor mange ganger jeg har gitt deg indexen for prisstigninger rundt litium nå, og sagt at alle seriøse aktører som faktisk henter ut litium sier at vi møter et problem om kun noen få år mot 2025. Siden Mars 2020, så har index prisen steget 250%, og det er ikke bare-bare å hente ut mer i kjappere og kjappere tempo. Det å finne litium som kan bli rent nok til batterier er og blir et problem. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Just now, oophus said: Aner ikke hvor mange ganger jeg har gitt deg indexen for prisstigninger rundt litium nå, og sagt at alle seriøse aktører som faktisk henter ut litium sier at vi møter et problem om kun noen få år mot 2025. Siden Mars 2020, så har index prisen steget 250%, og det er ikke bare-bare å hente ut mer i kjappere og kjappere tempo. Det å finne litium som kan bli rent nok til batterier er og blir et problem. Litium er fortsatt billig. Utvinningen øker. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå): Litium er fortsatt billig. Utvinningen øker. Uten litium - ingen batterier. Utvinningen øker ikke i nærheten av det tempoet man vil trenge, og problemet linkes ikke til personellmangel akkurat. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Just now, oophus said: Uten litium - ingen batterier. Utvinningen øker ikke i nærheten av det tempoet man vil trenge, og problemet linkes ikke til personellmangel akkurat. Utvinningen øker ikke så raskt som man trenger fordi det har vært masse billig litium tilgjengelig. Utvinningen vil ikke øke raskt før prisen er på et nivå der det lønner seg skikkelig å starte opp mer produksjon. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Utvinningen øker ikke så raskt som man trenger fordi det har vært masse billig litium tilgjengelig. Utvinningen vil ikke øke raskt før prisen er på et nivå der det lønner seg skikkelig å starte opp mer produksjon. Ikke det samme som de som faktisk utfører utvinningen sier selv. Investorer putter ikke penger mot R&D for å finne bedre metoder for å løse kjemi-problemet med å gjøre litium rent nok fra flere kilder. Akkurat nå så er kun en brøkdel av litiumet man kan hente ut tilgjengelig for å kunne bli brukt til produksjonen av batterier, og det er der presset ligger rundt problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå