norsemanGrey Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Jeg vurderer å flytte mitt domene fra Domeneshop og over til Cloudflare ettersom det stort sett er flere tjenester og programmer som har innebygd støtte for dem. Noen som har erfaring med å bytte over til Cloudflare? Er det enkelt? Hvor lang tid tar det før domenet er overført? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 norsemanGrey skrev (19 minutter siden): Jeg vurderer å flytte mitt domene fra Domeneshop og over til Cloudflare For håndtering av dns og "accelerate and protect" eller som registrar? Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 27. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2021 3 minutes ago, mobile999 said: For håndtering av dns og "accelerate and protect" eller som registrar? Domeneshop er vel både DNS handler og registrar som jeg skjønner det (selv om jeg ikke har helt klart for meg hva den praktiske forskjellen på de to er), og det er vel mulig å bytte ut Domeneshops DNS / navnetjenere med Cloudflare sine hos Domeneshop. Jeg er ikke sikker på hva du mener med "accelerate and protect". Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 norsemanGrey skrev (11 minutter siden): Jeg er ikke sikker på hva du mener med "accelerate and protect". Cache og ddos-beskyttelse. Jeg ser nå at du mente registrar (domeneleverandør). Cloudflare kan ikke være registrar for .no domene. Du kan likevel bruke Cloudflare til å håndtere dns med mer. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 27. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2021 1 minute ago, mobile999 said: Cache og ddos-beskyttelse. Jeg ser nå at du mente registrar (domeneleverandør). Cloudflare kan ikke være registrar for .no domene. Du kan likevel bruke Cloudflare til å håndtere dns med mer. Takk for svar. Vil det si at jeg fortsatt må bruke Domeneshop, men kun bytte ut DNS server addressene med Cloudflare sine? Et av målene mine med å bytte er bl.a. å kunne benytte meg av plugins i Certbot som ikke finnes for Domeneshop. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Du er ikke sikkert du trenger å styre med Certbot når du bruker Cloudflare. Det kommer kanskje an på serveren din og hva du bruker den til. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 27. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2021 2 minutes ago, mobile999 said: Du er ikke sikkert du trenger å styre med Certbot når du bruker Cloudflare. Det kommer kanskje an på serveren din og hva du bruker den til. Det er i grunn til å få automatisk fornyet wildcard sertifikat for domenet mitt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Okay. Hvorfor trenger du wildcard sertifikat? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 (endret) Har selv veldig god erfaring med Pro isp om du søker en bedre host. De har i tillegg støtte for Cloudflare. Du kan sette dette opp i cpanel. Certbot er forøvrig grei å ha ja.. Men dette gjør Pro isp for det meste automatisk via cpanel, men usikker på wildcard. De har forøvrig den beste supporten jeg har vært borti og har selv brukt den i over 5 år, det i tillegg til i arbeid som er noe av grunnen til at jeg selv fremdeles bruker det privat og. Endret 27. januar 2021 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 27. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2021 1 minute ago, mobile999 said: Okay. Hvorfor trenger du wildcard sertifikat? Fordi jeg har mange forskjellige web-tjenester knyttet til forskjellige subdomener på domenet mitt som jeg kjører gjennom reverce proxy. Da er det veldig kjekt med automatisk dns verifisering for wildcard sertifikatet. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Kan du i steden bruke et universal sertifikat fra Cloudflare? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Bruker selv letsencrypt, subdomener og cloudflare som som dns-handler og pro-isp som forhandler. null problem. heter forhandler og ikke registrar forresten. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Splittet diskusjonen om hvilket begrep som er riktig å bruke til denne tråden. Så forsetter vi med trådens tema her.. Lenke til kommentar
bmork Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 On 1/27/2021 at 11:03 PM, norsemanGrey said: Takk for svar. Vil det si at jeg fortsatt må bruke Domeneshop, men kun bytte ut DNS server addressene med Cloudflare sine? Et av målene mine med å bytte er bl.a. å kunne benytte meg av plugins i Certbot som ikke finnes for Domeneshop. Litt på siden av diskusjonen kanskje, og jeg vet jo ikke om dette er et aktuelt alternativ... Men jeg vil bare nevne at det er teknisk mulig å beholde DNS-tjenesten hos en leverandør uten dynamisk DNS og likevel bruke DNS-basert autorisering for Let's Encrypt. Eller andre tjenester som søtter ACME, slik som Buypass Go. Trikset er å lage statiske CNAME records for "_acme-challenge" som peker til et navn i en dynamisk sone. Denne trenger ikke ha noen direkte sammenheng med domenet du vil ha sertifikater til, men kan være et sub-domene dersom du vil. Det eneste kravet er at det er mulig å legge inn TXT records i den dynamiske sonen. Det finnes en rekke tjenster som tilbyr dette, også gratis. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 29. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2021 3 hours ago, bmork said: Litt på siden av diskusjonen kanskje, og jeg vet jo ikke om dette er et aktuelt alternativ... Men jeg vil bare nevne at det er teknisk mulig å beholde DNS-tjenesten hos en leverandør uten dynamisk DNS og likevel bruke DNS-basert autorisering for Let's Encrypt. Eller andre tjenester som søtter ACME, slik som Buypass Go. Trikset er å lage statiske CNAME records for "_acme-challenge" som peker til et navn i en dynamisk sone. Denne trenger ikke ha noen direkte sammenheng med domenet du vil ha sertifikater til, men kan være et sub-domene dersom du vil. Det eneste kravet er at det er mulig å legge inn TXT records i den dynamiske sonen. Det finnes en rekke tjenster som tilbyr dette, også gratis. Takk for info. Jeg regner med du sikter til noe ala dette? https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-acquire-a-let-s-encrypt-certificate-using-dns-validation-with-acme-dns-certbot-on-ubuntu-18-04 Jeg må si jeg henger ikke med på alle måtene dette med å oppdrive sertifikater kan gjøres på. Jeg har i dag ingen dynamisk DNS. Jeg har til nå brukt linuxserver/letsencrypt sin docker container med Nginx som reverse proxy. De hadde (antageligvis Certbot sin) funksjonalitet for automatisk generering av certifikat med DNS verifisering. De var snille nok til å integrere Domeneshop sin plugin for dette i sin docker container. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå