Gå til innhold

Dette er folkefrakteren for den som trenger mye plass og stort batteri


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (2 minutter siden):

Elmotorer er stort sett ikke optimale på samme omdreiningshastighet som hjulene, derfor har nok i praksis alle elbiler gir. Du blander med å ha flere utvekslinger, som i å endre giring, det er ikke hva jeg snakket om.

Nå var det netopp fordi du kom dragende med teslas motorlayout som om det var noe spesiellt og noe som ville løse et problem for daimler her. Jeg skrev innlegget fordu du genuint latet til å tro, eller kunne lede andre til å tro at en slik transvers elmotorlayout var noe spesiellt, og viste deg derfor eksempler på at det slik i praksis alle gjør det.

Så du svarte ut i fra hva du antok, akkurat som jeg antydet. Jeg brukte tesla sin motor rundt akselen som et eksempel på at bakhjulsmotor ikke trenger å ta veldig mye plass om man pakker det godt nok sammen. Ser jo selvsagt at andre produsenter og leverer bakhjulsdrift på både 2WD og 4WD-biler, så det er ikke ukjent.

Man kan ikke snakke om gir på den måten du antyder. At motoren via sw veksler på å gi fremdrift eller reduserer fremdriften via regenerering, betyr ikke at man snakker om gir i tradisjonell fortolkning. Strekker meg til å være ening i at elbiler generelt kun kjører på et gir, men det er jo en selvfølge. Ingen vits i å påpeke noe så åpenbart. Når man da snakker om gir, så snakker man gjerne om en girkasse der man kan skifte på utvekslingen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Snowleopard said:

Så du svarte ut i fra hva du antok.

Jeg ga deg eksempler på at det du ga som eksempel på løsning for å få drift på bakakselen er en selvfølgelighet.

2 minutes ago, Snowleopard said:

Man kan ikke snakke om gir på den måten du antyder. At motoren via sw veksler på å gi fremdrift eller reduserer fremdriften via regenerering, betyr ikke at man snakker om gir i tradisjonell fortolkning.

Det er da ingen annen måte å snakke om gir på. En mekanisk utveksling er hva gir ER. Og hvorfor snakker du om regenerering og software, det har da ingenting med saken å gjøre. Alle praktiske elbiler har gir siden det er upraktisk og ineffektivt å skulle ha så lavt omdreiningstall på rotoren som hjulene ruller.

Fra Wikipedia
"A gear is a rotating circular machine part having cut teeth or, in the case of a cogwheel or gearwheel, inserted teeth (called cogs), which mesh with another toothed part to transmit torque. "

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Men for veldig mange er det akkurat det - tapt tid. Tid man kunne brukt på å komme seg frem. Frem til Toyota eller andre kommer med et faststoffbatteri som kan lade fra 0 til 100 på under fem min er diesel det beste for lange etapper. Nå er ikke jeg noen familiemann, men jeg husker selv fra da jeg var liten og vår familie på 6 kjørte Bergen - Kristiansand på en etappe uten å engang stoppe for diesel. Om man må stoppe å lade og det i tillegg er ladekø blir man fort lei.

Kjører man alene mener jeg 6 timer uten stopp er å tøye grensene for blære, sult og sittestilling/beinstrekk. Kjører man med barn mener jeg 6 timer uten stopp er alt for mye. Synes bare synd på deg for at foreldrene dine valgte å tyne det så langt.

Bare for å forstå deg bedre: Synes du dine daglige måltider også er tapt tid? Enn dobesøk, søvn og trening? Kjøretid?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Simen1 said:

Kjører man alene mener jeg 6 timer uten stopp er å tøye grensene for blære, sult og sittestilling/beinstrekk.

Ikke uenig, men jeg forstår også at man kanskje har ønske om å ta pausen et annet sted enn en ladestasjon/bensinstasjon. Jeg liker å ta en pause på fjelloverganger om jeg finner et sted med noegenlunde utsikt.

Så er det heller ikke gitt at det er mulig å lade på destinasjonen, så må man ta i betraktning at selv en relativt kort 2-3 timers tur, som man greit tar uten pause ellers ender med å bli 4-6 timer effektiv kjøring uten noen inherent naturlig anledning til å lade (I.e. man må ta en ekstra stopp som man ellers ikke ville hatt behov for)

Jeg har ofte slike turer om vinteren (Står gjerne parkert ved en eller annen fjellseter mens jeg er på ski) . Ikke at det er noen krise å måtte lade, men på slike turer vil jeg helst slippe å måtte gjøre det før på returen, da det gjerne er temmelig tidlig start.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Ikke uenig, men jeg forstår også at man kanskje har ønske om å ta pausen et annet sted enn en ladestasjon/bensinstasjon. Jeg liker å ta en pause på fjelloverganger om jeg finner et sted med noegenlunde utsikt.

Så er det heller ikke gitt at det er mulig å lade på destinasjonen, så må man ta i betraktning at selv en relativt kort to-3 timers tur, som man greit tar uten pause ellers ender med å bli 4-6 timer effektiv kjøring uten noen inherent naturlig anledning til å lade (I.e. man må ta en ekstra stopp som man ellers ikke ville hatt behov for)

Jeg har ofte slike turer om vinteren (Står gjerne parkert ved en eller annen fjellseter mens jeg er på ski) . Ikke at det er noen krise å måtte lade, men på slike turer vil jeg helst slippe å måtte gjøre det før på returen, da det gjerne er temmelig tidlig start.

Dette løses altså best med mere batterikapasitet, som jeg argumenterte for over. Med mindre man har svært spesielle utfordringer eller er skikkelig uheldig med føret, så er det lite behov for 4WD. Ved f.eks. is med vann på, så må manuansett ha pigger eller kjettinger.

Det nest beste er selvsagt om man kan lade der man stopper, så et utfartsparkering som ofte brukes av bilister som vil ut i lysløypa, kunne fint stått og ladet på AC-lading mens man er ute på tur.

På ferietur der man stortsett stopper for pause, er det og kjekt å kunne lade, enten med AC, standard hurtiglading eller for noen med lynlading. Men tror svært mange får det ekstra man trenger ved AClading, på vei opp til setra, ski-resorten eller hytta. Dog, å AC-lade ved destinasjonen er jo det man ønsker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (24 minutter siden):

Ikke uenig, men jeg forstår også at man kanskje har ønske om å ta pausen et annet sted enn en ladestasjon/bensinstasjon. Jeg liker å ta en pause på fjelloverganger om jeg finner et sted med noegenlunde utsikt.

@sverreb Ja, enig i at det finnes mange fine steder å stoppe. Da er det jo fint om de klarer å legge ladestasjoner til slike attraktive stoppesteder, hvis det ellers er egnet for å ha ladere der.

Jeg er også enig i at ladeinfrastrukturen har forbedringspotensiale. Både hurtiglading og saktelading. Kjedelig at det fortsatt finnes enkelte sorte huller i hurtiglade-kartet og at noen destinasjoner enten mangler sakteladere helt eller at det er knotete å få tilgang. Men det har heldigvis aldri vært noe stort problem for meg.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Kjører man alene mener jeg 6 timer uten stopp er å tøye grensene for blære, sult og sittestilling/beinstrekk. Kjører man med barn mener jeg 6 timer uten stopp er alt for mye. Synes bare synd på deg for at foreldrene dine valgte å tyne det så langt.

Bare for å forstå deg bedre: Synes du dine daglige måltider også er tapt tid? Enn dobesøk, søvn og trening? Kjøretid?

Vi hadde et par små stopp, men de varte i fem til ti min, sjelden noe mer enn det. Om man kan lade elbilen med la oss si 50 kWt++ på ti min så er jo det kjempeflott, men innen den tid vil det være slitsomt å måtte stå mye lenger enn det.

Lenke til kommentar

Når jeg var liten kjørte vi helgeturer til besteforeldre 5 timer unna. Vi tok minimum en lang stopp med middagspause på cafeer og noen ganger også en ny pause med vafler eller is. Målet med livet er ikke å komme raskest mulig til andre enden av det, men å nyte dets hele lengde.

Problemet med de 10 minuttene er at man ikke rekker å ta f.eks et måltid på en cafe uten å måtte renne ut midt i måltidet for å flytte bilen bort fra laderen. Er man alene så risikerer man at servitøren har ryddet bort det "ferdige" måltidet og nye kunder har satt seg ved "ditt" bord.

Kanskje vi kan møtes på halvveien? Hvis man kan lade f.eks 50 kWh på 10 minutter (=300 kW) på et 100 kWh batteri og ladeeffekten synker kraftig etter det så kan du utnytte f.eks 0-50% delen av ladekurven mens jeg velger å utnytte f.eks 50-100% delen av ladekurven. Da kan jeg sitte og nyte maten min i fred, mens du haster av gårde. Enig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man går ut fra ett kjøretøy med kun 2 personer - begge med førerkort - og man har det travelt på en tur på - si 100+ mil - ... da er elbilen en ulempe: den ene kjører, den andre spiser medbrakt og/eller sover og så bytter man.

Noen petrolheads henger seg opp i at det er nettopp det de gjør hele tiden 🙄

Da hjelper det ikke - det er en filosofisk tilstand.

Husker godt et innlegg her for flere år siden hvor en mente at han pleier å kjøre i land  i Larvik, kaster 2 dieselkanner i bagasjerommet og er hjemme i Finnmark etter ikke så mange timer.

Ikke slik jeg vil ha det - da tar jeg flyet; men folk er forskjellig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Hvis man går ut fra ett kjøretøy med kun 2 personer - begge med førerkort - og man har det travelt på en tur på - si 100+ mil - ... da er elbilen en ulempe: den ene kjører, den andre spiser medbrakt og/eller sover og så bytter man.

Noen petrolheads henger seg opp i at det er nettopp det de gjør hele tiden 🙄

Da hjelper det ikke - det er en filosofisk tilstand.

Husker godt et innlegg her for flere år siden hvor en mente at han pleier å kjøre i land  i Larvik, kaster 2 dieselkanner i bagasjerommet og er hjemme i Finnmark etter ikke så mange timer.

Ikke slik jeg vil ha det - da tar jeg flyet; men folk er forskjellig.

Har selv kjørt slike 24 timer+/- mellom mitt daværende bosted i nord og til Oslo, og motsatt etter at jeg flyttet sørover. Dette er en strekning som på den tiden var på ca 150/160 mil + ferge. I dag er samme strekning kortet ned til ca 140 mil + ferge. Dog, det er ikke Finnmark, og ikke gjennom Sverige og Finland, men i Norge.

Bensinbiler på den tiden rakk ikke så langt med forbruk gjerne over literen, og mer enn 50 liter tank var det ikke alle biler som hadde, så eneste stoppene jeg hadde, var for bensinfylling, inn og handle brus, baguett/pølse og snop, og ikke minst toalettbesøk som helst ikke ble utført bak en busk. Farten var på 80-soner (husker ikke om vi hadde 90 eller hundresoner da) til tider endel over.

Jamfør ABRP skal jeg med 25 varme ute og 120% av fartsgrense, max 140 km/h og 350 kg ekstra bagasje, kunne klare strekningen på 22 timer og 20 minutter, inkludert ca 4 timer lading fordelt på 5 ladinger på mellom 36 minutter og 1 time og 6 minutter.

Google antyder samme strekke på 19 timer og 38 minutter, men må sies at jeg aldri har klart å holde et snitt på 100 % av fartsgrensen ved å følge denne, samt at  mer eller mindre unødvendige stopp og opphold pga veiarbeid og rush kommer i tillegg. Ergo ser jeg ikke at jeg ville klart en slik tur så veldig mye fortere i praksis.

Reduserer jeg farten til 100 % av fartsgrensen, så reduseres ladetiden til  3 timer og 7 minutter, men total reisetid økes til 24 timer og 36 minutter. Må sies at med en raskere ladende bil med minst like god rekkevidde, ville gått endel raskere.

Med samme forutsetninger, men med en 2018-2020 TM3 LR på 18" aerofelger, vil samme turen gi følgende tall:

1. 19 timer og 37 minutter, hvorav 1 time og 18 minutter til lading.
2. 22 timer og 22 minutter, hvorav 1 time og 4 minutter til lading.

Slike turer er derfor ingen god unnskyldning mot elbiler, om man ikke med vilje velger en kortrekkevidde elbil med dårlig ladeeffekt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Ja finnes vel firmaer som gjør innredningsbiten. Eller tenker du å gjøre den selv? Man får vel kjøpt bobil-innredning "løst".

Bytte ut førerstolene med snurrestoler, beholder bordet og en setebenk og tar ut de to ekstra stolene, i hvert fall når jeg skal bort på tur. Og så bygger eller kjøper noe a la dette:

https://ququq.info/usa/

Header-BsuBox.jpg

03-RS98114_CJ4P8639-600x400.jpg

Lenke til kommentar

Nissan e-NV200 Evalia har 301 km WLTP rekkevidde på bykjøring i 23°C. På kombinert kjøring (landevei + by) synker det til 200 km WLTP ved 23°C. Hva det er på ren landeveiskjøring vet jeg ikke, men det er sammsunligvis betydelig kortere enn 200 km ved 23°C. Ved vintertemperaturer synker det nok ytterligere.

Derfor fremstår e-NV200 vinter camper som en vits for meg. Eller proof of concept. Jeg er enig med Snøleoparden om at også Opel Zafira har snau rekkevidde til det formålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Bytte ut førerstolene med snurrestoler, beholder bordet og en setebenk og tar ut de to ekstra stolene, i hvert fall når jeg skal bort på tur. Og så bygger eller kjøper noe a la dette:

https://ququq.info/usa/

Header-BsuBox.jpg

03-RS98114_CJ4P8639-600x400.jpg

Den puta på det siste bildet blir nok ikke billig. ;) Skjønner at dette er noe du har planlagt en stund. Lykke til med prosjektet! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...