Gå til innhold

Dette er folkefrakteren for den som trenger mye plass og stort batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det godt illustrert at batterikapasitet i kWh og ladetider i prosent eller ladehastighet i kW ikke er sammenlignbart på tvers av bilmodeller. Det blir for knotete å skulle oversette alle disse verdiene til mer praktiske verdier som tidsbruk.

Så jeg håper at artiklene fra nå kan fokusere mer på kjøretid mellom ladestopp og ladetid ved stoppene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser de har vært oppe på 450 meter, om jeg leser tabellen rett, vil tippe på at de har kjørt fra Minnesund og opp bak Mistberget til Hurdal.

Det er en drøy stigningsprofil, hadde vært gøy å høre hva forbruket var opp der

Om det faktisk var motorveien eller klatreetappen opp der som var verst..

Lenke til kommentar
HF- skrev (35 minutter siden):

2560 kg egenvekt på en slik bil er overraskande lite, og kun 405 kg tyngre enn fossil variant! Dersom dei hadde designa en form for "hale" bak ville nok forbruket gått ned, bakenden har mykje meir å sei for forbruket enn fronten, ref skiboks feil vei. 

Jeg har lenge lurt på hvorfor ikke slike biler får lavere takhøyde mot bakenden og store "spoilere" som forlenger bakenden aerodynamisk under kjøring, men som foldes inn når man skal parkere.

Tilsvarende med matchende campingvogner/tilhengere, der overlappende "spoilere" fra bil og henger kunne gjort vogntoget til en lang "dråpe" i stedet for to bokser med et aerodynamisk kaotisk kammer i mellom de.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye av forbuket er nok varmetap i den der. Synes det er på tide at de begynner å tenke mer på isolasjon i elbiler med stort kupevolum. Isoleringsglass og glava er ikke akkurat rocket science, men å putte det i en bil er visst det.

Og dette blir vel å banne i elbilkirka, men en gassvarmer kunne også vært en nyttig backup/rekkeviddeforlenger med sin virkningsgrad nær 1. Men spar oss gjerne for sure dieselvarmere.

Lenke til kommentar
esfets skrev (15 minutter siden):

Mye av forbuket er nok varmetap i den der. Synes det er på tide at de begynner å tenke mer på isolasjon i elbiler med stort kupevolum. Isoleringsglass og glava er ikke akkurat rocket science, men å putte det i en bil er visst det.

Det burde vært en todelt plexi-vegg mellom fremre og bakre kabin, der øvre halvdel kan glides ned når man har har passasjerer bak. Da slipper man å varme opp bak når man bare er 1-2 i bilen. Ellers enig i at bedre isolasjon kan hjelpe godt på vedlikeholdsvarmen på langturer. F.eks kan man godt tenke seg tak og sidevegger bak som sandwich-elementer. (Tynne stålplater med PE-skum som fyller hulrom). Tolags glass med argon og varmerefleksjon mener jeg heller ikke er så mye å be om på alle plane glassflater (sidevinduene). Alt dette vil også forbedre støydempinga og mekanisk styrke. Jeg tror det vil være vel verdt det både i pris og vekt.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
esfets skrev (7 minutter siden):

Mye av forbuket er nok varmetap i den der. Synes det er på tide at de begynner å tenke mer på isolasjon i elbiler med stort kupevolum. Isoleringsglass og glava er ikke akkurat rocket science, men å putte det i en bil er visst det.

Og dette blir vel å banne i elbilkirka, men en gassvarmer kunne også vært en nyttig backup/rekkeviddeforlenger med sin virkningsgrad nær 1. Men spar oss gjerne for sure dieselvarmere.

Det er som en buss det her, kostnaden ligg i å varme opp lufta før bruk/ved start. Når lufta i kjøretøyet først er varm går det ikkje  mykje  straum til å vedlikeholde varmen. Men store biler kunne med fordel ha ei gardin bak framseta slik at en kan redusere volumet med luft som må varmest opp når en er berre en eller to i bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Det burde vært en todelt plexi-vegg mellom fremre og bakre kabin, der øvre halvdel kan glides ned når man har har passasjerer bak. Da slipper man å varme opp bak når man bare er 1-2 i bilen. Ellers enig i at bedre isolasjon kan hjelpe godt på. F.eks kan man godt tenke seg tak og sidevegger bak som sandwich-elementer. (Tynne stålplater med PE-skum som fyller hulrom). Tolags glass med argon og varmerefleksjon mener jeg heller ikke er så mye å be om på alle plane glassflater (sidevinduene). Alt dette vil også forbedre støydempinga og mekanisk styrke. Jeg tror det vil være vel verdt det både i pris og vekt.

En kunne ha en hale som er topphengsla som kan vippast opp på taket ved parkering. Men det blir kost/nytte det her, og "dustefaktoren" virker mot effektive ideer som ser teite ut. Heldigvis er det sjelden en kjører i 110 i ti minus!

20210128_100143.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det trenger ikke se fullt så dumt ut. Jeg legger ved noen bilder i spoileren som viser 1. drag-faktorer, 2. eksempel på overlapp-flaps mellom trekkvogn og henger, 3. eksempel på foldbar hale. Kan selvsagt utføres i bilens farger og mer stilmessig i forhold til personbilen.

Spoiler

m-dragregions-2-1-1.jpg.98df8b99d9172872c657138de0e62964.jpgairtab_2_web.jpg.cbba1a2430dc04e4343faf1b1049a095.jpg1991769876_Screenshot_2021-01-28fleetowner_7154_wabcooptiflowautotaillopng(WEBP-bilde768432piksler).png.3b203546f02c1be62e820733959fccb8.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen AWD variant? Er det så vanskelig å putte en ekstra elmotor bak på la oss si 200 kW, eller ville dette resultert i et enda høyere forbruk? 40 kWt/100 km er jo allerede skyhøyt, så med firehjulsdrift ville kanskje forbruket gått opp til 50 eller 60 kWt per 100 km, noe som vil kreve ~500 kWt batterikapasitet for å kunne konkurrere med dieselbilen i rekkevidde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Ingen AWD variant? Er det så vanskelig å putte en ekstra elmotor bak på la oss si 200 kW, eller ville dette resultert i et enda høyere forbruk? 40 kWt/100 km er jo allerede skyhøyt, så med firehjulsdrift ville kanskje forbruket gått opp til 50 eller 60 kWt per 100 km, noe som vil kreve ~500 kWt batterikapasitet for å kunne konkurrere med dieselbilen i rekkevidde.

@FrihetensRegn Firehjulsdrift øker i utgangspunktet ikke forbruket. Både Tesla model 3 LR RWD og AWD har permanenmagnetmotorer med høy virkningsgrad bak. Årsaken til at de har ulik rekkevidde er at sistnevnte har en noe mindre effektiv induksjonsmotor foran.

Forskjellen i forbruk og rekkevidde er bare på 3-4%.

Ellers så gjør du stadig den samme fossil-feilen å tro rekkevidde må matche diesel for å konkurrere, som om det ikke finnes andre grunner til å velge elbil som mer enn veier opp for forskjellen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Ingen AWD variant? Er det så vanskelig å putte en ekstra elmotor bak på la oss si 200 kW, eller ville dette resultert i et enda høyere forbruk? 40 kWt/100 km er jo allerede skyhøyt, så med firehjulsdrift ville kanskje forbruket gått opp til 50 eller 60 kWt per 100 km, noe som vil kreve ~500 kWt batterikapasitet for å kunne konkurrere med dieselbilen i rekkevidde.

Ville heller at de la inn et valg om 2x50 kWt batteripakker enn 4WD. Men de skulle gjerne puttet motoren bak ved å gjøre noe a la det Tesla gjør med en motor som inngår som en del av bakakselen. Den motoren tar opp mindre plass enn andre motorer jeg har sett, og på en ren EV-variant kunde det gitt endel muligheter til endret fronten til noe mere aerodynamisk.

Selv om dette er et langt steg frem fra hva som har eksistert før, så er fremdeles rekkevidden noe kort, så lenge den ikke kan lade enda fortere. 2 timer på motorvei, så er batteriet tomt. Og når man fyller opp, så stopper man i ca 40-50 minutter for å fylle til 80 eller 90 %, så er det nytt stopp om under 2 timer igjen. Altså er denne bare begrenset nyttig til langkjøring.

Selv om 25 kWh ekstra neppe gir en hel time ekstra kjøring, så er ihvertfall det bedre enn ingenting. Men i utgangspunktet gir det for meg lite mening å lage en 25 kWh-pakke, så beste hadde vært valget mellom 2 på 50 kWh, eller helst noe mere per pakke. Problemet er neppe plass, men vekt, så det gir i og for seg noe mening. Men disse må vel få SSB før det blir fornuftig rekkevidde for en som ønsker å ha den til weekendcamper også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Snowleopard said:

Ville heller at de la inn et valg om 2x50 kWt batteripakker enn 4WD. Men de skulle gjerne puttet motoren bak ved å gjøre noe a la det Tesla gjør med en motor som inngår som en del av bakakselen.

Det er da vel knapt noen elbiler uansett merke som ikke gjør det I.e. at motoren er tranvers og ligger tett på hjulaksen. Merk at dette betyr uansett ikke at rotoren er fysisk en del av drivakselen. Du må uansett ha giring og en diffrensial.

50kWh med batterier er vesentlig anneledes i både vekt, utforming og mulig plassering enn en motor. Å anta at det ene fortrenger det andre er har nok lite for seg.

Eksempler

VW MEB:https://cdn.motor1.com/images/mgl/rQrXY/s1/volkswagen-meb-platform.jpg

Mercedes EQA:
20C0683_011

Bare fordi en viss amerkansk produsent lager fancye presentasjoner eller setter ordet 'giga' foran noe, betyr ikke at det er noe spesiellt eller anneledes enn hva alle andre gjør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 28.1.2021 den 16.37):

 

Ellers så gjør du stadig den samme fossil-feilen å tro rekkevidde må matche diesel for å konkurrere, som om det ikke finnes andre grunner til å velge elbil som mer enn veier opp for forskjellen.

For de med korte turer er sikkert elbilen god nok. Men for de som kjører en stor familiebil på langturer ser man på tid brukt på ladestasjon som en tapt tid man kunne brukt på å komme seg videre til hoveddestinasjonen. Sleng på en takboks og campingvogn så er et dieselalternativ mye bedre om man ferier mye om vinteren og ønsker å kjøre lange strekk om gangen med færrest mulig og kortest mulige stopp.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

For de med korte turer er sikkert elbilen god nok. Men for de som kjører en stor familiebil på langturer ser man på tid brukt på ladestasjon som en tapt tid man kunne brukt på å komme seg videre til hoveddestinasjonen.

Der beskriver du meg. Jeg kjører 7-seters familiebil med - badabom - familien på langturer. Ladetid er for meg ikke tapt tid, den er nødvendig. Like nødvendig som da jeg kjørte 7-seters dieselbil. Dagsetappene var omtrent like før og nå. Total tidsbruk omtrent samme. Antallet pauser og lengden på pausene omtrent like lange. Hadde jeg hatt voksne barn ville de sikkert vært mer tålmodige og taklet færre og kortere stopp, men da hadde de sikkert dratt på egne ferier i stedet for sammen med meg.

Sitat

Sleng på en takboks og campingvogn så er et dieselalternativ mye bedre om man ferier mye om vinteren og ønsker å kjøre lange strekk om gangen med færrest mulig og kortest mulige stopp.

Når du leter med alle lykter etter et bestemt svar så finner du til slutt det svaret du vil ha.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

Det er da vel knapt noen elbiler uansett merke som ikke gjør det I.e. at motoren er tranvers og ligger tett på hjulaksen. Merk at dette betyr uansett ikke at rotoren er fysisk en del av drivakselen. Du må uansett ha giring og en diffrensial.

50kWh med batterier er vesentlig anneledes i både vekt, utforming og mulig plassering enn en motor. Å anta at det ene fortrenger det andre er har nok lite for seg.

Eksempler

VW MEB:https://cdn.motor1.com/images/mgl/rQrXY/s1/volkswagen-meb-platform.jpg

Mercedes EQA:
20C0683_011

Bare fordi en viss amerkansk produsent lager fancye presentasjoner eller setter ordet 'giga' foran noe, betyr ikke at det er noe spesiellt eller anneledes enn hva alle andre gjør.

 

Hvor mener jeg at motor og bakhjulsdrift forhindrer mer batterier på denne bilen, når jeg egentlig ber om begge deler og sier det er god nok plass? Jeg sier jo bare at Tesla gjør dette på en plassbesparende måte. Har overhode ikke antydet at andre ikke skulle klare å få til det samme. 

Giring er unødvendig på elbil, det er mer eller mindre pedal som gjelder. Man trenger ikke noe sjalting oppover eller nedover i noen girkasse, siden effekten leveres jevnt ofer hele effektområdet helt til det ikke er noe mere ekstra å yte. Revers gjøres ved å få motoren til å endre rotasjonsretningen. Dersom det ikke er SW-sperrer burde derfor en elbil kunne kjøre like fort bakover som forover. Ikke at det er fornuftig eller sikkert, men det er altså mulig. På en ice-bil stopper det ved utvekslingen på revers-giret.

Problemet er mer vekten, så om det skulle bety noe, så heller mere batteri enn 2 motorer. Og som antydet, jeg vil heller ha bakhjulsdrift enn forhjulsdrift på en elbil der vekten uansett ligger i gulvet mellom drivhjulene. Men for all del, gi gjerne folk muligheten til å velge.

Jeg heier på mere batterier frem til rekkevidden er innenfor det som man trenger for langtur med campingvogn på tur, mellom hver lengre pause. Dvs mulighet til å kjøre 5-6 timer i strekk, selv med campingvogna på slep. Men det er som sagt min vurdering. Selv kjører jeg sjeldent eller aldri slik at 4WD er påkrevd eller sterkt ønskelig, men samtidig mener jeg bakhjulsdrift er bedre enn forhjulsdrift på en elbil. Det er få scenarier igjen, hvor forhjulsdrift er et fortrinn når man har 50/50 vektfordeling.

Hvorfor er det slik at så snart man henviser til hvordan Tesla har løst et problem, at dere anti-Tesla-folk da automatisk drar en sær konklusjon om at man automatisk tror at det bare er Tesla som klarer å løse ting?

Jeg har aldri antydet noe slikt, men det er jammen meg ikke lenge mellom hver gang det kommer en slik kortslutningstanke frem hos dere. Vennligst stopp med det. Slutt å heng dere så opp i om Tesla bli nevnt i en positiv vending. Se heller på det som faktisk blir skrevet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Ladetid er for meg ikke tapt tid, den er nødvendig.

Men for veldig mange er det akkurat det - tapt tid. Tid man kunne brukt på å komme seg frem. Frem til Toyota eller andre kommer med et faststoffbatteri som kan lade fra 0 til 100 på under fem min er diesel det beste for lange etapper. Nå er ikke jeg noen familiemann, men jeg husker selv fra da jeg var liten og vår familie på 6 kjørte Bergen - Kristiansand på en etappe uten å engang stoppe for diesel. Om man må stoppe å lade og det i tillegg er ladekø blir man fort lei.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Snowleopard said:

Giring er unødvendig på elbil, det er mer eller mindre pedal som gjelder.

Elmotorer er stort sett ikke optimale på samme omdreiningshastighet som hjulene, derfor har nok i praksis alle elbiler gir. Du blander med å ha flere utvekslinger, som i å endre giring, det er ikke hva jeg snakket om.

56 minutes ago, Snowleopard said:

Se heller på det som faktisk blir skrevet.

Nå var det netopp fordi du kom dragende med teslas motorlayout som om det var noe spesiellt og noe som ville løse et problem for daimler her. Jeg skrev innlegget fordu du genuint latet til å tro, eller kunne lede andre til å tro at en slik transvers elmotorlayout var noe spesiellt, og viste deg derfor eksempler på at det slik i praksis alle gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...