Gå til innhold

Dette er Europas mest populære elbil


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det er så klart ikke eneste årsak, men det er et faktum salget i Q2 ble stort sett utradert fordi Fremont ble stengt. Altså uten korona kunne trolig salget vært noe sånt som 30% høyere for året. Da hadde det ikke vært snakk om 11% nedgang i Europa, men heller 16% vekst.

Jeg får ikke det til å rime i det hele tatt.

Fremont var stengt i 3 uker i 2020, det er bare 6% av produksjonstiden og burde bli mer enn kompensert av høyere produksjonsrate i 2020 enn i 2019.

Og på toppen av det burde det være enda flere biler for Europa og USA i 2020 siden Fremont slapp å forsyne Kina som fikk sin egen fabrikk.

Til tross for dette så gikk det samlede salget for Europa og USA ned i 2020 kontra 2019.

Det er bare å innse det åpenbare. I USA er interessen for elbiler begrenset og Europa så taper Tesla mot konkurrentene. Det samme vil skje i Kina hvor den dyreste topputgaven av ID.4 er billigere enn den rimeligste Model 3. Forvent massive priskutt og mer marginpress i 2021.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Må man fortsatt ha en svær trafo for å lade Zoe på IT nett? eller har de fikset det?

Så vidt jeg har forstått så har de kommet opp med en lettere ladekladd. Den er fortsatt tyngre enn tilsvarende for alle andre biler men lettere enn det de hadde før. Selve bilen krever fortsatt TN-nett. Også har de sluttet å selge bilen med installasjon av lader inkludert.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Jeg får ikke det til å rime i det hele tatt.

Fremont var stengt i 3 uker i 2020, det er bare 6% av produksjonstiden og burde bli mer enn kompensert av høyere produksjonsrate i 2020 enn i 2019.

Og på toppen av det burde det være enda flere biler for Europa og USA i 2020 siden Fremont slapp å forsyne Kina som fikk sin egen fabrikk.

Til tross for dette så gikk det samlede salget for Europa og USA ned i 2020 kontra 2019.

Det er bare å innse det åpenbare. I USA er interessen for elbiler begrenset og Europa så taper Tesla mot konkurrentene. Det samme vil skje i Kina hvor den dyreste topputgaven av ID.4 er billigere enn den rimeligste Model 3. Forvent massive priskutt og mer marginpress i 2021.

De tre ukene de var stengt skulle de produsert biler for levering i Q2 i Europa. Altså Europa ble rammet absolutt hardest av nedstengningen. Produksjonen til USA gikk stort sett som normalt.

Salget i California steg med med 63%, hovedsaklig fordi de startet opp produksjonen av Model Y som ble utelukkende solgt i USA. Det var her kapasiteten som ellers ville blitt rettet mot Kina gikk. Ikke for å produsere biler til Europa.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

De tre ukene de var stengt skulle de produsert biler for levering i Q2 i Europa. Altså Europa ble rammet absolutt hardest av nedstengningen. Produksjonen til USA gikk stort sett som normalt.

De produserte i 49 av årets 52 uker. Hvis de produserte mindre for Europa så måtte det blir mer for USA siden de ikke lenger trengte å levere til Kina.. Men salget i USA var flatt fra 2019 til 2020.

Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Salget i California steg med med 63%, hovedsaklig fordi de startet opp produksjonen av Model Y som ble utelukkende solgt i USA. Det var her kapasiteten som ellers ville blitt rettet mot Kina gikk. Ikke for å produsere biler til Europa.

Salget i California var flatt, eller litt ned, fra 2019 til 2020.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Må man fortsatt ha en svær trafo for å lade Zoe på IT nett? eller har de fikset det?

Ukjent problem i Europa. Ladebøtta var for å bøte på et særnorsk problem.

Kahuna skrev (4 timer siden):

Så vidt jeg har forstått så har de kommet opp med en lettere ladekladd. Den er fortsatt tyngre enn tilsvarende for alle andre biler men lettere enn det de hadde før. Selve bilen krever fortsatt TN-nett. Også har de sluttet å selge bilen med installasjon av lader inkludert.

Kan det være at problem med IT-nett er et ukjent fenomen i resten av Europa? I følge WIKI er TN-nett enerådende (min utheving i sitatet:

"I Norge har IT-nett en spenning på 230 V, og det fremføres ingen nøytralpunktsleder som i et TN-nett. Det er her det vanligste nettet, unntatt på Sørvestlandet hvor TT-nett er vanlig. TN-nett benyttes nå også i Norge i nær alle nye utbygginger i nye områder, og en del installasjoner bygges om til TN-nett. I Europa ellers er TN-nett med en spenning på 400 V enerådende."

https://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snowleopard said:

Ukjent problem i Europa. Ladebøtta var for å bøte på et særnorsk problem.

Kan det være at problem med IT-nett er et ukjent fenomen i resten av Europa? I følge WIKI er TN-nett enerådende (min utheving i sitatet:

"I Norge har IT-nett en spenning på 230 V, og det fremføres ingen nøytralpunktsleder som i et TN-nett. Det er her det vanligste nettet, unntatt på Sørvestlandet hvor TT-nett er vanlig. TN-nett benyttes nå også i Norge i nær alle nye utbygginger i nye områder, og en del installasjoner bygges om til TN-nett. I Europa ellers er TN-nett med en spenning på 400 V enerådende."

https://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett

Er vel ett sært problem for Norge ja, men er jo og litt sært at ikke Zoe bare støtter IT nett som alle andre biler.

Noen biler lader litt saktere på IT nett kontra TN nett men man får jo ladet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Kan det være at problem med IT-nett er et ukjent fenomen i resten av Europa? I følge WIKI er TN-nett enerådende (min utheving i sitatet:

 

Complexity skrev (26 minutter siden):

Er vel ett sært problem for Norge ja, men er jo og litt sært at ikke Zoe bare støtter IT nett som alle andre biler.

'Problemet' er Zoe. De har en kreativ løsning hvor motorviklingene også brukes som en del av laderen. Fordelen er at du får en veldig kraftig ombordlader til en billig penge. Ulempen er avhengighet av TN-nett, dessuten laget i hvert fall de første modellene av Zoe kraftige reaktive strømmer under lading. Har ikke hørt om det siste har endret seg.

 

Så vidt jeg vet er Renault alene om å bruke denne løsningen men selve prinsippet er åpent for alle. Hadde tak i et designdokument hvor systemet var beskrevet i detalj men jeg rotet det bort før jeg rakk å lese det.. :(

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snowleopard said:

Ukjent problem i Europa. Ladebøtta var for å bøte på et særnorsk problem.

Kan det være at problem med IT-nett er et ukjent fenomen i resten av Europa? I følge WIKI er TN-nett enerådende (min utheving i sitatet:

"I Norge har IT-nett en spenning på 230 V, og det fremføres ingen nøytralpunktsleder som i et TN-nett. Det er her det vanligste nettet, unntatt på Sørvestlandet hvor TT-nett er vanlig. TN-nett benyttes nå også i Norge i nær alle nye utbygginger i nye områder, og en del installasjoner bygges om til TN-nett. I Europa ellers er TN-nett med en spenning på 400 V enerådende."

https://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett

Jeg blir alltid litt matt når jeg leser at TN-nettet har 400 Volt og IT-nett har 230 Volt.

Betyr det da at de som tar med sine mobilladere på ferie til Danmark må bruke en transformator mellom veggstikk og laderen for ellers ville laderen bli 'stekt' av 400 Volt istedenfor 230?

Sånt må det høres ut for menigmann og -kvinne som ikke har så mye elektropeiling...

Også TN-nett har 230 V men 400 V i tillegg (som gjør berøringen enda mer farlig enn 230 V og det er vel derfor det er klistremerker på sikringsskapene som sier "400V") til de som vil - og det er gjerne store forbrukere som industrien! Det er faktisk også samme type transformator i nettet, bare koblet litt forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (51 minutter siden):

Jeg blir alltid litt matt når jeg leser at TN-nettet har 400 Volt og IT-nett har 230 Volt.

Betyr det da at de som tar med sine mobilladere på ferie til Danmark må bruke en transformator mellom veggstikk og laderen for ellers ville laderen bli 'stekt' av 400 Volt istedenfor 230?

Sånt må det høres ut for menigmann og -kvinne som ikke har så mye elektropeiling...

Også TN-nett har 230 V men 400 V i tillegg (som gjør berøringen enda mer farlig enn 230 V og det er vel derfor det er klistremerker på sikringsskapene som sier "400V") til de som vil - og det er gjerne store forbrukere som industrien! Det er faktisk også samme type transformator i nettet, bare koblet litt forskjellig.

De har nok 400V frem til sikringsskapet eller trafoen i gata, og så blir den omgjort via transformator til 230V til all forbruksstrøm. Så ingen behov for egen transformator på reise.

"I resten av Europa er TN-nett (terre-neutre) med 400V linjespenning enerådende. Her fremføres PEN-leder fra trafo til forbrukerens første fordeling (sikringskap). Her splittes PEN-lederen opp i PE-leder (Protective Earth) eller jordleder og N-leder (Neutral). Energien kan tas ut både mellom de tre fasene (400V) og mellom hver av fasene og N-leder (230V)."

"Fordeler[rediger | rediger kilde]

  • Med en høyere systemspenning blir strømmene lavere og dermed tapene i overføringsnettet mindre. Forsyningsnettet kan utføres med mindre ledertverrsnitt og blir dermed rimeligere å bygge ut.
  • Både 230V og 400V er tilgjengelig hos forbruker. Tidligere måtte en legge separat 380V-tilførsel (eventuelt installere transformator) til f.eks. bedrifter med større 3-fasemaskiner etc.
  • Et mer brannsikkert nett. En eventuell jordfeil som overskrider sikringsstørrelsen vil umiddelbart føre til utkobling av den defekte kursen. Jordfeilbryter for å sikre personer er fortsatt nødvendig. Dette fordi mennesket bare tåler 15 til 30mA, langt under kursens merkestrøm. Jordfeilbryteren trengs også der det kan være jordfeil med høy nok motstand til at sikringen ikke løser ut, men at varmgangen fortsatt kan være brannfarlig."

https://no.wikipedia.org/wiki/Nettsystem

Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 27.1.2021 den 18.00):

50% mer enn Model 3 med andre ord.

VW pushet ut ekstra mye elbiler i slutten av 2020 for å prøve å nå CO2-kravene. Det tar seg nok opp igjen med rask vekst. Det man lurer på er om VW vil ta igjen Tesla som verdens største elbilprodusent i år eller om man må vente til 2022 før de klarer det.

Tesla regner med vekst på 50% årlig i følge Q4-rapporten, og kanskje litt mer i år. Det betyr ca. 800.000 biler i år eller 1.2 millioner biler i 2022. Så da kommer det at på produksjonsmålene til VW, har du noen tall/referanser på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Tesla regner med vekst på 50% årlig i følge Q4-rapporten, og kanskje litt mer i år. Det betyr ca. 800.000 biler i år eller 1.2 millioner biler i 2022. Så da kommer det at på produksjonsmålene til VW, har du noen tall/referanser på det?

Nei, jeg husker ikke helt hvor jeg så det eller nøyaktige tall. Men produksjonskapasiteten i år skulle være i området Teslas forventede salg. De har blant annet flere fabrikker i Kina. Så er det et spørsmål om når den kapasiteten er fullt oppe og kjøre. Derfor tror jeg det kun er en smal sjanse for at det skjer i år, men at VW går forbi neste år.

50% årlig vekst høres helt urealistisk ut. Tesla bruker knapt penger på utvikling og det kreves for å utvide modellporteføljen og etterspørselen.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

SNIP

Tesla bruker knapt penger på utvikling og det kreves for å utvide modellporteføljen og etterspørselen.

Hahaha! Av alle dumme ting du har kommet med, så må denne ta kaka. Tror du virkelig at de klarer å komme med modeller som TMS, TMX, TM3, TMY, Cybertruck, Semi og Roadster ved å IKKE drive med utvikling?. Tror du virkelig octovalve, 4860-batterier og gigapress for å støpe front-ramme og bakende som 2 separate enheter (frontdel som en del, bakdel som en del) kommer av at de IKKE driver utvikling? Du tror arbeidet med autopilot og FSD kommer av at de IKKE driver utvikling? Tror du at GigaFactory Shanghai, Berlin og Texas kommer av at de IKKE driver utvikling?

Ikke at jeg skal stå for at uttalelsen er rett, men Tesla vurderes som ett av de mest innovative selskapene i verden, om ikke det mest innovative selskapet i verden. Dit kommer man ikke om man IKKE driver forskning og utvikling. Kombiner det med at Elon Musk og driver med SpaceX, Solar Roof, Power Wall, SuperCharger-nettverket sitt og ikke minst alle stasjonære batteriene for strømutjevning og nødbatteri for å takle kortere strømstanser. 

Nei, Tesla driver massevis av forskning og utvikling, så den uttalelsen din blir rett og slett latterlig. Og ikke minst veldig lett å avkle. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Hahaha! Av alle dumme ting du har kommet med, så må denne ta kaka. Tror du virkelig at de klarer å komme med modeller som TMS, TMX, TM3, TMY, Cybertruck, Semi og Roadster ved å IKKE drive med utvikling?. Tror du virkelig octovalve, 4860-batterier og gigapress for å støpe front-ramme og bakende som 2 separate enheter (frontdel som en del, bakdel som en del) kommer av at de IKKE driver utvikling? Du tror arbeidet med autopilot og FSD kommer av at de IKKE driver utvikling? Tror du at GigaFactory Shanghai, Berlin og Texas kommer av at de IKKE driver utvikling?

"Knapt". Du nevner Cybertruck. Den ble designet og bygget på to uker. Den skulle fått et revidert design i slutten av fjoråret. Men det skjedde ikke. Hvor mye de satser på forskning og utvikling går fram av noe som heter regnskap. Ikke Powerpointer med "vaporware" eller produkter som er satt sammen i hui og hast i en låve for å vise fram til jublende fanbois.

R&D Spend 2019
VAG $17mrd dollar
Apple $16 mrd dollar
Tesla $1,3 mrd dollar.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

R&D Spend 2019
VAG $17mrd dollar

Hvor mye bruke de på R&D for å (forsøke å)snike seg unna utslippskravene? Hvor mye av R&D vil være irrelevant for en produsent som ikke har en stor arv av biler med forbrenningsmotor å ta hensyn til? 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Utvikling handler til veldig stor grad om bedriftskultur og strategi, ikke penger. Det er fullt mulig at VAG får mindre for 17 mrd enn Tesla får for 1,3 mrd.

Og for øvrig, det reviderte designet av Cybertruck ble ferdig i 2020, noe vi vet utifra presentasjonen av kvartalsrapporten 27. jan. De holder nå på med å kjøpe inn produksjonsutstyr.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Utvikling handler til veldig stor grad om bedriftskultur og strategi, ikke penger. Det er fullt mulig at VAG får mindre for 17 mrd enn Tesla får for 1,3 mrd.

Beddriftskulturen i Tesla er at en inkompetent CEO bruker 5 minutter på å finne på noe "genialt" og så er det alle andres jobb å smile bredt og klappe for vår tids største geni. Ikke rart dyktige folk rømmer sjappa.

Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Beddriftskulturen i Tesla er at en inkompetent CEO bruker 5 minutter på å finne på noe "genialt" og så er det alle andres jobb å smile bredt og klappe for vår tids største geni. Ikke rart dyktige folk rømmer sjappa.

https://www.nasdaq.com/articles/tesla-no.-1-in-survey-of-most-attractive-companies-for-engineering-students-2020-11-11

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, uname -l said:

Ja, blåøyde studenter. Det bærer utviklingen i selskapet preg av. Husk at det er biler som lages, ikke den nye Candy Crush.

Nyutdannede er ofte betydelig mer oppdaterte på de nyeste verktøyene og de nyeste metodene. Det trengs ettersom bilmarkedet er i stor endring. Det handler ikke lengre om fossilmotorer, girkasser og koppholdere.

Det er bare å se på de store og vedvarende SW-problemene på ID.3 og ID.4 for å se hvor utfordrende situasjonen er for de tradisjonelle bilprodusentene. De klarer ikke tiltrekke seg riktig kompetanse, og ender opp med å betale dyrt for dårlig arbeid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden):

Nyutdannede er ofte betydelig mer oppdaterte på de nyeste verktøyene og de nyeste metodene. Det trengs ettersom bilmarkedet er i stor endring. Det handler ikke lengre om fossilmotorer, girkasser og koppholdere.

Nei, det handler også om å få lakk til å sitte fast på bilen og karosseriplater til å sitte rett. Noe disse nyutdannede studentene dine ennå ikke har mestret. Det virker som om du og Musk undervurderer den enorme kompleksiteten det er å drive med moderne bilproduksjon og at erfaring er en fordel.

Tilbake til R&D. Ford brukte 3 milliarder dollar kun på å fornye F-150, en pickup de har produsert siden steinalderen. Det er det som kreves om man skal gjøre jobben skikkelig.

Tesla har et minimalt utviklingsbudsjett fordi de på kort sikt har vært mer opptatt av å holde hodet over vannet. Disse 1,3 milliardene skal gå til.

Energilagring
Solcellepaneler
Autonomi
Fornyelse av eksisterende modeller
Semi, roadster, Cybertruck, Model 2
Batteriproduksjon
Gruvedrift
Pluss alt det andre Musk har twittret om.

Man skal være bra naiv å tro at noe av dette blir gjort ordentlig når man sprer de slunkne midlene over så mange områder. Og man får daglig bevis på at alt de holder på med henger og slenger.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...