Gjest de34b...b8f Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Hei, jeg er en jente på 21 år. Har gått på isotretinoin i 3 måneder og er på min siste måned. Kuren har tatt noe, men har fortsatt en del underliggende kviser i kinnene. Det viser seg som røde/lilla prikker i huden og vil ikke bort!! Jeg har ikke merket noe bedring i kinnene siden jeg startet. Som sagt, er snart ferdig med kuren egentlig og lurer på om noen har opplevd samme? Eller om noen vet om dette er noe som kommer til å gå vekk etter tid? Før huden min ble dårlig har jeg aldri slitt med kviser og har aldri vært borti den type "akne" som jeg har i kinnene nå. Please hjelp!! Anonymous poster hash: de34b...b8f Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Kvinne 28 år her. Aldri prøvd isoretinin selv, men brulidine (reseptfri) og salisyre som har fungert før da jeg fikk kviser. Regner med at du har fått isoretinin fordi at annen behandling ikke har funket? Hva har vært prøvd til nå utenom dette evt? Skjedde dette i sammenheng med munnbindbruk? Jeg opplevde selv et lite kviseutbrudd i begynnelsen da vi måtte begynne å bruke munnbind daglig, men det gikk seg til og nå er huden helt fri for kviser Bruker du sminke? Skjønner godt hvis du har lyst til å bruke sminke og skjule kviser, men jeg bruker selv ikke sminke, prøver å unngå å vaske meg for hyppig i ansiktet og det lar huden min puste, pluss at jeg ikke kladder da på huden med fingrene mine. Huden min er helt fri for kviser nå. Om du ønsker allikevel å bruke sminke, sjekk holdbarheten og kast ut evt gammel sminke, fordi gammel sminke er bakteriebomber. Bytt ut koster jevnlig, aldri lån bort sminke/del sminke med noen. Kan det være du går på medisiner som gir kviser som bivirkning? (for eksempel p-piller? Noen blir bedre i huden av p-piller, andre blir verre) Lenke til kommentar
Gjest de34b...b8f Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Hei, tusen takk for svar GiaMahan! Gikk først på Oracea 40mg (doksysyklin), uten virkning ja. Utenom de to kurene har jeg prøvd epiduo og basiron, som heller ikke funket for min del. Det skjedde ikke i forhold til munnbind, da kviseutbruddet kom før korona. Bruker sminke ved spesielle anledninger, men går som regel uten sminke i ukedagene. Prøver å være flink! Men å ikke vaske ansiktet for ofte og ikke ta meg for mye i ansiktet kan jeg kanskje bli bedre på. Takk for tips der! Ettersom jeg går på Iso, så må jeg også gå på p-piller. Jeg begynte på cerazette, noe som jeg også gikk på for 3 år siden. Det hadde ingen påvirkning på huden min den gangen hvertfall. Jeg er egentlig ganske forvirret på hva det er, for det ligger som sagt under huden ved kinnben og vises bare som rød/lilla prikker. Jeg hadde en del kviser i panna, så alt utenpå huden er fjernet. Det er bare det som ligger inni huden og som ikke har blitt noe bedre siden jeg startet kuren. Anonymous poster hash: de34b...b8f Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Hendene våre har (og skal ha) bakterier, men disse kan påvirke huden i ansiktet. Ikke farlig, men det bidrar til kviser. Har du forsøkt brulidine? Hvis ikke, smør på 3 ganger daglig, med rene hender Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Avhengig av hvilken type akne du har, kan det ta 16-24 uker før man ser det endelige resultatet. Man kan vurdere å forlenge kuren etter dette, men en bør ha en pause på inntil 8 uker fra behandlingen fordi det er dokumentert at bedring også sees inntil 8 uker etter behandlingen er avsluttet. Imidlertid er det viktig å kjenne til at det bare er ca halvparten som opplever signifikant lang tids bedring etter behandling med isotretinoin. Men jeg synes at 12 uker er for kort behandlingstid. Har legen begrunnet hvorfor ikke behandlingen kan settes til 24 uker? Har du andre underliggende helsetilstander? Lenke til kommentar
Gjest de34b...b8f Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Takk for info! Det var jeg ikke klar over. Jeg har reagert litt på den korte behandlingstiden selv også, men kan være han mener det er den tiden som trengs for å få bort den "mengden" akne jeg hadde/har. Jeg hadde ikke ekstremt mye, men grunnen til at jeg fikk starte var fordi ingen antibiotikakur klarte å få bort de underliggende kvisene. Noe isotretinoin heller ikke har gjort til nå men.. Har ingen underliggende helsetilstander nei. Anonymous poster hash: de34b...b8f Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Jeg tipper at det er en type cystisk akne, siden du beskriver "underliggende" kviser. Det jeg glemte å si i forrige innlegg, er at man skal unngå annen lokal aknebehandling når man samtidig behandles med isotretinoin. Det er ikke noe i veien for å bruke f.eks aloe vera e.l. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 (endret) Gjest de34b...b8f skrev (3 timer siden): Jeg har reagert litt på den korte behandlingstiden selv også Hvilken daglig og total dose (oppgis pr kg kroppsvekt) er behandlingen på? F.eks. 0,5 mg/kg daglig og 120 mg/kg totalt (summert over behandlingsperioden). Endret 27. januar 2021 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest de34b...b8f Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Skandinav skrev (13 timer siden): Jeg tipper at det er en type cystisk akne, siden du beskriver "underliggende" kviser. Det jeg glemte å si i forrige innlegg, er at man skal unngå annen lokal aknebehandling når man samtidig behandles med isotretinoin. Det er ikke noe i veien for å bruke f.eks aloe vera e.l. Ja, stemmer! Jeg gikk på epiduo og oracea, men sluttet i forkant av kuren. Skal søke litt rundt om cystisk akne, kanskje jeg finner noe. Takk! Anonymous poster hash: de34b...b8f Lenke til kommentar
Gjest de34b...b8f Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 mobile999 skrev (12 timer siden): Hvilken daglig og total dose (oppgis pr kg kroppsvekt) er behandlingen på? F.eks. 0,5 mg/kg daglig og 120 mg/kg totalt (summert over behandlingsperioden). Jeg tar to kapsler om dagen. En kapsel inneholder vel 20mg, så 40mg om dagen i 4 måneder. Har ikke fått oppgitt det på den måten du skrev... Anonymous poster hash: de34b...b8f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå