fluefiskeren Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Hei, og jada jeg vet emnet er tatt opp mange ganger, men allikevel.... Jo, saken er den : Har nettopp oppgradert fra me til xp Pro (det var jo bærre lekkert, hakke boota en gang etter det). Nå har jeg kjøpt meg en ny ekstern hardisk på 250 giggs og lurer på hva dere visfolk vil anbefale meg å gjøre angående filsystem. Går det ann å beholde fat32 på hd på maskinen, og legge om til ntsf på den eksterne, eller blir det bare krøll? Eller bør jeg, som jeg føler dere vil anbefale, konvertere begge til ntsf? Maskinen blir brukt både til spilling og bildebehandling. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Regner med at det kommer litt diskusjon...så jeg kommer bare med konklusjonen: Ha ntfs på begge. det er det "nye" og tryggeste....(innen windows hvertfall, med mindre du skal ha dual-bot og kjøre win98) Lenke til kommentar
LilleG Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Der jeg kjører OS`n fra er altid FAT32 men alt annet blir NTFS Lenke til kommentar
rabagast3 Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Det er "ingen" vits i å konvertere fra FAT til NTFS, i hvertfall ikke hvis det er sikkerhet du tenker på. Du får ikke den innebygde sikkerheten hvis du bare konverterer. Og den viktigste plassen å bruke NTFS på, er på system disken!( det vil si os disken).Bruk ntfs over alt hvis mulig. Det er mer stabilt,bruker mindre plass,sikrere + mange ting jeg ikke kommer på akkurat nu. Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg ville valgt NTFS uten tvil... Jeg har ikke brukt FAT32 siden jeg fikk WinXP i 2001, og har ikke savnet det heller. Og maskinen min blir også brukt til både bildebehandling og spilling. Men når det gjelder formateringen av 250GB disken du har, så ville jeg ikke brukt FAT32. Det er fordi ytelsen på en harddisk med FAT32 blir dårligere etterhvert som du fyller opp harddisken med filer. Dette gjelder ikke NTFS. NTFS har en rekke fordeler sammenliknet med FAT32. Sjekk ut linkene nedenfor: http://web.ukonline.co.uk/cook/Cluster.htm http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63 Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Nok en gang blir en slik feilpostet. Hører til under lagringsmedier. og det er TUSEN tråder, så søk litt da vel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg