Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

12 V downlights


Anbefalte innlegg

så min mors leilighet trenger utskiftning av downlights. Var borte å gikk over anlegget i går og så at det er lagt opp 12V 35W downlights med "glødepærer". Samt vanlige dimmere fra microlux og en sone har elko dimmer med "hjul". 

Gikk så på nettet for å finne noe til henne men ser jo nå at det finnes utrolig lite 12V ute på markedet, og iallefall ikke LED som hun ønsker. Noen som kjenner til noen rimelige LED downlights til 12V? 

Ønsker helst ikke å trekke om alt for å oppgradere til 230V, men når jeg søkte så det ut som det ble det beste alternativet. håper jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan være ekstremt knotete å gjøre om til LED uten å bytte både drivere/trafoer og dimmere.

Halogen-trafoer er ofte beregnet på en minimumslast. Med LED havner man som regel under denne og trafoen vil da ikke fungere ordentlig. Vanlige symptomer er flimring, blinking eller at de ikke virker i det hele tatt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

De kan være ekstremt knotete å gjøre om til LED uten å bytte både drivere/trafoer og dimmere.

Halogen-trafoer er ofte beregnet på en minimumslast. Med LED havner man som regel under denne og trafoen vil da ikke fungere ordentlig. Vanlige symptomer er flimring, blinking eller at de ikke virker i det hele tatt.

Ja det er jeg for så vidt klar over, uten å ha sjekket databladet til de forskjellige komponentene her. Men det er for så vidt helt greit, det jeg helst ønsker å unngå er å trekke om, det var ett skikkelig rot. 

Lenke til kommentar

Det ligger vel trafoer på 105W over himling koblet til en dimmer på vegg. Det er 230V frem til trafo, og 12V videre til 3 stk 35W halogen. Så det er vel bare å nøste opp i hvor 230V-kablingen ligger, og gjøre klart for elektriker. Normalt ligger det 1,5mm2 kabel der som er koblet til trafoen, og så er det tynnere kabel fra trafo til GU10-pære. Er du heldig er det ganske enkelt å oppgradere. Bare litt ekstra kabling, driver+LED og en ny dimmer 

 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Larzen_91 said:

Vanlig praksis er å bruke PLS90 kabel både før og etter trafo, og den er som regel 1,5 mm2.

Brukte de PLS90 på tidlig 2000-tall og tidligere da 12V halogen var vanlig å installere også? 

Etter hva jeg har sett av gamle 12V-anlegg så må man forvente at det er etpar svimerker og smelta kapper på kablingen over himling... 

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (16 timer siden):

Vanlig praksis er å bruke PLS90 kabel både før og etter trafo, og den er som regel 1,5 mm2.

Det har vært det normale ja. Vet jo aldri hva man finner, men for denne jobben så er det normalt bare å fjerne eksisterende trafo og koble til nye 230V lamper og alt funker.

Det finnes LED pærer for 12V som er plug'n'play med dagens system. Har brukt de der jeg bodde før. Funket fint med Elko Wireless, men laget en svak durelyd. 

Vil på det sterkeste anbefale og oppgradere til 230V LED som har fått mye mere lys for pengene, og bytter man pærene så skjer ofte at trafoen ryker også rett etter, så det er bedre å gjøre det skikkelig med en gang. 

Ser både AA Elektro og Elektroimportøren har faste priser på bytte som ikke er så gale.

Lenke til kommentar
newman221 skrev (3 timer siden):

Brukte de PLS90 på tidlig 2000-tall og tidligere da 12V halogen var vanlig å installere også? 

Etter hva jeg har sett av gamle 12V-anlegg så må man forvente at det er etpar svimerker og smelta kapper på kablingen over himling... 

Ja, var vel vanlig også da. Om kablingen er svidd må man jo vurdere omfanget og om det må skiftes eller om det kan repareres punktvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...