Gå til innhold

Trenger forslag til nytt yrke/arbeidssted

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd her. Etter flere år i samme jobb har jeg gått meg lei og opplever at jobben min gjør meg deprimert og psykisk utslitt (varehandel).
Jeg har søkt på jobber i flere år og er litt lei av å få avslag. Jeg har søkt på yrker som renholdsmedarbeider, produksjonsmedarbeider, lagermedarbeider og lignende. Selv om jeg har en mastergrad i kreative fag/kunst ønsker jeg en mer streit jobb for å tjene penger til å jobbe kreativt på fritiden.

Jeg vurderte å søke på lokførerskolen til jeg innså at det krevde elektrofagbrev eller matte R1. Tanken på å betale tretti tusen for å ta opp matte som privatist for så å få avslag fra skolen (har forstått at bare 40% av søkere kommer gjennom) blir litt for risky. T-banesjåfør har jeg søkt på flere ganger men ikke kommet videre.

Noen forslag til yrker og videreutdanning som ikke er så langvarig men som garanterer arbeid innenfor mer fysiske arbeidsoppgaver (produksjon, transport, osv)? Vurderte å ta opp studier som arborist ettersom bevaring av natur er en stor interesse men der krevdes det også fagbrev og realkompetanse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg må bare nevne et par ting

• Det trenger ikke nødvendigvis å koste 30.000 for et fag som privatist, og selv om dette helt sikkert er mulig, var det en hinsides høy sum å betale.
  • Noen skoler tar 10-15 for et fag, jeg betaler 3100 gjennom ASK. Selve eksamenen koster kun 1150 om du ikke har hatt faget før. 
  • Du trenger heller ikke nødvendigvis å betale for undervisningen. Så du kan altså slippe unna med bare 1150kr om du vil prøve lykken her.
  • Hva i alle dager er snittet her, og hvor kan jeg finne det? De ligger jo ikke inne i databasen til samordna opptak engang, og der ligger alle mulige rare skoler med særegne opptaksprøver?
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er jo arborist ett veldig praktisk yrke, regner med du tenkte på fagskolestudie, veldig forståelig at de stiller krav. Men det er jo mulig og jobbe i skogsrelaterte yrker, skog og linjerydding, planting osv, er du flink og står på så åpner det seg muligheter etter at du har fått en fot innenfor, og det er mulig og lære seg ting selv, kunnskap er ikke lik ett papir fra en skole selv om skolene helst vil at det skal være slik, i mange praktiske yrker så spiller skole ingen rolle når du har vist at du har kunnskap og vilje.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (På 27.1.2021 den 9.38):

Tanken på å betale tretti tusen for å ta opp matte som privatist

Du trenger vel ikkje noe annet enn å kjøpe bøker (finne eldre bøker gratis på finn, låne gratis i biblioteket) og melde deg opp til eksamen? Da koster det rundt 1000kr eller noe?

Eg foreslår at du gjør litt bedre research, både ang utdannelse og jobb. Det er bedre å bruke 1 uke på research, enn 2-3 år på utdanning, for så å finne ut at det var feil

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (På 27.1.2021 den 9.38):

Jeg har søkt på jobber i flere år og er litt lei av å få avslag. Jeg har søkt på yrker som renholdsmedarbeider, produksjonsmedarbeider, lagermedarbeider og lignende. Selv om jeg har en mastergrad i kreative fag/kunst ønsker jeg en mer streit jobb for å tjene penger til å jobbe kreativt på fritiden.

Kan problemet være måten du søker på? Har du vurdert jobbsøkerkurs eller anna hjelp til CV og søknad? 

Kan det for eksempel være at du oppgir at du har mastergrad og at dette gir arbeidsgiverane inntrykk av at du ikkje eigentleg vil ha ein slik jobb men søker under tvang? Motivasjonen din må framgå av søknaden, og du bør kanskje vurdere å tone ned mastergraden og berre føre opp den mest relevante kompetansen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
The Avatar skrev (På 1.4.2021 den 11.12):

Kan problemet være måten du søker på? Har du vurdert jobbsøkerkurs eller anna hjelp til CV og søknad? 

Kan det for eksempel være at du oppgir at du har mastergrad og at dette gir arbeidsgiverane inntrykk av at du ikkje eigentleg vil ha ein slik jobb men søker under tvang? Motivasjonen din må framgå av søknaden, og du bør kanskje vurdere å tone ned mastergraden og berre føre opp den mest relevante kompetansen.

Takk. Jeg har deltatt på flere jobbsøkerkurs og både søknad-formatet og CV-en er "godkjent" av NAV.

Har vurdert å fjerne utdannelse fra søknad og se om det hjelper. Men da blir det en veldig hullete CV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...