Gå til innhold

Arbeidstrening & Sosialstønad

Anbefalte innlegg

Legger ut teksten på nytt når jeg kommer på pc med bedre forklaringer og for å gjøre teksten litt mer anonym da jeg så at dersom noen som kjenner til saken leser denne teksten så vet de med en gang hvem jeg er 🙄

Endret av SadgeBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har noe åpenbart gått galt i kommunikasjonen.

Å ikke trives er nok langt i fra en god nok grunn til å slutte. Her må du nok ha en annen vinkling. Blir du syk av denne jobben? Da kan sykemelding være alternativet. Trives du ikke? Våkn opp, en latterlig stor andel av verden trives ikke på jobb. Men de går der likevel. Dette er din kjangse til å komme inn på arbeidsmarkedet og bli noe. Dette må du jobbe for selv. Ta deg i nakken og jobb for en bedre hverdag, det er ingen på sosial kontoret som kommer til å gi deg drømme jobben, den må du finne og kjempe for selv. 

Du har nå fått ett godt utgangspunkt med betalte sertifilatert osv. Bruk nå dette til å komme deg der du ønsker, trenger ikke sitte resten av livet ditt i en truck på grunn av dette.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også noe som heter å ikke utnytte sin arbeidsmulighet. Dersom du velger å ikke benytte deg av muligheter du får så er det klart det også vil koste deg goder.

Vi kan ikke bare "velge" å si nei til et gratis kompetansebevis for å slik bevisst sørge for å stå uten arbeid.

Jeg ville ikke stå ute i pøsregn, sludd og helvete og fryse ballene av meg med naglebitt og faenskap mens jeg sleit tonn etter tonn med stillas opp langs skipsgsngene. Jeg hadde ikke lyst til å slepe tonn på tonn med sandblåsesand opp tårnkraner og annen konstruksjon for så å bære det ned igjen med maling. Det var ikke stilig å stå dag inn og dag ut med slaghammer å knuse skipsbunner og bære steinen opp. Med de pengene kjøpte jeg kompetansebevis sånn at jeg kunne sitte litt i en truck åpnet verksted. Jeg hadde heller ikke da lyst til å krype ned i tanker og kulverter å slipe og kappe på stål.J det var ikke fett å krype rundt rengjøre arbeidsmaskinene til fagfolka (eller - det var jo forsåvidt det). Jeg hadde heller ikke lyst til å krype på trange loftsrom tjåkfulle av isolasjon som gir deg lyst til å klore huden av deg og hoste ut lungene i rom som var så drepende varme at du hadde mest lyst til å henge deg mens du slepte aggregater og kanaler etter deg. Det var heller ikke stas å stå å fryse i grøfter for å legge rør mens graveren sitter med varmeapparat og graver og løfter. Det var heller ikke kult å stå på verksted å knekke plater med stive hendene fulle av kutt som alltid ble infisert av legeringen eller håndleddbetennelse av håndsaksa (men det var i det minste varmt og tørt).

Enten så går vi på skole og hopper over all denne dritten her. Eller så må vi som er idioter gå mange år i denne møkka mens vi gradvis bygger oss oppover. Til slutt sitter du også på et varmt kontor og kniser og peker ut på plassen på de andre tullingene som står ute i regnet.

Og forøvrig - hvis du velger å ikke benytte deg av tilbudene du får som er ment til å utstyre deg med kompetanse og gi deg muligheten til å vise deg for potensielle arbeidsgivere som ellers ikke ville gitt deg en sjanse så er alternativet sosialen. 

Det er faktisk sånn at når jeg gikk som formann og vi fikk inn en kar fra nav som viste seg brukende, sto på i ikke bar seg og klagde så ga jeg beskjed til sjefen også fikk han fast jobb. Også mens du går der og jobber så blir du kanskje leid ut til et annet firma der en annen formann ser deg og tipser sin sjef om å stjele deg. Når du har hatt noen sånne hopp så har du plutselig fått en neve gode attester om folk som snakker godt om deg til neste sjef og da kan du begynne å ta et par trinn opp i trivselen på arbeidet du gjør - eneste du da passer på er at alle jobbene du tar henger sånn noenlunde sammen sånn at en dag kan du samle nettet med arbeidserfaring og bruke til å søke en kjempejobb.

Jeg har ikke fullført videregående og jeg sitter ingeniørstilling. Og jeg er ikke 50+ når jeg begynte her fikk jeg et tonn med printejobb. Sjefen beklager for å gi meg sånne møkkajobber. Som jeg sa til ham; "Fordelen med et arbeidsliv sånn som jeg har hatt er at det er ikke mulig for deg å gi meg en møkkajobb." 

Jeg var bare en jævel til å bygge stillas og når de andre pisstrynene sutra og dro hjem klokka tre så var det jeg som heiv meg på med formannen på stillaset som bare MÅTTE ned fra styrhuset for båten måtte ut av dokk og heim.

Jeg tror mange hadde hatt godt av å komme ut i litt mer skittjobb i ung alder. Fy faen til mye tafatte ungdommer jeg har sett. Grinete og sure for at de må dra en kost over verkstedet når det ikke er noe som ligger på brennebordet. Hvis du føler deg nedfor, lite verdt og lav selvtillit i arbeidslivet føles det godt å slite litt for pengene så du føler du har fortjent det. Det er bare synd at lønna er så lav at det går nesten ikke an å leve for ærlig arbeid.

Endret av Corp Por
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fantastisk innlegg @Corp Por.  Alt kommer ikke rekandes på ei fjøl, skal du få lov til å arbeide med noe man har lyst til, så krever det som regel enorme mengder arbeid, enten i form av å jobbe seg oppover, eller ta en utdanning.  Curling foreldre er vel et uttrykk nå til dags, jeg tror det har skylda for mye, selvom jeg også må si jeg ser mye ungdom som virkelig legger sjela si i å levere godt hardt arbeid også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (59 minutter siden):

jeg ser mye ungdom som virkelig legger sjela si i å levere godt hardt arbeid også. 

Absolutt. Noen av de beste folka jeg har hatt under meg har vært fra nav. Det er bare langt i mellom dem. Men det betyr også at det er lett å vise seg. Jeg har flere ganger satt folk på arbeidsavklaring over de faste folka våre.

K var en sånn. Han kom fra nav med høye skuldre og kunne ikke se noen i øynene. Han fant en annen fra nav som han kjente og bare dilta etter ham uten å gjøre noe selv. Etter noen beskjeder tok jeg ham med meg og jobba med ham noen dager og viste ham at dette fikk han bra til. Ikke lange stunda etter så var det en lærling så begynte å sutre om hvorfor K ble satt til å styre bygget når jeg dro. Tok ham med meg og pekte inn der K hadde jobba "fordi han har gjort alt det denne uka helt alene og jeg nå kjefte på han for at han skal ta pauser - skal vi se hva du har gjort denne uka?".   Nei, svarte han 

En annen gang var det to av fagarbeiderne som klagde på ham når sjefen var til stede på kontoret. Han hadde gjort noe feil som måtte gjøres om igjen. (Det gikk ofte litt fort i svingene og han glemte å se på tegningene), men jeg var kjapp å informere sjefen når vi var igjen på kontoret at K allikevel gjorde dobbelt så mye i løpet av en dag som de to til sammen. Han ene hadde nesten 30 år i faget og han andre hadde tett under ti.

Lærlingen gikk etterhvert over til et annet firma. K ble ansatt og fikk fagbrev.  Såvidt jeg vet er han der enda - de to andre slutta mens jeg var der og bare én av dem hadde jobb å gå til.

Mange folk som er på arbeidsavklaring trenger bare å føle at de mestrer noe også må de få ansvar så blir de helt ville.

Endret av Corp Por
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...