Arne Fenstad Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Simulator skal hindre misforståelser mellom folk og førerløse ferger: – Et autonomt fartøy er litt autistisk [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) "I neste omgang kommer folk i et kontrollsenter på land til å ha denne oppgaven." Ja, det spørs om tonen er like optimistisk etter de 1. rettssakene, hvor det har gått med liv. Ulykker blir det garanter, men kan hende blir ulykkene med tap av menneskeliv redusert. Tiden vil vise, men det er ikke vanskelig å peke på utfordringer. Et autonomt skip er avhengige av gode radarsystem, og alle som har vært på sjøen vet at en kajakk i bølger er ikke lett å oppdage. Sjøveisreglene gjør ikke forskjell på størrelsen, og i prinsippet har store fartøy vikeplikt for små fartøy på åpent hav. Unntaket er i farvann hvor store skip ikke kan manøvrere fritt, og definert som "trange farvann". § 2 som er den viktigste sier at i prinsippet kan alle involverte få skylden ved en ulykke, dersom du ikke har gjort det som står i din makt for å unngå ulykken. Problemet må nærmest bli uoverstigelig dersom ingen mennesker er på skipet, for hvem har da skylden? Er det den som laget programmet(software)? Er det den som laget datamaskinene eller følerne(hardware)? I tilfellet med kajakken når radaren ikke oppdager den fordi bølgene er for store og den i kajakken mister livet. Kan operatøren likevel få skylden? Blir det slik at det er bare å komme seg bort fra stedet raskest mulig, og håpe på at ingen oppdaget ulykken? Endret 26. januar 2021 av aanundo Lenke til kommentar
ITS Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Du har nok glemt en regel: Hold god avstand til nyttetrafikk. Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Ref. https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/Sjoveisreglene/ Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 aanundo skrev (4 timer siden): Sjøveisreglene gjør ikke forskjell på størrelsen, og i prinsippet har store fartøy vikeplikt for små fartøy på åpent hav. Unntaket er i farvann hvor store skip ikke kan manøvrere fritt, og definert som "trange farvann". Ferger har forkjørsrett, uansett størrelse, så alle andre må vike, uansett størrelse 1 Lenke til kommentar
William Morris Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 Det stemmer ikke helt, Dubious. Du tenker nok på Sjøveisregel 44: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde." Sjøveisregel 44 er vel gjerne den dårligste regelen av de alle. Hva med når fergen er på veg til verksted? Da er den ikke rutegåeende. Hva med alle de nye "taxibåtene"? De er fritidsfartøy i helgen, men de er nyttetrafikk i ukene (feks.). Hva er "et større fartøy"? Hva når denne gjengen kaster løst, dette er en ferge, men den er ikke nyttetrafikk lenger: https://www.itromso.no/nyheter/2018/01/26/Kj%C3%A6restepar-bygde-den-over-50-%C3%A5r-gamle-fergen-om-til-flytende-luksusbolig-i-Kaldfjorden-15972788.ece Sjøveisregel 44 har dessverre vært moden for forbedring i lang tid. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 William Morris skrev (19 minutter siden): Hva med når fergen er på veg til verksted? Da er de ikke ferger, men vanlige skip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå