Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

kunne dere hatt et forhold til ei jente i rullestol


Gjest fa02b...79d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kjem nok mykje ann på kva ein vil få ut av forholdet.
At partnaren sitt i rullestol burde normalt sett ikkje være eit problem, men det er sjølvsagt eit stort hinder om ein fyrst og fremst er ute etter ein partner å reise på teltturar med.

CP kan være litt probematisk ettersom det også kan føre til dårleg språk. Då blir det naturlegvis både vanskelegare å bli kjent og å ha samtalar om partnaren bruker lang tid på å svare. Det er ingen umuligheit. Før i tida blei folk saman på bakgrunn av brevutveksling som brukte vekesvis på å nå fram og utan å ein gong ha sett bilete av kvarandre, i dag går det litt kjappare med elektronisk kommunikasjon og andre hjelpemiddel, men det tek naturlegvis lengre tid om det er forhold som forsinker kommunikasjonen.

Folk er forskjellige, og ulike fysiske og psykiske trekk kan være både tiltrekkande og fråstøtande alt etter som.
Rullestol er nok vanlegvis ikkje ein avgjerande faktor, men for enkelte kan det være det.

Dei fleste forhold er basert på sosial kontakt og stabilitet. Å ha ein partner som ikkje kan være med på svingkurs på grunn av rullestolen er ikkje så fundamentalt forskjellig frå å ha ein partner som nekter å danse og ikkje vil være med deg på dansekurs av den grunn. For enkelte kan dette være ein deal-breaker om dansing er svært viktig, men for dei fleste er det berre ein dum hobby som ikkje er så viktig når alt kjem til alt.

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hva det er. Så kjapt igjennom et intervju med en kar med cerebral parese nå og jeg ser ingen grunn til å utelukke det. Karen var nå oppegående mentalt og hadde bare nedsatt førlighet. Ei dame trenger ikke å være atlet for å være tiltrekkende. Man forelsker seg uansett lett i det mentale så lenge man ikke har noe som holder seg tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja - men det er mange grunnet til at folk sitter i rullestol. Noen har et høyt funksjonsnivå i rullestol og fungerer godt fysisk med det. Andre har kanskje en mer kompleks tilstand som gjør dem desto mer avhengig av hjelp på flere nivåer.

Jeg personlig kunne vært sammen med en i rullestol, og da måtte det nok vært en person med et relativt høyt funksjonsnivå slik at man fikk mulighet til å gjøre en del ting sammen - reise, dra på turer, kanskje ut i naturen. Dette er ting som for meg personlig er viktig i livet. En person uten rullestol som ikke fant interesse i dette, ville heller ikke vært en match for meg, så det handler ikke bare om rullestol, mye mer om personlighet. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja. Hvis jeg fant henne attraktiv -- at hun falt meg i smak med både utseende og personlighet, så ville det ha gått bra. Men forutsetningen er at det kunne ha vært intimitet. Både kroppslig og emosjonelt.

En ting som generelt frastøter meg er hovmod, og folk med 'begrensninger' har oftes mindre av dette. Så hvis det er selvtvil som gjør at du startet denne tråden, så håper jeg at du nå vet at enkelte ting kan gå deg i favør. 

Endret av dDork
Lenke til kommentar
Gjest b6514...c28

Må vri det om til menn jeg da. Og må si nei om det er CP. Ikke fordi jeg har noen fordommer, men fordi jeg mest sannsynlig vil miste en jeg er veldig glad i tidlig. Når jeg vet det, så ville jeg ikke utsatt meg selv for det -egoistisk som jeg er. Jeg hadde ikke orket den sorgen og mulig samtidig kanskje ha barn jeg blir alene med. 
 

Anonymous poster hash: b6514...c28

Lenke til kommentar
Gjest b6514...c28 skrev (24 minutter siden):

Ikke fordi jeg har noen fordommer, men fordi jeg mest sannsynlig vil miste en jeg er veldig glad i tidlig.

? Tenkte du rullestolbrukere generelt, eller personer med CP? Forventet livslengde til en med CP er ikke så annerledes enn en som ikke har CP. Rullestolbrukere generelt? - Det blir litt for (fordomsfullt) ... å sette alle som bruker rullestol i samme bås da det er ‘en milion grunner’ til at man må bruke rullestol. Det kan like så godt være at den utkårede funksjonsfriske blir påkjørt i morgen og havner i rullestol. Eller får kreft (1 av 3 ish blant oss vil oppleve å få kreft i mer eller mindre alvorlig form i løpet av livet og selv om ~70% overlever, er det mange som sliter med senskader).

Du har selvfølgelig rett til å velge men hvor setter du grensen for hva som er aksepterte ‘skavanker’ ved en person og ikke? Livet er aldri statisk så med mindre man velger å aldri gå inn i et forhold med noen, må man akseptere at ting kan endre seg. Selv om hva som kan/ikke kommer til å skje i morgen med ens kjære ikke helt kan sammenlignes med å ha en person foran seg som har en funksjonsnedsettelse.

 

Til TS: Spørsmålet ditt blir litt for generelt til at jeg kan svare bastant ja|nei. Personligheten til den andre og kjemien mellom meg og den andre vil jeg si at er noe av det som er viktigst for meg. Skal ikke si at fysiske ‘attributter’ er uviktige for meg men hvis kjemien (forelskelsen-kjærligheten) er der, trenger ikke det at personen bruker rullestol å være en ‘showstopper’.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mange vil nok si nei etter å ha lest boka "Lady Chatterleys elsker". Der kommer mannen hjem fra krigen i rullestol. Og den fremdeles unge Lady Chatterley vandrer alene rundt på tur, og kommer i snakk med den råkjekke skogvokteren.

Men skal ikke utelukke det, hvis en personlig har gitt opp å komme seg ut på fjellturer, og en begynner som hushjelp eller massør for en som sitter i rullestol. Da kan det utvikle seg. Men de fleste håper på å være aktiv pensjonist sammen med sin ektefelle, og kanskje reise ofte til Syden og reise for å besøke slektninger. Dette kan kanskje de som sitter i rullestol gjøre, men det blir vel litt vanskeligere da.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...